Øresus (tinnitus)

Behandlingsprogram, Øre-nese-hals poliklinikk, Bodø

Øresus er et nevrologisk fenomen knyttet til høresansen. Den som er rammet oppfatter en lyd uten at det finnes en ytre lydkilde. Den hyppigste årsaken til øresus er at sansecellene i det indre øret er skadet, og at det foreligger en ubalanse i samspillet mellom lydsignaler opp og lydsignaler ned hørselsnerven. Lydopplevelsen er av ulik karakter. Den kan oppleves som en tone, som støy og den kan være pulserende og av varierende intensitet.


Les mer om Tinnitus
Informasjon fra helsenorge.no

Tinnitus

Når du har tinnitus opplever du å høre lyd som ikke kommer fra en lydkilde rundt deg. Det er svært vanlig å oppleve tinnitus. For de fleste varer det kort og er lite sjenerende, men noen blir så plaget av tinnitus at det reduserer livskvaliteten vesentlig.

Hvordan tinnitus høres ut

Opplevelsen av tinnitus er unik fra person til person. Noen har tinnitus i ett øre, andre har i begge ørene eller et udefinerbart sted i hodet.

Vanlige beskrivelser av tinnitus er en susende, fresende, ringende eller plystrende lyd. Andre beskriver det som lyden av gresshopper, metall, sekkepiper, summing eller vann som renner.

Les mer om Tinnitus (helsenorge.no)

Innledning

Se ventetider på Velg behandlingssted (helsenorge.no)

Mellom 10-15 prosent av befolkningen har øresus. Ca. 1 av 100 er svært plaget. Følgende tilstander kan være forbundet med øresus, oftest kombinert med høretap: støyskade, arvelig høretap, alderdomshørselsvekkelse, Mb Meniere, hodeskade, akutt/kronisk mellomørebetennelse, ørevoks og avstivning av stigbøylen i mellomøret.

Stress forverrer øresus.


Henvisning og vurdering

Henvisningen prioriteres av spesialist som vurderer om du skal få tilbud om time ved sykehuset eller ikke.

 
Det er et mål at de fleste pasientene med øresus skal starte behandling innen 60 virkedager etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. Spesialisten vurderer hvor fort du trenger behandling.


fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Utredning

For mange tilstander kan den første kontakten med sykehuset være tilstrekkelig både som utredning og behandling.

De fleste pasienter som er henvist for øresus blir innkalt til informasjonskurs i grupper. Gruppeinformasjonen er for de fleste den eneste behandlingen i regi av sykehuset.

Mange henvises fra øre-nese-hals-spesialist utenfor sykehuset. Disse pasientene har allerede tatt høreprøve og vært til undersøkelse hos spesialist.

Unntaksvis bestilles også MR-undersøkelse av hodet. Denne undersøkelsen gjøres når tinnitus og / eller høretapet er ensidig, eller ved pulssynkron tinnitus (øresus hørbar i takt med pulsslag) som er konstant til stede.

Les mer om  Høreprøve, Bodø
Les mer om  MR-undersøkelse, Bodø


2. Behandling

Første ledd i behandlingen av øresus er informasjon om tilstanden og deretter kunnskap om ulike mestringsstrategier. De færreste har behov for videre oppfølging hos audiograf / ØNH-lege på sykehuset etter informasjonskurset. 

  • Utredning / behandling informasjonskurs
  • Poliklinisk besøk hos audiograf
  • Poliklinisk besøk hos lege
  • Mestringskurs

 

Det er viktig å unngå stillhet. Forskjellen mellom styrken på øresusen og styrken på bakgrunnslyden reduseres ved å øke lyd i omgivelsene. I de aller fleste tilfeller er det denne forskjellen som er avgjørende for hvor sterkt du opplever øresusen. Et unntak fra dette er overfølsomhet for lyd. For høy bakgrunnsstøy kan forverre tilstanden. I enkelte situasjoner kan du for eksempel bruke ørepropper.

Høresentralens mestringsgruppe er et tilbud til deg som er svært plaget av øresus. Det er legen ved høresentralen som vurderer hvilke pasienter som er aktuelle for dette tilbudet.

Dersom du har problemer med å sove på grunn av øresus, kan du få tilpasset bordmasker og lydpute for å øke bakgrunnslyden om natten. Opplevelsen av øresus dempes og du kan lettere sovne. Dette gjelder også hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen.


3. Oppfølging

Som oftest er det ikke behov for oppfølging etter informasjonskurset. Hvis du har behov, får du time hos audiograf / lege innen 6 måneder.

Hva skjer ved kontroll

Hos audiografen får du råd og veiledninge etter utprøving av tinnitushjelpemidler hos audiograf.

Noen ganger får du samtale med lege.


fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Øre-nese-hals poliklinikk, Bodø
Telefon
917 97 336
mandag - fredag 1200 - 1400
E-post
Bodø, sentrum
Besøksadresse
Parkveien 95(Google maps)
Parkveien 95, 8005 Bodø
Telefon
75 53 40 00
mandag - søndag 0000 - 2400

Praktisk informasjon

Apotek, Bodø sentrum

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, med inngang fra glassgata. 

 
Åpningstider: Våre åpningstider er 08:00 - 16:00. Helger og helligdager har vi stengt.

 
Telefon: 77781900

Biblioteket, Bodø sentrum

Åpningstid:  09-15 alle hverdager.

Plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med  tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek,  lesesalsplasser og kunde-pc’er.

 
Røde Kors’ pasientvenner går bokrunder til avdelingene 2-3 ganger i uken, slik at inneliggende pasienter kan låne skjønnlitteratur.

 
E-post direkte til oss:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Kantine, Bodø sentrum

Kantina i Bodø sentrum ligger i 9. etasje.

Åpningstider:

Fra 09.30-15.30 på hverdager. Helg og høytider har vi stengt. Vi serverer lunch fra kl 09.30 til kl 13.30 og middag fra 13.30- 15.30.

Kantinen har bankterminal.

I kantinen fås det også kjøpt E- pluss produkter.

Kiosk, Bodø sentrum

Narvesenkiosken i Bodø sentrum ligger i 1. etasje og er åpen: 

Hverdager: 0700 - 2100

Lørdag: 0930 - 2000

Søndag: 1100 - 2000

Røyking

​​Det er satt opp en røykebu til venstre for den gamle hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område. For å komme seg inn i sykehuset igjen må man benytte inngangen ved siden av apoteket.

Selvinnsjekk og betaling

​​​Som pasient ved Nordlandssykehuset i Bodø og Vesterålen ønsker vi at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk oppsatt time. Det vil si at du ved ankomst Nordlandssykehuset registrerer deg i en selvinnsjekksautomat ved å benytte fødselsdato og etternavn. Registrerer du i tillegg ditt telefonnummer, har vi mulighet til å sende deg SMS når det er din tur å komme inn til legen. Vi kan lagre nummeret ditt i journalen, slik at vi hele tiden har dine oppdaterte personopplysninger og kan sende deg påminnelser i forkant av neste time.

Dersom vi har nummeret ditt registrert i vårt system kan vi sende deg SMS dersom legen kan ta deg inn tidligere enn forventet, og du kan sitte hvor som helst i mellomtiden, fram til ti minutter før din time begynner.
 
Som første sykehus i Norge tilbyr vi betaling i automat ved lokasjon Bodø og Stokmarknes.

Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang, uten å måtte stå i kø i de ulike poliklinikker. Nordlandssykehuset ønsker å oppfordre alle brukere til å betale med kort. Men dersom du av ulike grunner ikke ønsker det, kan vi sende deg en faktura el du kan betale kontant i vår ekspedisjon i første etasje. Her aksepterer vi også kredittkort.

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Selvinnsjekk og betaling i automat fører til at du som pasient ikke behøver å henvende deg i skranken før og etter ditt besøk. Du må allikevel påberegne at det kan ta noen minutter før oppgjøret ditt er klart i automaten.
 
Dersom du har behov for assistanse til selvinnsjekk el betaling ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Trådløst nettverk

I Bodø og i Lofoten er det tilgang  på internett, men du må ha brukernavn og passord. Dette får du enten i resepsjonen eller hos den aktuelle klinikken du er på.
Lappene gir deg tilgang for enten ett døgn eller en uke.

Zefyr hotell, pasienthotell Bodø

Zefyr Hotell ligger på sykehusområdet og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: Zefyr.booking@medirest.no

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS. Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF, og driftes av Medirest. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.