Ungdom i sykehuset

Å være ung på sykehus kan oppleves som overveldende og slitsomt. Mange blir usikre og noen gruer seg. Nordlandssykehuset ønsker at du skal føle deg trygg når du kommer til oss.

Barnesidene finner du her
På denne siden gir vi deg noen tips, slik at du kan være forberedt når du kommer til behandling, hva du kan vente deg under oppholdet og hva det kan være greit å vite om når du skal hjem igjen.

Før du skal på sykehuset

Før du kommer til sykehuset kan det være lurt å forberede seg. Her kan du få noen nyttige tips og informasjon om hvem du bør snakke med i forbindelse med sykehusinnleggelse, hva du bør forberede og hva du skal pakke med deg.
Forbered deg på sykehusbesøket
Ungdom prater sammen med voksen rundt et bord

Mens du er på sykehus

Å være i behandling kan være vanskelig. Du må kanskje gjennom undersøkelser som er ubehagelige eller vonde, du må forholde deg til mange helsepersonell, du må kanskje være på sykehuset med flere ukjente mennesker og du kan være redd for resultatet av undersøkelsene og behandlingen.
Mens du er på sykehuset
Ungdom som får hjelp av fysioterapeut

Etter at du har vært på sykehuset

Å leve med sykdom kan for noen være lett og for noen mer vanskelig. Husk at helsepersonell er her for deg. For unge er det viktig å kunne leve så normalt som mulig. Det er viktig å huske på at du er ikke sykdommen din og du skal fortsatt kunne leve ditt liv med dine venner og familie. Sykdommen skal ikke definere hvem du er.
Å leve med en sykdom eller diagnose
Ungdom sitter går med en voksen og prater
Sist oppdatert 05.05.2023