Dagkirurgi og kirurgisk mottak, Bodø

Du må møte fastende. Det vil si at du ikke kan spise, røyke eller tygge tyggegummi/pastiller seks timer før operasjonen. Du kan drikke klare væsker inntil to timer før operasjonen (ikke melkeprodukter eller juice med fruktkjøtt). For medisiner og annen informasjon, se under.

Medisiner

Om morgenen på operasjonsdagen skal du som hovedregel ta dine faste medisiner. Bruk 1/2 glass vann til å svelge tablettene, du er allikevel å betrakte som fastende.

Noen medisiner krever egne regler:
  • Bruker du Insulin skal du ta kontakt 14 dager i forveien og avtale dosering operasjonsdagen.
  • Bruker du P-piller eller får behandling med østrogen behøver du ikke slutte med disse.
  • Bruker du acetylsalicylsyrepreparater som Albyl-E, Novid eller Dispril p.g.a. hjerte- og/eller karsykdom skal du fortsette med å ta medisinen på vanlig måte helt fram til operasjonen.
  • Bruker du Plavix i tillegg til acetylsalicylsyre må du ta kontakt med oss minst 14 dager før oppmøtedagen.
  • Bruker du Marevan gjelder samme regel: ta kontakt med oss 14 dager før oppmøtedagen.
  • Bruker du andre blodfortynnende medisiner enn de som er nevnt: ta kontakt også da.

Smykker og sminke

Legg igjen smykker og andre verdisaker hjemme. Sykehuset kan ikke ta ansvar for verdisaker. Fjern sminke og neglelakk før du kommer til behandling. Piercingsmykker må også fjernes. Dette på grunn av din egen sikkerhet under operasjonen.

Hygiene

For å redusere infeksjonsfaren er det viktig at du gjør følgende:
  • På operasjonsdagen må du dusje, vaske håret og pusse tenner. Vi ber deg spesielt om å vaske navlen dersom du skal opereres i mageområdet.
  • Det oppfordres til at bart/skjegg fjernes før operasjon, dette grunnet pustemaske under noen typer narkose.
  • Du må fjerne neglelakk, sminke, ringer, smykker, piercing og klokke før du møter på sykehuset.
  • Ikke barber/fjern hår på operasjonsfeltet de siste 2 ukene før operasjonen. Infeksjonsfaren reduseres ved at vi gjør dette på sykehuset like før du skal opereres.
  • Du kan ikke ha linser på mens du opereres. Ta med et linseetui og evt. briller.

Bedøvelse

Bedøvelsesmetode bestemmes i samråd med anestesipersonalet/operatør. Narkose gir en generell bedøvelse av hele kroppen. Du får sovemedisin og  smertestillende medisin direkte inn i en blodåre. Dette gjør at du sover og er smertefri under hele operasjonen. Lokalbedøvelse settes med sprøyte i området som skal opereres.

Etter operasjonen

Du overvåkes etter at inngrepet er avsluttet, så lenge det er nødvendig. Så snart du orker vil du få flytte over fra operasjonsseng til hvilestol. Det er viktig at du kommer deg opp og i bevegelse så fort som mulig. Du vil få skriftlig og muntlig informasjon, og du vil få snakke med legen. Du får med deg evt. sykemelding og resept på smertestillende medisin samt bandasjer.

Ventetid

Operasjonene foregår mellom kl. 08.00 og 15.00. Det kan påregnes litt ventetid. Ta gjerne med aviser/lesestoff/musikk.

Hjemreise

Når operasjonen er ferdig blir du tatt hånd om av våre intensivsykepleiere på oppvåkningsrom. Du kan reise hjem når du har vært oppe og beveget deg og  er i form til å reise. Du må ha drukket og spist. Du kan ikke selv kjøre bil. Ta gjerne kontakt med oss om du har noen spørsmål angående transport til og fra sykehuset. Dersom du har fått narkose skal du ikke være alene etter hjemkomst og frem til morgenen etter operasjonen.

Avbud

Er du forhindret fra å komme pga. sykdom, eller at operasjonen ikke er aktuell lenger, må du gi beskjed så fort som mulig til Dagkirurgisk enhet. Hvis du ikke gir melding om avbud av time, må du betale gebyr etter gjeldende takster.

Slik finner du fram

Oppmøtested

Vi holder til i 2. etasje i K-fløya, den nye høyblokka.

Har du spørsmål vedrørende din innleggelse, ring telefonnummeret som står i innkallingsbrevet.

Pasienter som kommer via K2/kirurgisk mottak blir ringt til ca. to virkedager før operasjon.
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95