Kognitiv adferdsterapi ved langvarig smerte, Bodø

Smerteenheten

Tanker påvirker følelser og adferd. Restrukturering av tanker kan bidra til et mer positivt følelsesliv og mer helsefremmende adferd. Kognitiv terapi kan redusere smerteopplevelsen, senke psykisk stress og øke funksjon i hverdagen.

Henvisning og vurdering

Fastlegen henviser til smertepoliklinikken, og du vil her møte et tverrfaglig team, som består av lege, fysioterapeut og psykolog.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

PERSONALIA PASIENT

  • Navn, Personnummer
  • Adresse
  • Telefonnummer

KONTAKTOPPLYSNINGER HENVISER

  • Fastlege, legesenter
  • Adresse, telefonnummer (gjerne direkte nr.)


Henvisningsårsak

  • Hva ønskes av oss, hvilken utredning
  • Hvilken poliklinikk henvises pasienten til?

2. Hvilken utredning / behandling er foretatt, og hvilken effekt hadde den?

  • Tidligere diagnoser? Nåværende diagnostikk?
  • Er pasienten utredet av andre (fysioterapeut, psykolog, psykisk helsevern) skal epikrise vedlegges.
  • Nåværende behandlingstilbud?
  • Har pasienten krav på, og er det startet arbeid med individuell plan? (vedlegg)

3. Beskrivelse av pasient, sykdomshistorie, tilstand og daglig funksjonsnivå.

  • Vekt, høyde, (BMI)
  • Hvilke symptomer har pasienten, varighet og utløsende årsaker?
  • Benyttes medikamenter? Hvilke, og hvilken dose?
  • Bruk av rusmidler (alkohol, medisiner, narkotiske stoffer)?
  • Er det foretatt en vurdering av blodprøver, er prøvene innenfor referanseområdet?

4. Hvordan er pasientens arbeidsstatus?

  • Kort om utdanning og tidligere arbeidserfaring.
  • Har pasienten jobb, i så fall hvilken jobb og hvor stor stillingsandel?
  • Mottar pasienten inntektssikring via NAV pga helseplager, i så fall hvilken ytelse og prosentandel (sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon)?
  • Hvordan er pasientens egen motivasjon i forhold til å komme seg tilbake i/ øke arbeidskapasitet?

5. Hvordan er pasientens hjemme-, familie-, sosiale-forhold?

  • Barn, samboer/ ektefelle?
  • Hvem bor pasienten sammen med?
  • Har pasienten noen pågående belastninger som kan relateres til annet enn det aktuelle?

6. Dersom pasient er fremmedspråklig må det i tillegg opplyses:

  • Nasjonalitet
  • Språk
  • Kjønn
  • Behov for tolk

Før

Våre pasienter blir spurt om å svare på spørreskjema i forbindelse med utredningen. Dette er til hjelp for oss, for å finne ut mest mulig om din tilstand. Dersom du er blitt forespurt om å delta i forskning hos oss, spør vi også om å få anonymisere de opplysningene du gir i spørreskjemaet for å se på dem i gruppesammenhenger.

Under

Ved smertepoliklinikken får alle pasienter med langvarig smerte tverrfaglig vurdering. Det vil si at du blir vurdert av lege, fysioterapeut og psykolog.
Undersøkelse av psykolog er viktig fordi at forskning og erfaring viser at smerter som varer over lengre tid (mer enn 6 måneder) ofte påvirker det meste i livet. Den fysiske tilstanden blir nedsatt, men det gjør også ofte livskvalitet i form av for eksempel redusert deltakelse i sosiale/ familiære relasjoner, fritid og jobb.
På smertepoliklinikken erfarer vi at en helhetlig tilnærming til behandling av langvarig smerte er den mest virkningsfulle, og vi vektlegger derfor økt livskvalitet like mye som økt fysisk funksjon. Den helhetlige tilnærmingen gir derfor optimal hjelp for langvarige smerter.

Psykologens rolle er å kartlegge både livskvalitet og din mentale helsetilstand, vi vet at den mentale helsen kan bli påvirket av smertene. De fleste opplever kun redusert livskvalitet, mens enkelte også kan oppleve for eksempel angst og depresjonssymptomer som følge av de ikke får muligheten til å leve det livet de ønsker å leve.
Psykologen kan gi deg råd og hjelp til å forbedre både livskvalitet og mental funksjon. Dette bidraget vil ofte innvirke positivt på smertetilstanden i form av redusert smerteintensitet og økt fokus på livsverdier og aktiv deltakelse i livet ellers. Psykologens rolle er derfor sentral ved utredning og oppfølgning av langvarig smerte.


Etter

Etter at du er utredet ved smertepoliklinikken vil oppfølgingen din variere ut ifra ditt behov og tilgang på behandlingstilbud i hjemkommunen. Behandlingen kan prøves ut på smertepoliklinikken, og videre eventuelt overføres til primærhelsetjenesten. Enkelte pasienter har heller ikke behov for behandling, og kan følges videre av fastlegen.

Kontaktinformasjon

Smerteenheten
Telefon
75 53 40 00
Bodø, sentrum
Besøksadresse
Parkveien 95(Kart)
Parkveien 95, 8005 Bodø
Telefon
75 53 40 00
mandag - søndag 0000 - 2400

Dekning av reiseutgifter

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Parkering Bodø sentrum

Parkeringen i Bodø sentrum koster kr. 17,- pr time i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med Easy Park-appen, kode 8149.

Kartet under viser parkeringsplasser for besøkende.


Planlegg reisen til Nordlandssykehuset

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.

Trenger du drosje? Ring Nordland taxi, tlf. 07550

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Praktisk informasjon

Biblioteket, Bodø sentrum

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.

Plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Kantine, Bodø sentrum

Panorama kafè finner du i 9. etasje, se vår Facebookside

Åpningstider:

Kl. 09.30-19.00 på hverdager. Helg og høytider: stengt.

Kantinen har bankterminal.

Kiosk, Bodø sentrum

Narvesen ligger i 1. etasje og har følgende åpningstider:

  • Hverdager: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.30-20.00
  • Søndag: 11.00-20.00

Røyking

​​Det er satt opp en røykebu til venstre for den gamle hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område. For å komme seg inn i sykehuset igjen må man benytte inngangen ved siden av apoteket.

Trådløst nettverk

I Bodø og i Lofoten er det tilgang  på internett, men du må ha brukernavn og passord. Dette får du enten i resepsjonen eller hos den aktuelle klinikken du er på.

Lappene gir deg tilgang for enten ett døgn eller en uke.

Zefyr hotell, pasienthotell Bodø

Zefyr Hotell ligger på sykehusområdet og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?