Bokbad: Nordlandssykehusets historie 1796-2020

Under «Forskningsdagene 2022» får vi endelig anledning til å lansere den spennende historien til det viktigste sykehuset i Nordland gjennom mer enn 200 år.

Passert
22.
september
  1. 22. sep. 2022, 18:00 - 19:30

Når

1. 22. sep. 2022, 18:00 - 19:30

Arrangør

Arrangør: Nord universitet, Den Norske historiske forening. avd. Bodø, Stormen bibliotek og Forskningsdagene

Nordlandssykehusets historie starter med en pandemi, og fortsetter med det ofte krevende arbeidet for å tilby

To kirurger i operasjon
nordlendingen ny medisinsk ekspertise og pleie. Boka, som dokumenterer dette, utkom i desember 2021 – mens samfunnet var nedstengt på grunn av en ny pandemi.
Under «Forskningsdagene 2022» får vi endelig anledning til å lansere den spennende historien til det det viktigste sykehuset i Nordland gjennom mer enn 200 år.

Boka «Medicinal-Indretningen». Nordlandssykehusets historie 1796-2020. Somatikken. er et resultat av et forskningsprosjekt i regi av Fakultet for samfunnsfag ved Nord universitet. Vi møter forfatterne, historikerne, Wilhelm Karlsen (red.), Astrid Marie Holand og Ole Georg Moseng i samtale med professor Steinar Aas. Bokbadet åpnes med en innledning av professor Pål Pedersen, mangeårig leder av masterprogrammet i helseledelse ved Nord universitet.

Alan Hutchinson og Wilhelm Karlsen har vært bokas billedredaktører.