Barnemedisin, Bodø

Kronisk forstoppelse hos barn

Kronisk forstoppelse og irritabel tarmsyndrom (IBS) er ufarlige og meget vanlige tilstander hos barn og unge.  Avføringslekkasje er ikke fullt så vanlig, og er oftest relatert til forstoppelse. Dette er tilstander som lar seg behandle, oftest med godt resultat. Barnet/ungdommens og familiens oppfølging av tiltakene i hverdagen er den viktigste suksessfaktoren for å bli kvitt plagene.

Utredning

Utredning har til hensikt å utelukke bakenforliggende sykdommer eller tilstander som kan gi forstoppelse. I utredningen legger vi vekt på sykehistorie, og det blir foretatt undersøkelser som for eksempel:

  • Kjenne og lytte på magen (palpere)
  • Eventuelt vurderer om det er normale forhold i og omkring anus
  • Eventuelt blodprøve
  • Eventuelt avføringsprøve

Røntgen og ultralyd er oftest ikke til hjelp ved denne tilstanden.

Behandling

For å lykkes med behandlingen må tykktarmen bli tømt først. Dette gjør vi vanligvis med Movicol dosepulver hos barn over 2 år. Noen ganger tømmer vi både ovenfra med Movicol og nedenfra med flere klyster i løpet av kort tid. Vi har også andre tømmingsregimer. Dette kan dere i utgangspuktet gjøre hjemme. 

Hvis behandlingen ikke fører frem, kan det være aktuelt med sykehusinnleggelse for tømming. Det er viktig at tømming og behandling med avføringsmidler skjer i samråd med lege. Barn under 2 år blir som regel tømt med klyster, enten på sykehus eller hjemme.

Det kreves god organisasjon i familien, tid til å følge opp tiltak, fokus og tålmodighet ved langsom bedring og eventuelle tilbakefall for å lykkes med behandlingen. Det er viktig at barnet/ungdommen selv forstår og er motivert for behandling, se nedenfor. Tidsperspektivet må være langt og noen små barn trenger avføringsmidler opp i ungdomsårene.

Vedlikeholdsbehandling

Etter tømmingen starter den virkelige behandlingen; vedlikeholdsbehandlingen. Denne består av ikke-medisinsk behandling kombinert med avføringsmidler. Det er meget viktig å jobbe parallelt med ikke-medisinske tiltak samt å finne rett dose av avføringsmidler direkte etter tømmingen. Dette for å forhindre langsomt tilbakefall. De to første ukene etter tømmingen er avgjørende for det videre forløpet. Vi anbefaler at fastlegen blir involvert og følger opp behandlingen med jevne mellomrom. Foresatte må selv bestille time hos fastlegen for oppfølging.

Ikke medisinsk behandling

Det viktigste i behandlingen er å følge med sånn at avføringsfrekvens og konsistens er som ønskelig. Avføringsmidler er bare et av midlene for å oppnå dette. Hvis barnet holder igjen, ”ikke har tid” til å gå på do eller sitte så lenge som det trengs, eller om det er vanskelig å få i barnet avføringsmidler, vil det ta lang tid å oppnå ønsket behandlingseffekt og kanskje dere ikke får til det i det hele tatt. Det er vanskelig å oppnå resultat hvis barnet ikke forstår konseptet og samarbeider.

Toalettvaner

  • Toalettrutiner er det viktigste tiltaket for å lykkes med behandlingen.
  • Oftest er det ikke nok for barnet å gå på toalettet kun når han/hun kjenner avføringstrang. Dette er en del av problemet, at tømmingsrefleksen er nedsatt. 
  • Toalettbesøk etter måltid selv om barnet/ungdommen ikke kjenner avføringstrang. Dette er for å øve opp tarmen til normal funksjon. Barnet/ungdommen bør sitte 4-5 minutter for eksempel etter frokost og middag. God sittestilling er viktig. Barn behøver krakk til å ha føttene på.
  • Barnet må aldri holde igjen ved avføringstrang, men gå på toalettet umiddelbart.
  • Barnehage og skole bør få informasjon slik at de kan gjennomføre toalettrutinene der også.

Kost og drikke

Vi anbefaler et normalt fiberinntak. Hvis barnet/ungdommen har et svært fiberfattig kosthold, bør dere øke fiberinnholdet i maten og unngå fiberfattig mat. Et fiberrikt kosthold innebærer mest mulig fullkornsprodukter (brød, kornblanding, rundstykker, grov pasta, grøt, frukt og grønnsaker) og bare unntaksvis fine kornprodukt (loff og andre produkter med lite sammalt mel, vanlig pasta og ris).

  • Vi anbefaler et normalt væskeinntak.
  • Drik maksimum1-2 glass melk daglig. Melk har en stoppende effekten. Biola eller annet syrnet melkeprodukt er ikke stoppende så de kan dere drikke fritt.

Fysisk aktivitet

Lav fysisk aktivitet hos friske barn og unge er ikke relatert til kronisk forstoppelse. Kraftig nedsatt fysisk aktivitet, som ved sykehusinnleggelse vil kunne bidra til forstoppelse.


Medisinsk behandling

Målsetningen med å bruke avføringsmidler er at det i en begrenset tidsperiode vil være en hjelp til å holde avføringen bløt.

Dosen ved vedlikeholdsbehandlingen må dere bestemme selv, i samråd med behandlende lege.

Etter tømming er det avgjørende ikke å underbehandle. Øk eventuelt dosen til avføringen blir for tynnflytende, reduser deretter dosen gradvis til avføringen har ønsket konsistens og frekvens. Behandling med avføringsmidler over lang tid bør kun skje i samråd med lege.

God behandling er oppnådd når:

  • avføringen er myk.
  • avføringen er homogen (lik i konsistens ved hver tømming).
  • barnet har daglige tømminger (eller annen hver dag).
  • det er rikelig mengde ved hver tømming (ca. en gang daglig eller annen hver dag).
  • Ikke trappe ned dosen når riktig dose er funnet, se nedenfor. Langsom nedtrapping over flere måneder. 

Behandlingstid

Prinsippet er at dere skal oppnå vedvarende god behandling uten store tilbakefall, i en sammenhengende periode av minimum 2-3 måneders tid. Ofte lengre. I denne perioden skal dere ikke trappe ned medisineringen, og toalettvaner må være så optimale som mulig. Deretter skal dere trappe ned medisinen løpet av omtrent like lang tid (ca. 2 måneder). Total behandlingstid ofte 3-6 måneder, men ofte mye lenger.

Oppfølging

Etter utredning og behandling hos spesialist fortsetter fastlegen oppfølgingen. Dere må selv bestille time for oppfølging hos fastlegen.

Tilbakefall

Det er svært vanlig at symptomene kommer tilbake. Det er størst sjanse å lykkes med behandlingen når barnet/ungdommen samarbeider godt og ikke trenger å mases på for å ta medisinen, gå på do og lignende. Ved tilbakefall må man vurdere å starte forfra med ny tømming, noe som er relativt vanlig. Vanlige symptomer ved tilbakefall er magesmerter, vekslende hard og løs avføring, tendens til plutselig avføringstrang, økt luft i magen og ofte illeluktende avføring og luftavgang. Av og til medisin- og/eller  avføringssiv i trusa og ikke minst de symptomer barnet/ungdommen hadde før behandlingen ble iverksatt.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Frisør

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Gaver/donasjoner

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Kantine (Kafé Panorama)

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Kiosk

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 06.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-21.00
  • Søndag: 10.00-21.00

Prest

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Nordlandssykehuset i Bodø sentrum og Rønvik har to prester tilgjengelig som står til disposisjon som et fortrolig menneske å snakke med enten du er pasient, pårørende eller personell. Prestene har taushetsplikt.

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


Røyking

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Zefyr hotell, pasienthotell

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?