Undersøkelse

Endoskopisk undersøkelse av øvre luftveier

Endoskopisk undersøkelse av de øvre luftveiene vil vise om det er noe galt i halsen eller svelget. Vi kan se og undersøke øvre del av nesesvelget, bak i halsen og dypt nede i svelget der hvor strupen sitter. Dersom vi finner noe galt vil vi ofte ta en vevsprøve fra dette området. Undersøkelsen blir ofte tatt opp på video.

Før

Dersom du skal gjennomføre undersøkelsen uten narkose, trenger du ikke gjøre noen forberedelser.

Dersom du skal ha narkose i forbindelse med denne undersøkelsen må du faste. Det vil si ikke spise fra midnatt natten før undersøkelsen. Normalt kan du forsette med dine faste medisiner dersom du ikke har fått annen beskjed.

Under

Undersøkelsen kan foregå i våken tilstand eller når du sover. Vanligvis er du våken og sitter i en stol. Du får litt lokalbedøvelse i nesen og i svelget. Det smaker ikke godt, men gjør ikke vondt.

Vi fører et tynt fiberskop (tynt rør 3mm i diameter) inn i nesen, videre bak i svelget og ned til strupen. Eller vi går inn gjennom munnen med et større rør, samtidig som vi drar forsiktig i tungen, slik at vi kan se bak i svelget og ned i strupen.

Undersøkelsen gjør vanligvis ikke vondt, men noen kan brekke seg når skopet (røret) kommer bak i halsen.

Undersøkelsen i cirka 5 minutter hvis du er våken og cirka 30 minutter hvis du ha narkose.

Etter

Du må unngå å spise og drikke en time etter undersøkelsen hvis du har fått lokal bedøvelse i nese og svelg.

De fleste kan reise hjem samme dag. Du får ofte resultatet samme dag. Dersom det er nødvendig med en vevsprøve i forbindelse med undersøkelsen, vil svaret komme i løpet av 1 - 3 uker.

Du kan spise, drikke, snakke og bevege deg som før. Dersom det skal gjøres noe operativt samtidig med skopien vil du få beskjed av legen om hva du skal gjøre.

Vær oppmerksom

Ved våken undersøkelse er det ingen bivirkninger. Dersom du sover, kan tennene bli skadet, eller leppen kan komme i klem, slik at du får et lite sår. Slike sår gror på noen få dager.

Bodø, sentrum Medisinsk dagenhet og poliklinikk, K3 Bodø

Kontakt Medisinsk dagenhet og poliklinikk, K3 Bodø

Oppmøtested

Møt opp i 3. etasje i K-fløya.
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø