Undersøkelse

Repetitiv nervestimulering og singel fiber EMG, Bodø

Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge samspillet og overgangen mellom nerver og muskler. Ved repetitiv nervestimulering gis gjentatte, små strømstøt over nerver i hånden, skulderen og i ansiktet. Ved singel fiber EMG undersøker vi også enkelte musklers aktivitet ved å stikke en liten nål inn i musklene.

Før

• Ansiktet må være rent og uten sminke eller fuktighetskrem
  • Ikke bruk fuktighetskrem på armer eller ben før undersøkelsen
  • Hold hender og føtter varme
  • Ikke ta Mestinon på undersøkelsesdagen

Under

Du ligger avslappet på en benk. Ved repetitiv nervestimulering fester vi elektroder til huden og du får gjentatte små strømstøt. Undersøkelsen gjøres ofte i hånden, skulderen og ansiktet.

Ved stimulert single fiber EMG gis gjentatte, små strømstøt i en nerve i ansiktet mens vi registrerer signalene med en tynn nål i muskulaturen i ansiktet.

Undersøkelsene varer i 1,5 til 2 timer. Undersøkelsene er trygge og det er ingen kjente alvorlige bivirkninger eller komplikasjoner. Noen opplever de som litt smertefulle, og man kan være øm etterpå, men dette er forbigående.

Etter

Testen vil bli utført og vurdert av spesialist som sender resultatet til legen som bestilte undersøkelsen.

Bodø, sentrum Nevrologisk poliklinikk, Bodø

Kontakt Nevrologisk poliklinikk, Bodø

Oppmøtested

6. etasje i K-fløya - gå inn hovedinngangen og ta heisen opp.
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Praktisk informasjon

​Hvis du må endre tidspunkt for timen, kan du be om ny tid på helsenorge.no​. Her finner du også informasjon om pasientjournalen din, henvsiningsstatus og andre tjenester.

For endring/avbestilling av poliklinisk time kan du også ringe Timeservice,  75 57 10 00. Telefontid: 08.00-15.30.