Øre-nese-hals poliklinikk, Bodø

Allergiutredning hos øre-nese-hals spesialist

Allergi er hyppig forekommende i befolkningen og viser seg å øke i forekomst. Man kan ha allergirelaterte symptomer fra øvre og nedre luftveier, mage og tarm eller fra hud. Fastlegen vil ofte kunne utrede og behandle allergi, men noen ganger er det behov for at fastlegen henviser til spesialisthelsetjenesten for utredning og/eller behandling. En del symptomer fra øvre luftveier, og nese spesielt, kan ha likhetstrekk med allergi uten å være allergi.

Ventetider

Innledning

Pollenallergi, også kalt høysnue, er den vanligste formen for allergi. Når fastlegen har mistanke om allergi eller det er behov for ytterligere utredning eller behandling, kan du bli henvist til allergiutredning i spesialisthelsetjenesten.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Når du skal til allergiutredning må du ta med liste over dine faste medisiner. Avhengig av hvilke undersøkelser som skal gjøres, vil det kunne være aktuelt med forberedelser hjemme. Dette blir du informert om ved innkallingen til timen. Det kan være at du skal stoppe med allergitabletter eller astmamedisin. Dersom det ikke er gitt beskjed om annet, skal du ta dine medisiner som forskrevet.

Under

Når du skal utredes vil du komme til en allergikompetent lege som i tillegg er spesialutdannet innen øre-nese-hals. I forbindelse med konsultasjonen kan du være satt opp til en eller flere undersøkelser hos sykepleier. Dette kan være undersøkelser som: Hudprikktest (allergitest), spirometri (lungefunksjonstest), lungeprovokasjonstest, og allergiprovokasjon.
Utredningstiden kan vare fra 30 minutter til 2 timer, avhengig av hvilke undersøkelser som planlegges. I denne tiden inngår samtale, generell undersøkelse, spesialundersøkelser og gjennomgang av prøveresultater. Legen vil snakke med deg og undersøke deg i henhold til problemstillingen.

Etter

Videre forløp avhenger av konklusjonen ved utredningen. Det kan være behov for ytterligere kontrolltime for videre utredning, og det kan bli satt i gang et behandlingsprogram. Du kan og få videre oppfølging hos din fastlege, eller det kan være vi ikke finner grunnlag for mistanke om allergi som årsak til plagene dine. Ved pollenallergi der en ikke oppnår symptomfrihet med symptomatisk behandling, kan allergenspesifikk immunterapi (også kalt allergivaksinasjon) være en del av behandlingen.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Dekning av reiseutgifter

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Parkering Bodø sentrum

Parkeringen i Bodø sentrum koster kr. 17,- pr time i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med Easy Park-appen, kode 8149.

Kartet under viser parkeringsplasser for besøkende.


Planlegg reisen til Nordlandssykehuset

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.

Trenger du drosje? Ring Nordland taxi, tlf. 07550

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Praktisk informasjon

Biblioteket, Bodø sentrum

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.

Plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Kantine, Bodø sentrum

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe og kaker! Sjekk vår side for mer info!

Kiosk, Bodø sentrum

Narvesen ligger i 1. etasje og har følgende åpningstider:

  • Hverdager: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.30-20.00
  • Søndag: 11.00-20.00

Røyking

​​Det er satt opp en røykebu til venstre for den gamle hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område. For å komme seg inn i sykehuset igjen må man benytte inngangen ved siden av apoteket.

Trådløst nettverk

I Bodø og i Lofoten er det tilgang  på internett, men du må ha brukernavn og passord. Dette får du enten i resepsjonen eller hos den aktuelle klinikken du er på.

Lappene gir deg tilgang for enten ett døgn eller en uke.

Zefyr hotell, pasienthotell Bodø

Zefyr Hotell ligger på sykehusområdet og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?