FUNDAMENT
Om Nordlandssykehuset
Spesialisthelsetjenestens kjerneoppgaver er pasientbehandling, utdanning av helsepersonell, forskning og opplæring av pasienter og pårørende. Kommunikasjonsarbeidet skal støtte drift og utvikling innenfor disse områdene.
Nordlandssykehuset HF er Nord-Norges nest største helseforetak med et bredt behandlingstilbud innenfor somatikk, psykisk helsevern og rus. Helseforetaket har tre somatiske akuttsykehus: stort akuttsykehus i Bodø, akuttsykehus i Lofoten og i Vesterålen. Det er psykiatrisk sykehus i Bodø samt flere distriktspsykiatriske sentre i Salten, Lofoten og Vesterålen. Foretaksadministrasjonen er lagt til det somatiske sykehuset i Bodø.
Nordlandssykehuset er klinikkorganisert med gjennomgående ledelse på tvers av lokalisasjonene.
Helseforetaket har rundt 5 000 medarbeidere og betjener en befolkning på ca. 136 000 i 20 kommuner i regionene Salten, Lofoten og Vesterålen. I tillegg har foretaket flere fylkesdekkende funksjoner for hele Nordland og regionale funksjoner for hele Nord-Norge.
Helseforetaket er også en stor utdannings- og forskningsinstitusjon innenfor de fleste helsefaglige områder, fra lege til fagarbeidere. Forskningsaktiviteten er stor og voksende, både innenfor somatikk og psykisk helsevern og rus.
Strategisk utviklingsplan
Kommunikasjonsstrategien for Nordlandssykehuset tar utgangspunkt i Nordlandssykehusets strategiske utviklingsplan for perioden 2023-2038. Utviklingsplanen rulleres hver fjerde år med utvalgte strategiske satsingsområder og mål for hver periode. Gjeldende plan er for perioden 2023-2026. Planen tar utgangspunkt i overordnede nasjonale og regionale føringer gitt blant annet gjennom Nasjonal helse- og sykehusplan og årlige oppdragsdokument fra Helse Nord RHF.
Strategiske satsingsområder i perioden 2023-26
Nordlandssykehusets styre har vedtatt seks strategiske satsingsområder og hovedmål for perioden 2023-26. Hvert av områdene er utfyllende beskrevet i plandokumentet.
Klinisk samhandling
Mål: Nordlandssykehuset skal bidra til at pasienten mottar en helhetlig og sammenhengende helsetjeneste.
Beredskap og akuttfunksjoner
Mål: Nordlandssykehuset skal være forberedt og gi akuttmedisinske tjenester som sikrer pasientene nødvendig helsehjelp for et bedre resultat.
Gode overganger 
Mål: Nordlandssykehuset skal ved aktiv involvering av pasienter og pårørende, legge til rette for gode overganger internt, mellom foretak og tjenestenivåer.
Medarbeideren 
Mål: Nordlandssykehuset skal være en attraktiv arbeidsplass hvor ledere og medarbeidere sammen skaper et ivaretakende og utviklende arbeidsmiljø.
Kontinuerlig forbedring 
Mål: Nordlandssykehuset har ledere og medarbeidere med kunnskap og holdninger, som gjør at vi hver dag søker å forbedre og forenkle måten vi jobber på for å skape stadig bedre tjenester for pasientene.
Teknologi og e-helse 
Mål: Nordlandssykehuset skal anvende teknologi og e-helse hensiktsmessig til kontinuerlig forbedring for å skape pasientens helsetjeneste. I dette ligger økt kvalitet og pasientsikkerhet, bedre pasientopplevelse og mer effektiv ressursutnyttelse.
Økonomisk bærekraft 
Mål: Nordlandssykehust skal gjennom omstillingsarbeidet skape tilstrekkelig økonomisk overskudd til å sikre en bærekraftig utvikling og gi rom for foretakets strategiske satsinger.
Lovgrunnlag
Kommunikasjonsstrategien bygger på lover og forskrifter som regulerer helsevesenet og offentlig virksomhet i Norge.
Som helseinstitusjoner er sykehusene med sine medarbeidere underlagt taushetsbestemmelser og personvernbestemmelser nedfelt i lov. Samtidig er sykehusene offentlige institusjoner som må forholde seg til regler for offentlighet og innsyn nedfelt lov.
Statlige kommunikasjonsprinsipper
Åpenhet
I sin kommunikasjon med innbyggeren skal staten være åpen, tydelig og tilgjengelig.
Medvirkning
Staten skal ta berørte innbyggere med på råd og involvere dem i utforming av politikk og tjenester.
Nå alle
Staten skal sørge for at relevant informasjon når fram til alle berørte.
Aktiv
Staten skal aktivt og i tide gi informasjon om rettigheter, plikter og muligheter.
Helhet
Statlig kommunikasjon skal oppleves enhetlig og samordnet.
Prinsipp for gjennomføring
Kommunikasjonsansvaret følger saksansvaret.
Verdigrunnlag
Våre kjerneverdier er kvalitet, trygghet og respekt. Disse verdiene deles av spesialisthelsetjenesten i hele landet.
Visjon
Nordlandssykehuset skal være ledende på kvalitet.
FEM HOVEDOMRÅDER FOR KOMMUNIKASJON
Nordlandssykehuset har definert fem hovedområder for kommunikasjon. De nevnte kommunikasjonsområdene berører alle de strategiske satsingsområdene i Strategisk utviklingsplan. Vi har derfor knyttet satsingsområdene til de ulike hovedområdene for kommunikasjon.
1. Pasient og pårørende
Satsingsområder i Strategisk utviklingsplan som kan knyttes til dette kommunikasjonsområdet:
Kommunikasjonsmål
Hovedfokus i alt kommunikasjonsarbeid er pasienten. Alle ledd i sykehuset skal på hvert sitt vis tilfredsstille pasientens og de pårørendes behov for informasjon, samt sørge for god kommunikasjon. Dette gjelder særskilt under utredning, diagnostikk, behandling og oppfølging. Pasientrettighetsinformasjon skal gjøres tilgjengelig og formidles. Den samiske befolkningens behov for informasjon tilpasset egen kultur og på eget språk skal tilrettelegges.
Brukermedvirkning er definert som et av «grunnmurelementene» i strategisk utviklingsplan. Disse er områder som skal vies særlig oppmerksomhet i perioden. Brukerutvalget og ungdomsrådet er våre viktigste samarbeidspartnere for å sikre pasienter og pårørendes medvirkning. Sentralt i dette er økt kunnskap om samiske pasienters kultur og behov.
Kommunikasjonstiltak
- Gjøre Nordlandssykehusets behandlingstilbud tilgjengelig på våre nettsider.
- Presentere nyheter innen fag, innovasjon og forskning på våre nettsider, gjennom nyhetssaker i egne kanaler, i media og ved bruk av sosiale medier.
- Ha en aktiv og inkluderende dialog med Nordlandssykehusets brukerutvalg og ungdomsråd.
- Løfte frem og ta i bruk ungdomsrådets «10 råd til helsepersonell» og «Råd for gode overganger fra ungdom til voksen» i behandlingsforløp.
- Sørge for at helsepersonell får god opplæring i kommunikasjon med pasienter og pårørende.
- Sørge for god tilgjengelighet for pasienter og pårørende som trenger kontakt med sykehuset.
- Sørge for at pasientrettighetene kommuniseres aktivt.
- Ta i bruk ny teknologi som kan lette kommunikasjon mellom sykehusene, pasienten og våre samarbeidspartnere.
- Utvikle flere digitale undervisningstilbud for pasienter.
- Tilrettelegge for informasjon på samisk og øke medarbeidernes kunnskap om samisk kultur.
- Bidra til at pasienter med minoritetsbakgrunn møtes med forståelse for egen kultur.
- Tolk skal gjøres tilgjengelig ved behov.
- Følge anbefaling om bruk av signatur med innslag av samisk språk i mailkorrespondanse.
2. Samarbeidspartnere og media
Satsingsområder i Strategisk utviklingsplan som kan knyttes til dette kommunikasjonsområdet:
Kommunikasjonsmål
Vår kontakt med omverdenen skal være preget av åpenhet og tilgjengelighet. Vi skal ha en aktiv holdning der vi gir våre omgivelser et oppdatert og korrekt bilde av helseforetakets virksomhet. En aktiv kommunikasjonsstrategi skal velges der det er viktig å komme raskt ut med informasjon om inntrufne hendelser eller beslutninger. Kritikk skal tas på alvor og besvares korrekt.
Kommunikasjonstiltak
- Presentere helseforetakets behandlingstilbud, forskning, innovasjon og resultat gjennom egne kommunikasjonskanaler og media.
- Være aktivt kommuniserende på relevante kommunikasjonsflater om hendelser, endringer og beslutninger som berører befolkningen og vårt behandlingstilbud.
- Gjennomføre årlige møter med media i vårt ansvarsområde.
- Sørge for at henvendelser fra media besvares i tråd med offentlighetslovens bestemmelser.
- Føre en aktiv og inkluderende dialog med våre lokalsykehuskommuner, både gjennom Helsefelleskapet Lofoten, Vesterålen og Salten, og på andre relevante arenaer.
- Etablere og vedlikeholde møtearenaer med relevante samarbeidspartnere, både innenfor fag, utdanning, forskning lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
- Gjennomføre medietrening for ledere og andre som skal kommunisere i media.
3. Medarbeideren - intern kommunikasjon
Satsingsområder i Strategisk utviklingsplan som kan knyttes til dette kommunikasjonsområdet:
Kommunikasjonsmål:
Den enkelte medarbeider er primærfokus for intern kommunikasjon i helseforetaket. Alle medarbeidere skal oppleve god tilhørighet og god kjennskap til egen arbeidsplass, både den enhet man arbeider i til daglig og helseforetaket som helhet. Alle ledere har et viktig ansvar for at egne medarbeidere er informert om forhold som berører dem. Klinikksjefene har et særlig ansvar for å skape god kommunikasjon og etablere tilhørighet mellom medarbeidere på de ulike lokasjonene i egen klinikk.
Kommunikasjon skal bidra til at medarbeiderne kjenner seg inkludert og ivaretatt og sikre stabilisering av arbeidskraft.
Kommunikasjonstiltak:
- Ledere skal ha en plan for kommunikasjonsarbeidet knyttet til området en leder.
- Intranettet Pulsen er helseforetakets overordnede interne kommunikasjonskanal og skal presentere og følge opp interne hendelser, prosjekter og programmer. Pulsen er også portal for ulike arbeidsverktøy for medarbeiderne.
- Ledere og medarbeidere skal få opplæring i kommunikasjon og mediehåndtering ut fra stilling og behov.
- Ledere og medarbeidere skal dele informasjon og kunnskap som er nødvendig for andre medarbeidere og kolleger.
- Den enkelte medarbeider har selv ansvar for å holde seg oppdatert og orientere seg om virksomheten på egen arbeidsplass gjennom deltagelse i møter, lese e-post og følge med på Pulsen og Nordlandssykehuset hjemmesider.
- Helseforetakets medarbeidere skal bidra til å bygge positiv omtale av Nordlandssykehuset i befolkningen. Ledere har et særlig ansvar for å legge til rette for aktivitet som synliggjør virksomheten.
- Tillitsvalgte har ansvar for kommunikasjon til egne medlemmer i tråd med egne retningslinjer for dette.
4. Nye medarbeidere
Dette satsingsområdet i Strategisk utviklingsplan kan knyttes til dette kommunikasjonsområdet:
Kommunikasjonsmål
Sykehusene er sammensatte virksomheter med et bredt spekter av ulike helseprofesjoner og annet personell. Tilgangen på ny arbeidskraft er redusert og rekruttering har blitt mer utfordrende. For å sikre nødvendig rekruttering, skal vi aktivt arbeide for å synliggjøre Nordlandssykehuset som arbeidsplass og hvilke karrieremuligheter vi kan tilby. Vi skal synliggjøre bredden i behandlingstilbud, våre fagprofesjoner og utdannings-, innovasjons- og forskningsmuligheter.
Kommunikasjonstiltak
- Bruke alle våre etablerte kommunikasjonskanaler til å fortelle om Nordlandssykehuset og promotere ledige stillinger.
- Fortelle de gode historiene - små og store.
- Løfte frem fagområder der vi utmerker oss innenfor pasientbehandling, innovasjon og forskning.
- Løfte frem våre ulike fagprofesjoner, både innenfor helsefag og alle andre yrkesgrupper.
- Delta på arrangementer der vi kan synligjøre ulike sider av vår virksomhet.
- Delta på utdanningsmesser, treff på studiesteder og andre arrangement der vi kan synliggjøre mangfoldet i muligheter for jobb, videreutdanning, innovasjons- og forskningsarbeid.
- Samarbeide med universitet, høgskoler og videregående skoler (Nordland fylkeskommune) for å promotere utdanninger som kan bidra til å styrke rekruttering av fremtidig personell.
- Videreutvikle gode ordninger ved mottak av nye medarbeidere som sikrer en oppstart som er positiv, informativ og inkluderende.
5. Beredskap
Kommunikasjonsmål:
Helseforetakets ledelse skal sørge for at alle berørte parter får korrekt og tilstrekkelig informasjon om sykehusets håndtering av hendelser som utløser beredskap. Dette gjelder medarbeidere, pasienter, pårørende, media og andre berørte etater sitt informasjonsbehov. Kommunikasjon skal ivaretas i tråd med gjeldende lovverk.
Kommunikasjonstiltak:
Sørge for oppdatert og korrekt kommunikasjon internt og eksternt i tråd med gjeldende beredskapsplanverk.
Informasjon skal gis med utgangspunkt i sjekklister utarbeidet i Helsecim som klargjør ansvar og tiltak.
Kommunikasjon mot allmennhet og media gjøres primært via beredskapssidene på nordlandssykehuset.no. I noen tilfeller kan dette også gjøres gjennom Nordlandssykehusets kanaler i sosiale medier.
Utarbeide egen plan for krisekommunikasjon.
ANSVAR OG ROLLER
De ulike yrkesgruppene i Nordlandssykehuset har ulikt ansvar for kommunikasjonsformidling. Hovedinndelingen er følgende:
Kommunikasjonsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for det overordnede og strategiske kommunikasjonsarbeidet i helseforetaket. Kommunikasjonssjefen sitter i direktørens ledergruppe og leder helseforetakets kommunikasjonsavdeling. Avdelingen har ansvar for å veilede og tilrettelegge for kommunikasjon internt og eksternt og støtte foretakets ledere i kommunikasjonsarbeid. Avdelingen skal også drive praktisk kommunikasjonsarbeid og håndtere media i tråd med sykehusets retningslinjer for dette.
Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for drift av helseforetakets nettsider, intranett og sosiale medier.
Direktør
Administrerende direktør har overordnet ansvar for å tilrettelegge for at kommunikasjon internt og eksternt gjennomføres i tråd med helseforetakets oppdrag.
Ledere
Kommunikasjon er et lederansvar. Alle ledere skal utarbeide en plan for intern informasjon knyttet til eget virksomhetsområde. De har ansvar for å etablere rutiner og iverksette disse i praktisk arbeid. De har også et særlig ansvar for å sørge for at informasjon fra foretaksledelsen blir videreformidlet til egne medarbeidere.
Alle ledere skal bidra med ideer til kommunikasjonstiltak som løfter frem vårt behandlingstilbud og gode historier fra egen virksomhet.
Medarbeidere
Den enkelte medarbeider har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon formidlet via egen ledelse og via Pulsen. Medarbeidere har også ansvar for å informere egen ledelse om forhold som har betydning for pasienter, pårørende, eget ansettelsesforhold, egen arbeidsplass og helseforetaket som helhet. Medarbeidere i pasientrettet arbeid skal formidle informasjon til pasienter og pårørende i tråd med den stillingen de innehar.
Medarbeidere oppfordres til å bidra med ideer til de gode historiene som kan fortelle om Nordlandssykehusets virksomhet og bidra til å bygge et godt omdømme av helseforetaket.
MÅLGRUPPER
Målgruppene (interessentene) for Nordlandssykehusets kommunikasjonsvirksomhet deles inn i to hovedgrupper: interne og eksterne. Interessentanalyser skal gjennomføres for å sikre at kommunikasjon og budskap skal tilpasses den aktuelle gruppe med sine undergrupper.
Interne
- Medarbeidere
- Ledere på ulike nivå
- Tillitsvalgte
- Vernetjeneste
Eksterne
- Befolkningen generelt
- Pasienter
- Pårørende
- Brukerutvalg
- Ungdomsråd
- Helsefelleskapet Lofoten, Vesterålen, Salten
- Kommunehelsetjenesten
- Samarbeidende helseforetak
- Private avtalespesialister, institusjoner og sykehus
- Regionale samarbeidsorgan
- Utdanningsinstitusjoner fra grunnskole til universitet
- Media
KOMMUNIKASJONSKANALER
Helseforetaket rår over flere kommunikasjonskanaler. Hvilken kanal som tas i bruk avhenger av saksforhold og målgruppe. Valg av kanal skal være den/de som forventes å gi den beste effekt i forhold til ressursinnsats. Det er særlig viktig at alle ledere og saksansvarlige har et bevisst forhold til og vurderer hvordan informasjon og kommunikasjon skal ivaretas knyttet til egen enhet og ansvarsområde, jf. prinsipp om gjennomføring i Den statlige kommunikasjonsplakaten.
Medarbeidere skal holde seg informert om egen arbeidsplass gjennom å delta på personalmøter, lese egen e-post og følge med på Pulsen. Det kan ikke kreves at medarbeidere skal bruke sosiale medier for å få informasjon.
Bruk av nye kommunikasjonskanaler eller plattformer, skal vurderes kritisk både i forhold til ansvar, målgruppe, innhold og informasjonssikkerhet før de kan tas i bruk.
Det er utarbeidet egen strategi for bruk av sosiale medier og retningslinjer for uttalelser til media.
Interne
- PULSEN intranett
- Informasjonsmøter
- Allmøter
- Personalmøter
- Muntlig dialog, formell og uformell
- E-post
- AMU-saker
- Drøftings- og informasjonsmøter med tillitsvalgte
Eksterne
- Nordlandssykehuset.no
- Sosiale medier
- Styresaker
- Trykksaker
- Elektronisk og skriftlig korrespondanse
- Møter/kontaktskapende virksomhet
- Media
GRAFISK PROFIL
Nordlandssykehusets logo og grafiske profil skal virke organisasjonsbyggende og identitetsskapende for våre medarbeidere. For befolkningen og samarbeidspartnere skal den skape gjenkjennelse og tilhørighet.
Vår grafiske profil skal følges i alt vi produserer og i all visuell kommunikasjon. Dette gjelder alt fra brevark til skjemaer, foldere, brosjyrer, presentasjoner og elektroniske medier. Regler for bruk av logosymbolet og den øvrige grafiske profilen finnes i egen profilhåndbok. Denne ligger elektronisk tilgjengelig for alle medarbeidere på intranett. Det skal ikke utarbeides egne logoer.
Nordlandssykehusets logo består av prikkekorset som er felles for alle helseforetakene i nord og vårt eget symbol - en gul sommerfugl med et hjerte inni. I profilhåndboken står følgende forklaring på symbolet og danner basis for all vår virksomhet - også kommunikasjonsarbeidet:
«Sommerfuglen med hjertet er symbol for liv, helse og omsorg. Sommerfuglen som symbol på liv, hjertet som symbol på omsorg og fargen som parallell til solens farge, som kilde til alt liv. Sommerfuglen er også et symbol på livets skjørhet, men samtidig den styrke som ligger i selv det minste liv. Til sammen danner dette rammen rundt det vi som helseinstitusjon skal gi til pasienter og pårørende i alle livets faser fra fødsel til død.»
Dokumentsamling
Kommunikasjonsavdelingen har samlet prosedyrer, retningslinjer og rutiner knyttet til kommunikasjonsarbeid på eget området i Docmap, DS2594 (tilgjengelig fra sykehusets intranett)