Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Program intensiv habilitering (PIH)

Intensiv habilitering for førskolebarn

Program intensiv habilitering (PIH) er et familiesentrert tilbud til førskolebarn i alderen 2-6 år og deres foreldre. Tilbudet gis i grupper og er et intensivt trenings- og behandlingstilbud til barn med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser, som cerebral parese eller annen skade i hjernen, multifunksjonshemming eller syndromer.

Behandlingstilbudet er et supplement til den ordinære habiliteringsoppfølgingen i spesialisthelsetjenesten, og varer i ca. ett år.

Barn og foreldre samles tre ganger i løpet av året for to ukers trenings- og opplæringsopphold. Det etableres et trenings- og stimuleringsteam (TS-team) rundt hvert barn, og teamet gjennomfører systematisk trenings- og stimuleringstiltak i barnets hjemmemiljø mellom samlingene.

Gjennom hele programperioden kan fagpersoner fra det regionale intensive habiliteringsteamet bistå med veiledning via telefon eller digitale møter.

Målsettingen med tilbudet er å bidra til at barnet best mulig kan utvikle ferdigheter innenfor kommunikasjon, motorikk og egenledelse - kognitive og sosiale ferdigheter.

Henvisning og vurdering

Barnet må henvises til Habilitering for barn og unge (HABU) av barnets egen habiliteringstjeneste. Vi ønsker at henvisningen inneholder en oppdatert beskrivelse av barnet og at det legges ved kopi av tidligere utredningsrapporter. Det er ønskelig at foreldre sender oss informasjon om barnet og familien som kan ha betydning for hvordan vi bør tilrettelegge og utforme et godt tilbud til barnet og familien som helhet.

Ta kontakt med Habilitering for barn og unge dersom dere har spørsmål om tilbudet, oppstart av nye grupper eller om henvisning til tilbudet.

Før

Før det første behandlingsoppholdet har vi et oppstartsmøte på video. Her ønsker vi at både foreldre og lokale fagpersoner deltar. I møtet vil dere få mer informasjon om hva deltakelse i PIH-programmet innebærer, programmets innhold, behandlingsprinsipper og etablering av målrettet teamarbeid mellom foreldre og lokale fagpersoner.

Minst en forelder må delta i opplæringen gjennom hele programperioden på sykehuset. Vi ønsker at begge foreldre deltar samtidig både under behandlingsoppholdene og ved samarbeidsmøter mellom oppholdene. Dermed får begge foreldre samme informasjon, erfaring og kunnskapsgrunnlag, slik at dere sammen kan velge mål for deres barn.

Under

I løpet av året familien deltar i PIH gjennomføres tre behandlingsopphold på sykehuset. Hvert opphold er på ca. to uker.

Som foreldre har dere unik kunnskap om barnet deres. I samarbeid med dere og lokale fagpersoner beslutter vi hva som skal være målet for barnets trenings- og stimuleringstiltak.

Hver dag under oppholdet gjennomføres aktiviteter sammen med barnet og dere. Vi prøver å finne tiltak som er motiverende for barna, med fokus på musikk, lek og lystbetonte aktiviteter. Sentralt står også undervisning, veiledning og samtaler om barnets tilstand og utfordringer, og hva som kan fremme barnets utvikling best mulig.

Alle barn utvikler seg best i en familie hvor foreldrene er trygge, tydelige og mestrende. Derfor legger vi også vekt på å hjelpe dere som foreldre til å finne en god balanse og mestring av familielivet. Det blir også enkelte temakvelder for foreldre, der dere får anledning til å diskutere viktige områder.

Vi legger i tillegg opp til et organisert samarbeid med barnets lokale fagpersoner og HABU. Vi inviterer lokale fagpersoner til å delta under behandlingsoppholdene, ved undervisning og samarbeidsmøter. Sistnevnte skjer ofte per videokonferanse.

Dere kan bo på pasienthotell under behandlingsoppholdene. Mellom oppholdene fortsetter dere med treningen og stimuleringen hjemme og i barnehagen. Et trenings- og stimuleringsteam drøfter med jevne mellomrom tiltakene og justerer mål og tiltak til barnets behov.

Våre fagfolk er tilgjengelige for råd og veiledning både på telefon, e-post og videomøter.

Etter

Etter hvert behandlingsopphold vil dere motta en oppsummerende rapport fra oss. Den blir etter avtale også sendt til henviser, fastlege og eventuelt fagpersoner i ansvarsgruppen.

Vi anbefaler at dere har jevnlige samarbeidsmøter med lokale fagpersoner mellom behandlingsoppholdene, og fortsette det nære samarbeidet også etter deltakelsen i PIH.

Ved avslutning av PIH vil barnet få habiliteringsoppfølging fra lokal habilitering for barn og unge, på samme måte som før dere deltok.

Kontakt

Bodø, sentrum Barnehabilitering, Bodø

Kontakt Barnehabilitering, Bodø
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Kart over bygg og parkering

 

Praktisk informasjon

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

For meny, se egen side

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Det er ønskelig at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk time når du ankommer sykehuset. Det står innsjekksautomater ved hovedinngangen og ved enkelte steder i alle etasjene. 

Her bruker du fødselsdato og etternavn for registrering.

Betaling

Du kan betale ved de samme innsjekkingsautomatene. Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang. Regn med noen ekstra minutter før oppgjøret blir klart i automaten.

Dersom du av ulike grunner ikke ønsker å betale på automaten, kan du henvende deg til vår ekspedisjon i 1. etasje. 

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Har du behov for assistanse til selvinnsjekk eller betaling, ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.