Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Kneproteseoperasjon, revisjon

Dersom en kneprotese ikke lenger fungerer tilfredsstillende, kan det være aktuelt å skifte protesen. Dette kan gjøres ved å bytte ut hele protesen eller deler av den. En slik protesebytteoperasjon, også kalt revisjonsoperasjon, er mer omfattende enn den første (primære) proteseoperasjonen.

Henvisning og vurdering

Hvis du får plager fra et kne hvor du tidligere har fått satt inn protese, blir du gjerne henvist fra fastlegen til ortopedisk poliklinikk for vurdering. I forbindelse med denne timen blir det som oftest tatt røntgenbilder, kanskje også CT bilder. Ortopeden spør deg om hvilke plager du har og undersøker proteseleddet. I noen tilfeller kan det være aktuelt å følge opp videre med kontroll og nye bilder etter en viss tid, mens for andre kan det være aktuelt med revisjon av hele eller deler av protesen.

Før

Primær kneprotese

Første gang man setter inn en kneprotese, kalles det en primær kneprotese. Kneprotese er aktuelt for personer med slitasje og skader i kne. Målet med kneproteseoperasjon er å lindre smerter og forbedre funksjonen i kneet. 90 prosent av kneproteser holder i minst 10 år.

Økende smerter eller hevelser

Økende smerter og/eller hevelse i kne, som ikke har vært til stede i kneet tidligere, kan være tegn på at protesen må byttes ut. Dette gjelder også hvis man får følelsen av at kneet er ustabilt eller svikter når man går.

Operasjon

Kirurgen som planlegger operasjonen informerer deg om behandlingsforløp, opptrening etter operasjon og forventet resultat. Kirurgen vil også informere om eventuelle komplikasjoner som kan skje i forbindelse med operasjonen. 

Når operasjonsdatoen er bestemt, skal du ta kontakt med fysioterapeut for å planlegge opptrening hjemme. Du må på forhånd legge til rette for opptrening i hjemmet ditt, og eventuelt bestille nødvendige hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen i kommunen du tilhører.

Før operasjonen tar vi blodprøver og undersøker din allmenntilstand.

Under

På operasjonsavdelingen blir du tatt i mot av operasjonssykepleier og anestesisykepleier. Du vil bli flyttet over i operasjonsseng og anestesilegen gir deg bedøvelse. Den vanligste bedøvelsen ved revisjon av protese er bedøvelse i rygg. Hvis ryggbedøvelse ikke kan benyttes, kan det være aktuelt å legge deg i narkose. Det blir også satt smertelindring i form av sprøyter i selve leddet under operasjonen.


Etter

Etter operasjonen blir du bli kjørt til oppvåkningsavdelingen. Du vil trenge god smertelindring i form av smertestillende medikamenter. Du vil bli kjørt til sengeposten etter 2-4 timer. 

Etter operasjonen må du ta blodfortynnende medisiner, for å redusere risikoen for blodpropp. Den blodfortynnende medisinen blir gitt enten som sprøyte i magehuden eller som tablett, vanligvis i et tidsrom på 2-6 uker. 

Av og til må du bruke kompresjonsbandasje på foten 2-4 dager etter operasjonen, dette avklares på sykehuset. 

Fysioterapeut på sykehuset vil aktivt sjekke mobiliteten din, og gå gjennom øvelser med deg. Det er viktig med fysioterapi for å vedlikeholde mobilitet i leddet. Du vil få veiledning av fysioterapeut angående egentrening. Lengden på sykehusoppholdet varierer vanligvis mellom 2 og 7 dager.

Når du kommer hjem

Du får med deg resept på smertestillende og betennelsesdempende medisin, og blodfortynnende tabletter eller sprøyter.

Etter hjemkomst skal du starte trening med fysioterapeut. Vi anbefaler at du bestiller time i god tid før operasjonen.

Dersom det er nødvendig med sykmelding, må dette avtales med utskrivende lege.

Etter operasjonen kan det opererte kneet som regel belastes fullt. Du vil likevel ha behov for krykker den første tiden, for stabilitetens skyld. Du bør vente med bilkjøring til du ikke lenger er avhengig av krykker, og til foten føles sterk nok. Du skal heller ikke kjøre bil så lenge du bruker medisiner med rød varseltrekant på.

Du blir vanligvis kalt inn til poliklinisk kontroll etter 3 måneder.

Vær oppmerksom

Dersom du skulle oppleve feber, få økende smerter/hevelse eller rødme i operasjonskneet er det viktig å ta umiddelbar kontakt med lege for vurdering.

Kontakt

Bodø, sentrum Kirurgisk klinikk
Ventetid: 12 - 36 uker

Ventetid: 12 - 36 uker

Kontakt Kirurgisk klinikk

Oppmøtested

Kontaktinfo per avdeling, se underliggende enheter.

En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Klikk på bildet for stor​​ versjon o​​​g forklaringer.​

Kart over bygninger og vei

​​​

 

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Kart over bygg og parkering

 

Ventetid

12 uker til innleggelse (36 totalt)

24 uker til utredning

26 uker til utredning

Praktisk informasjon

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

For meny, se egen side

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Det er ønskelig at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk time når du ankommer sykehuset. Det står innsjekksautomater ved hovedinngangen og ved enkelte steder i alle etasjene. 

Her bruker du fødselsdato og etternavn for registrering.

Betaling

Du kan betale ved de samme innsjekkingsautomatene. Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang. Regn med noen ekstra minutter før oppgjøret blir klart i automaten.

Dersom du av ulike grunner ikke ønsker å betale på automaten, kan du henvende deg til vår ekspedisjon i 1. etasje. 

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Har du behov for assistanse til selvinnsjekk eller betaling, ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.