LIVET I NORDLANDSSYKEHUSET

Alle kjenner Wigdis

31. mars 2024 er en svært spesiell dag for Wigdis Karlsen. Da har hun sin siste arbeidsdag på Nordlandssykehuset etter 48 år i tjeneste, de fleste av dem på Byttesentralen. Det er en bragd!

Helen K. Langfors Åsli, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 13.03.2024
En kvinne på sykehus
Wigdis Karlsen har jobbet 48 år i Nordlandssykehuset.

Wigdis var 18 år og noen uker da hun startet som renholder ved Bodø sykehus. Nå er hun snart 66.
– I 1988 fikk hun fast jobb på Byttesentralen og siden da har hun vært her hele 48 år. Det er en bragd, sier Wigdis sin sjette sjef, Majken Kvarsnes Steinbakk.
Majken jobber nå hardt med å prøve å erstatte den ressursen Wigdis er. Hun har vært med hele veien, og var en viktig bidragsyter til den store utviklingen Byttesentralen har gått gjennom.

Vi finner Wigdis på Byttesentralen, travelt opptatt med å organisere klær, og hun går motvillig med på at det tas bilder, men forteller gjerne.
– Da jeg startet var det slik at de kvinnelige ansatte kunne hente ut klær mandag, onsdag og fredag, mens mennene fikk hente ut tirsdag og torsdag, forteller Wigdis.

Det var klær ut en luke, og inn en annen luke – og Wigdis kjente de fleste sine klesstørrelser. Slik er det ikke nå, med det nye systemet – som selv om det er mer effektivt og skal sørge for at alle størrelser er tilgjengelig til enhver tid, så trengs en Wigdis, ei som kjefter litt når noen er egoistiske og tar de tre siste skjortestørrelsene.
– Det er jeg kjent for tror jeg. Ikke vær egoistisk, ikke ta alt, ler Wigdis.

En person som står ved siden av et stativ med klær

– Når Wigdis er fornøyd, er vi fornøyd!

Wigdis sørger for at det er ryddig, at klær er på plass og at det bestilles mer når det er nødvendig. Hun er opptatt av god kvalitet, for henne har det vært viktig å sortere ut personaltøy som ikke er representativt for ansatte i sykehuset, og fått vaskeriet enten til å kassere eller reparere. Majken, seksjonsleder for renhold og tekstilservice, sier at Wigdis er lojal mot beslutninger, men ikke redd for å si fra når ting ikke har fungert og kommet med forslag til forbedringer.

– Det bidro blant annet til at Nordlandssykehuset i 2021 kunne åpne en topp moderne Byttesentral der ansatte gjennom ID-kort og chip får hentet ut og levert inn personaltøy. I prosessen frem til da var det særdeles viktig at Wigdis var med i beslutningen. Hun måtte ha troen på at den nye teknologien ville virke, og at den var til nytte for både sykehuset og den enkelte ansatte. Når Wigdis er fornøyd er vi fornøyd, konstaterer Majken.

Wigdis trives godt i jobben, men innrømmer at det kan bli både litt ensomt og litt varmt inne i Byttesentralen. Hun er glad i å prate med folk, og det får hun ofte anledning til, med alle som kommer for å bytte klær. Da hun leverte klær direkte til den enkelte, kjente hun mange på størrelsen, da kunne hun si «der går han 84-85».

Råbra

Wigdis har fått mange godord opp gjennom årene og nå nylig fikk hun Råbra fra Barneklinikken.
– Jeg har fått blomster og parfyme før, men aldri før noe skriftlig, smiler Wigdis, som setter pris på den oppmerksomheten.

En person som holder et tegn
Råbra er en oppmerksomhet Barneklinikken deler ut.
Til Wigdis! Dette var råbra! Wigdis jobber i byttesentalen og har gjort det så lenge jeg har jobbet her. Hun møter deg alltid med et smil og er alltid på tilbudssiden og hjelper til om det er noe du er usikker på. Hva kan vi lære av dette? Hun er hyggelig, serviceinnstilt og nøye. Eksempel til etterfølgelse.
Med vennlig hilsen Barneklinikken.

Wigdis har prøvd seg også i andre avdelinger i Nordlandssykehuset, hun var på røntgenavdelingen et halvt år, der hun hang opp røntgenbilder og fikk være med på det meste som skjedde der. Men hun søkte seg ned til kjelleren igjen, der trives hun. «Vis respekt for Nordlandssykehuset, så får du respekt tilbake», er et motto Wigdis setter pris på. Det blir store sko å fylle etter Wigdis.

Det kan bli mange følelser nede i kjelleren i Byttesentralen. Wigdis husker godt en vanskelig tid for sykehuset, da var det mange som kunne briste sammen i gråt. Det var en stol der som ble mye brukt til det.
– De kom ned for å hente klær, og kunne bryte sammen når jeg spurte dem om hvordan det gikk, minnes Wigdis.

Kanskje stolen bør tilbake? For selv om Wigdis kan kjefte, er hun også tryggheten, og roen. For de som ikke tør å gå gjennom trommelen, for eksempel. Da hjelper hun dem. Hun ser de ansatte, som Råbra-prisen forteller, og også Majken kan bekrefte;
–  For hver nyansatt som har kommet innom Byttesentalen har hun vist ekstra omsorg, funnet frem rett størrelse, gitt opplæring og god service. Samtidig som hun har forklart alle viktigheten med å ta vare på personaltøyet og levere dem i god stand tilbake, sier Majken.

–  Hvordan blir det å gå over til å bli pensjonist?
–  Det blir rart, men jeg har ikke gått ut døra ennå, ler hun.
Hun er glad for at det er vår nå når hun snart slutter, men innrømmer at det er med blandete følelser. Som pensjonist ser hun fram til mer tid med oldebarn, hunden sin og kreative hobbyer. Hun liker å fargelegge og være kreative med fantastitegninger, i tillegg til strikking. Hun vurderer også å bli besøksvenn.

– Har du et råd til de ansatte i Nordlandssykehuset?
– Vis respekt for hverandre, og vis respekt for de som jobber her på Byttesentralen.

Et par kvinner smiler
Seksjonsleder Majken Kvarsnes Steinbakk og Wigdis Karlsen.

Takknemlig for Wigdis

– Wigdis sitter med utrolig mye kunnskap. Vi er på henne som en svamp nå, for å lære mest mulig. Vi er så takknemlig for å ha hatt Wigdis som vår kollega gjennom alle disse årene, en fantastisk arbeidsom og pliktoppfyllende dame. Hun har alltid vært særdeles stolt av sin arbeidsplass, fremsnakket Nordlandssykehuset og renholdsfaget, sier Majken, som har store planer for avslutningskaffen til Wigdis.