Kronisk forstoppelse hos barn

Behandlingsprogram, Barnemedisin, Bodø

Kronisk forstoppelse og irritabel tarmsyndrom (IBS) er ufarlige og meget vanlige tilstander hos barn og unge.  Avføringslekkasje er ikke fullt så vanlig, men ikke sjelden i forbindelse med forstoppelse. Dette er tilstander som lar seg behandle, oftest med godt resultat. Barnet/ungdommens og familiens oppfølging av tiltakene i hverdagen er den viktigste suksessfaktoren for å bli kvitt plagene.

Les mer om Forstoppelse hos barn
Informasjon fra helsenorge.no

Forstoppelse hos barn

De fleste barn får forstoppelse fra tid til annen. Går ikke forstoppelsen over, kan behandling hjelpe.

Det kan være flere årsaker til at barn får forstoppelse. Noen barn vegrer seg mot å gå på do utenfor hjemmet for eksempel. En annen vanlig årsak til forstoppelse er at man ikke har nok fiber i kosten.

Når avføringen står lenge i tarmen kan den bli hard og tykk. Da kan det gjøre vondt å gå på do. Slimhinnen kan briste og man kan blø litt. Noen barn vil grue seg til å gå på do på grunn av smerter, og på denne måten kan det oppstå en uheldig uvane hvor barnet vegrer seg å tømme tarmen. Da blir avføringen enda fastere.

Symptomer på forstoppelse hos barn

Avføringsmønsteret varierer normalt med alder, næringsinntak og arvelige faktorer. Små babyer kan fylle bleien flere ganger om dagen. I tre-fire års alderen kan noen ha avføring tre-fire ganger om dagen eller tre-fire ganger i uken.

Går barnet ditt på do kun to ganger i uken eller mindre, og synes dette er smertefullt, kan det skyldes forstoppelse.

Her er noen tegn på forstoppelse:

  • Smerte og strev når de er på toalettet

  • Lekkasje av avføring i trusa

  • Liten, tørr og hard avføring

  • Barnet unngår å gå på toalettet

Les mer om Forstoppelse hos barn (helsenorge.no)

Utredning

Utredning har til hensikt å utelukke bakenforliggende sykdommer eller tilstander som kan gi forstoppelse. I utredningen legger vi vekt på sykehistorie, og det blir foretatt undersøkelser som for eksempel:

  • Kjenne og lytte på magen (palpere)
  • Eventuelt vurderer om det er normale forhold i og omkring anus
  • Eventuelt blodprøve
  • Eventuelt avføringsprøve

Røntgen og ultralyd er oftest ikke til hjelp ved denne tilstanden.

Behandling

For å lykkes med behandlingen må tykktarmen bli tømt først. Dette gjør vi vanligvis med Movicol dosepulver hos barn over 2 år. Noen ganger tømmer vi både ovenfra med Movicol og nedenfra med flere klyster i løpet av kort tid. Vi har også andre tømmingsregimer. Dette kan dere i utgangspuktet gjøre hjemme. 

Hvis behandlingen ikke fører frem, kan det være aktuelt med sykehusinnleggelse for tømming. Det er viktig at tømming og behandling med avføringsmidler skjer i samråd med lege. Barn under 2 år blir som regel tømt med klyster, enten på sykehus eller hjemme.

Det kreves god organisasjon i familien, tid til å følge opp tiltak, fokus og tålmodighet ved langsom bedring og eventuelle tilbakefall for å lykkes med behandlingen. Det er viktig at barnet/ungdommen selv forstår og er motivert for behandling, se nedenfor. Tidsperspektivet må være langt og noen små barn trenger avføringsmidler opp i ungdomsårene.

Vedlikeholdsbehandling

Etter tømmingen starter den virkelige behandlingen; vedlikeholdsbehandlingen. Denne består av ikke-medisinsk behandling kombinert med avføringsmidler. Det er meget viktig å jobbe parallelt med ikke-medisinske tiltak samt å finne rett dose av avføringsmidler direkte etter tømmingen. Dette for å forhindre langsomt tilbakefall. De to første ukene etter tømmingen er avgjørende for det videre forløpet. Vi anbefaler at fastlegen blir involvert og følger opp behandlingen med jevne mellomrom. Foresatte må selv bestille time hos fastlegen for oppfølging.

Ikke medisinsk behandling

Det viktigste i behandlingen er å følge med sånn at avføringsfrekvens og konsistens er som ønskelig. Avføringsmidler er bare et av midlene for å oppnå dette. Hvis barnet holder igjen, ”ikke har tid” til å gå på do eller sitte så lenge som det trengs, eller om det er vanskelig å få i barnet avføringsmidler, vil det ta lang tid å oppnå ønsket behandlingseffekt og kanskje dere ikke får til det i det hele tatt. Det er vanskelig å oppnå resultat hvis barnet ikke forstår konseptet og samarbeider.

Toalettvaner

  • Toalettrutiner er det viktigste tiltaket for å lykkes med behandlingen.
  • Toalettbesøk etter måltid selv om barnet/ungdommen ikke kjenner avføringstrang. Dette er for å øve opp tarmen til normal funksjon. Barnet/ungdommen bør sitte 4-5 minutter for eksempel etter frokost og middag. God sittestilling er viktig. Barn behøver krakk til å ha føttene på.
  • Barnet må aldri holde igjen ved avføringstrang, men gå på toalettet umiddelbart.
  • Barnehage og skole bør få informasjon slik at de kan gjennomføre toalettrutinene der også.

Kost og drikke

Vi anbefaler et normalt fiberinntak. Hvis barnet/ungdommen har et svært fiberfattig kosthold bør dere øke  fiberinnholdet i maten og unngå fiberfattig mat. Et fiberrikt kosthold innebærer mest mulig fullkornsprodukter (brød, kornblanding, rundstykker, grov pasta, grøt, frukt og grønnsaker) og bare unntaksvis fine kornprodukt (loff og andre produkter med lite sammalt mel, vanlig pasta og ris).

  • Vi anbefaler et normalt væskeinntak.
  • Drik maksimum1-2 glass melk daglig. Melk har en stoppende effekten. Biola eller annet syrnet melkeprodukt er ikke stoppende så de kan dere drikke fritt.

Fysisk aktivitet

Lav fysisk aktivitet hos friske barn og unge er ikke relatert til kronisk forstoppelse. Kraftig nedsatt fysisk aktivitet, som ved langvarig sykdom og sykehusinnleggelse vil kunne bidra til forstoppelse.


Medisinsk behandling

Målsetningen med å bruke avføringsmidler er at det i en begrenset tidsperiode vil være en hjelp til å holde avføringen bløt.

Dosen ved vedlikeholdsbehandlingen må dere bestemme selv, i samråd med behandlende lege.

Etter tømming er det avgjørende ikke å underbehandle. Øk eventuelt dosen til avføringen blir for tynnflytende, reduser deretter dosen gradvis til avføringen har ønsket konsistens og frekvens. Behandling med avføringsmidler over lang tid bør kun skje i samråd med lege.

God behandling er oppnådd når:

  • avføringen er myk.
  • avføringen er homogen (lik i konsistens ved hver tømming).
  • barnet har daglige tømminger (eller annen hver dag).
  • det er rikelig mengde ved hver tømming (ca. 1 gang daglig eller annen hver dag).

Behandlingstid

Prinsippet er at dere skal oppnå vedvarende god behandling uten store tilbakefall, i en sammenhengende periode av minimum to måneders tid. Ofte lengre. Deretter skal dere trappe ned medisinen løpet av omtrent like lang tid (ca. 2 måneder). Total behandlingstid ofte 3-6 måneder, men ofte mye lenger.

Oppfølging

Etter utredning og behandling hos spesialist fortsetter fastlegen oppfølgingen. Dere må selv bestille time for oppfølging hos fastlegen.

Tilbakefall

Det er svært vanlig at symptomene kommer tilbake. Det er størst sjanse å lykkes med behandlingen når barnet/ungdommen samarbeider godt og at dere ikke trenger å mase for at han/hun skal ta medisinen, gå på do og lignende. Ved tilbakefall må dere vurdere å starte forfra med ny tømming, noe som er relativt vanlig. Vanlige symptomer ved tilbakefall er magesmerter, vekslende hard og løs avføring, tendens til plutselig avføringstrang eller avføringssiv i trusa, og ikke minst de symptomer barnet/ungdommen hadde før behandlingen ble iverksatt.


 

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontaktinformasjon

Barnemedisin, Bodø
Telefon
90 26 22 74
mandag - søndag 00-24
Besøkstider: Må tilpasses barnets helsetilstand. En foresatt bor på samme rom som barnet under hele oppholdet.
Bodø, sentrum
Besøksadresse
Parkveien 95(Kart)
Parkveien 95, 8005 Bodø
Telefon
75 53 40 00
mandag - søndag 0000 - 2400

Praktisk informasjon

Biblioteket, Bodø sentrum

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.

Plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Kantine, Bodø sentrum

Panorama kafè finner du i 9. etasje, se vår Facebookside

Åpningstider:

Kl. 09.30-19.00 på hverdager. Helg og høytider: stengt.

Kantinen har bankterminal.

Kiosk, Bodø sentrum

Narvesen ligger i 1. etasje og har følgende åpningstider:

  • Hverdager: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.30-20.00
  • Søndag: 11.00-20.00

Røyking

​​Det er satt opp en røykebu til venstre for den gamle hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område. For å komme seg inn i sykehuset igjen må man benytte inngangen ved siden av apoteket.

Trådløst nettverk

I Bodø og i Lofoten er det tilgang  på internett, men du må ha brukernavn og passord. Dette får du enten i resepsjonen eller hos den aktuelle klinikken du er på.

Lappene gir deg tilgang for enten ett døgn eller en uke.

Zefyr hotell, pasienthotell Bodø

Zefyr Hotell ligger på sykehusområdet og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?