Barneklinikken

Koronatesting av barn, Bodø

Mange barn gjennomgår testing for korona. Det er viktig at du som forelder forbereder barnet på hva som skal skje som skal skje, hvorfor og hvordan.

Innledning

Som foresatt kan du bidra til en god opplevelse ved å ha med en leke, spill eller noe barnet kan engasjere seg i. Det er fint om du kan være skikkelig til stede i situasjonen sammen med barnet ditt (og kanskje legge vekk mobilen). Det kan også være fint å planlegge en liten belønning/feiring etter at jobben er gjort.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Det er viktig at du som forelder forbereder barnet på hva som skal skje som skal skje, hvorfor og hvordan. Informasjon/forberedelsen bør tilpasses barnets alder.

Yngre barn kan gjerne leke og undersøkelsen kan vises på en bamse. Det er fint om dere også kan legge en plan sammen; Sitte på fanget? Egen stol? Hjelpe og støtte hodet? Se på såpebobler eller telle, synge eller fortelle noe hyggelig? Her er noen forslag til hva du kan si:

  • «Du skal til teststasjonen for å gjøre en jobb for kroppen din. Og det er å ta en prøve slik at vi kan være sikre på at du ikke har Korona. Denne jobben er viktig for at du skal kunne være sammen med andre, leke, gå i barnehagen/på skolen og gjøre alt det du liker. Du kan ikke bestemme om du skal gjøre det, men du kan være med å bestemme hvordan. Dette får vi til sammen!»

Se gjerne på billedboken «Rasmus skal ta Korona-test» eller bruk litt tid på å se på utstyret når dere ankommer teststasjonen.

Her er noen forslag til hva du eller testpersonalet kan si:

  • «Dette er den lille tynne pinnen vi bruker for å sjekke Korona. Ser du den er myk på tuppen? Det er nesten som en malekost som vi maler litt med i halsen din – det kiler litt – og hvis vi teller 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 -  så er du ferdig».
  • «Og så bruker vi denne lille flate pinnen til å hjelpe til å holde tunga nede – den ser nesten ut som en iskrempinne – den skal bare ligge litt oppå tunga - akkurat som om du slikker på en is».
  • «Akkurat når du tar prøven er det fint om du kan se litt opp og holde hode i ro. Det kan være litt fint å få litt hjelp til å ha hodet rolig – for da går det lettere og kjennes bedre. Vi kan øve en gang sammen så du kjenner at det går fint».
  • «Din jobb er å holde kroppen rolig, min jobb heie på deg og å støtte hodet ditt litt hvis du trenger det og hans/hennes jobb er å ta prøven raskt og greit»

 

Under

Under selve testen er det viktig å erkjenne barnets smerteopplevelse og respons. Her er noen forslag til hva du eller testpersonalet kan si:

  • «Jeg ser at du synes dette er litt skummelt/vondt. Jeg passer på deg. Vi får til dette sammen». Unngå å si: «Du trenger ikke gråte». Si heller: «Det er helt ok å gråte – gjør det som hjelper».

Vær bevisst på din egen kommunikasjon og ditt eget kroppsspråk.

  • Unngå å si; Det er ikke farlig, det gjør ikke vondt (da hører barnet FARLIG, VONDT). Si heller; «Du vil kjenne det litt, men det er fort ferdig». «Det kommer til å gå fint. Du er trygg. Vi passer på».

For de minste minste kan det være trygt å sitte på fanget til en trygg forelder. Vis på bamse også for dem, la barnet få se på eller ta på det som skal brukes og si gjerne barnet noen enkle ord med rolig stemme:

  • «Litt inn i nesa og så ferdig».
  • «Mamma er her».

Etter

For å bidra til at barnet opplever mestring er det fint å gi en premie etterpå. Du kan også understreke alt barnet har fått til - uansett hvordan det går.

  • «Nå har du gjort en skikkelig god jobb for kroppen din!». 

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Oversiktskart og parkering

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Klikk på kartet for mer detaljert informasjon.

Kart over bygg og parkering

Pasientreiser

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Planlegg reisen til Nordlandssykehuset

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.​

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Sykehuskart, Bodø sentrum

Klikk på bildet for stor​​ versjon o​​​g forklaringer.​

Kart over bygninger og vei​​​

Praktisk informasjon

Apotek

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Bilde, video og lydopptak

​Pasienter og pårørende som skal filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Er det ikke samtykke, kan du heller ikke publisere det på sosiale medier. 


Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  


PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

Dine rettigheter

Egenandel

Frisør

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Gaver/donasjoner

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Kantine (Kafé Panorama)

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Kiosk

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Prest

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Nordlandssykehuset i Bodø sentrum og Rønvik har to prester tilgjengelig som står til disposisjon som et fortrolig menneske å snakke med enten du er pasient, pårørende eller personell. Prestene har taushetsplikt.

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


Røyking

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Trådløst nettverk

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell, pasienthotell

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?