Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Diagnose

Allergisjokk, anafylaktisk sjokk, Bodø

Alvorlig allergisk reaksjon (anafylaksi) er en akutt innsettende og potensielt livstruende reaksjon som krever akutt behandling. Allergisk (anafylaktisk) sjokk er den kraftigste formen for allergisk reaksjon.

Alvorlig allergisk reaksjon (anafylaksi) er en potensielt livstruende overfølsomhetsreaksjon som krever akutt behandling. Allergisk (anafylaktisk) sjokk er den kraftigste formen for allergisk reaksjon. Ved mistanke om anafylaksi, ring 113 øyeblikkelig.

Dersom du har allergi betyr det at kroppen din reagerer på stoffer som i utgangspunktet er naturlige og ufarlige. Når kroppens celler kommer i kontakt med noe du er allergisk mot, produserer kroppen antistoffer.

Hvor voldsom allergisk reaksjon du får, er forskjellig fra person til person. Symptomene kan variere fra lette allergisymptomer til allergisk sjokk. Mange mennesker er allergiske, men dødeligheten er lav, og det er kun et fåtall som får alvorlig reaksjon.

Les mer på helsenorge.no

Ved en allergisk reaksjon reagerer kroppen din på stoffer som i utgangspunktet er naturlige og ufarlige. Immunsystemet oppfatter at den utsettes for noe skadelig og det utløses en overfølsomhetsreaksjon, vanligvis med produksjon av antistoffer.

Det er betydelig individuell variasjon med tanke på hvordan man reagerer, og symptomene kan variere fra lette symptomer til anafylaktisk sjokk. Kun et fåtall får alvorlig reaksjon og blant dem er dødeligheten meget lav.

Ved anafylaksi utvikler symptomene seg raskt og kan komme få minutter etter du har blitt utsatt for noe du er allergisk mot. Som oftest kommer reaksjonen innen 30 minutter.

Det kan være lette allergisymptomer til å begynne med, som kløe i hodebunn, øreganger, håndflater og fotsåler. En kan også få symptomer lokalt i området der det har vært kontakt, eksempelvis rundt munn og svelg ved matallergi, eller ved stikkstedet dersom du er blitt stukket av et insekt.

 Har du anafylaksi får du raskt symptomer fra flere organsystemer, for eksempel:

  • generell hudkløe, rødme eller vabler (elveblest/urtikaria)
  • hud og slimhinner hovner opp
  • rennende nese og nysing
  • pustebesvær, hoste og tranghetsfølelse i halsen
  • svimmelhet og uttalt tretthet
  • uro og angst
  • varmefølelse og hjertebank
  • magesmerter, kvalme/oppkast og avføringstrang
  • kramper
  • blodtrykksfall med blekhet, kaldsvette og eventuelt bevisstløshet

De vanligste årsakene til anafylaksi er:

  • matvarer som for eksempel nøtter, skalldyr, egg og melk
  • legemidler
  • insektstikk (bi- og vepsestikk)

Utredning

Hvis du har hatt en alvorlig allergisk/anafylaktisk reaksjon, anbefaler vi at du blir henvist videre for utredning hos spesialist med allergologisk kompetanse.

Utredningen vil ofte innebære tester som kan påvirkes av medisiner, for eksempel allergimedisiner. Dersom det er nødvendig at du tar bort medisiner før utredningen, vil du få beskjed om dette.

Formålet med utredningen er å finne årsaken til den alvorlige allergiske reaksjonen slik at vi kan hjelpe deg med å forebygge nye reaksjoner. Du vil også få opplæring i hva du skal gjøre dersom en ny reaksjon skulle oppstå.

All utredning starter med en grundig gjennomgang av hva som skjedde under reaksjonen. I tillegg til opplysningene du kan bidra med vil det være nødvendig å innhente dokumentasjon fra hendelsen. Samtalen vil danne grunnlag for videre utredning. Det kan bli aktuelt å ta blodprøver, hudtester, pusteprøver og provokasjonstest(er).

Behandling

For de fleste vil utredningen gi oss svar på hva du må unngå for å hindre nye reaksjoner. Dersom utløsende årsak er en matvare vil du få veiledning for å sikre et best mulig kosthold til tross for allergien.

Ved alvorlig allergisk reaksjon grunnet insektstikk (bie/veps) vil du bli vurdert for allergen immunterapi (allergivaksine).

Både provokasjonstest og allergivaksinasjon vil legge enkelte begrensninger på hvilke aktiviteter du kan gjøre samme dag. Dette vil du få informasjon om før hjemreise.

Oppfølging

Når det er fare for gjentakelse av en alvorlig allergisk reaksjon, bør du utstyres med adrenalinpenner og få opplæring i hvordan du bruker dem. Du bør informere dine nærmeste om symptomene, slik at de kan hjelpe deg dersom du skulle få en ny reaksjon. Dersom vi finner årsaken til den alvorlige allergiske reaksjonen, bør dette registreres under kritisk informasjon i kjernejournalen din.

Vær oppmerksom

Ved mistanke om anafylaktisk sjokk, kontakt lege/ambulanse øyeblikkelig. Ring 113.


Kontakt

Bodø, sentrum Medisinsk klinikk

Kontakt Medisinsk klinikk
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Klikk på bildet for stor​​ versjon o​​​g forklaringer.​

Kart over bygninger og vei

​​​

 

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Klikk på kartet for mer detaljert informasjon.

Kart over bygg og parkering

Praktisk informasjon

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

​​​Som pasient ved Nordlandssykehuset i Bodø og Vesterålen ønsker vi at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk oppsatt time. Det vil si at du ved ankomst Nordlandssykehuset registrerer deg i en selvinnsjekksautomat ved å benytte fødselsdato og etternavn. Registrerer du i tillegg ditt telefonnummer, har vi mulighet til å sende deg SMS når det er din tur å komme inn til legen. Vi kan lagre nummeret ditt i journalen, slik at vi hele tiden har dine oppdaterte personopplysninger og kan sende deg påminnelser i forkant av neste time.

Dersom vi har nummeret ditt registrert i vårt system kan vi sende deg SMS dersom legen kan ta deg inn tidligere enn forventet, og du kan sitte hvor som helst i mellomtiden, fram til ti minutter før din time begynner.
 
Som første sykehus i Norge tilbyr vi betaling i automat ved lokasjon Bodø og Stokmarknes.

Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang, uten å måtte stå i kø i de ulike poliklinikker. Nordlandssykehuset ønsker å oppfordre alle brukere til å betale med kort. Men dersom du av ulike grunner ikke ønsker det, kan vi sende deg en faktura el du kan betale kontant i vår ekspedisjon i første etasje. Her aksepterer vi også kredittkort.

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Selvinnsjekk og betaling i automat fører til at du som pasient ikke behøver å henvende deg i skranken før og etter ditt besøk. Du må allikevel påberegne at det kan ta noen minutter før oppgjøret ditt er klart i automaten.
 
Dersom du har behov for assistanse til selvinnsjekk el betaling ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.