Utredning ved spise- og svelgevansker (dysfagi)

Logoped, Bodø

Dysfagi (spise-/svelgevansker) kan oppstå som følge av problemer med munn-, tunge- og svelgemuskulatur, eller når nerveforsyninger til disse musklene svikter.
Personer i alle aldere kan få dysfagi, og svelgeproblemer kan oppstå av ulike årsaker. Dysfagi kan ha alvorlig og uheldig effekt på helse og livskvalitet. Tidlig og fullstendig vurdering av spise-/svelgevansker er nødvendig for at et tilpasset behandlingstilbud kan igangsettes.


Innledning

Vi tilbyr utredning med eventuelt kort opphold for barn og voksne som har vansker med å innta mat og / eller drikke via munnen, dvs dysfagi.

Henvisning og vurdering

Din fastlege eller en spesialist kan henvise.

Henvisningen bør inneholde følgende informasjon:

  • Hovedproblemstillingen
  • Sykehistorie, som inkluderer næringsstatus, respirasjonsstatus
  • Relevante funn fra relevante undersøkelser (f.eks. kliniske nevrologisk, ØNH, pH-måling, røntgen øsofagus) 
  • Dokumentasjon fra tidligere operasjoner (kreft munn/svelg)
  • Rapport fra spesialpedagog, logoped, måltidsobservasjoner
  • Informasjon om tidligere behandlingstiltak


Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, evt navn på foresatte.
  2. Legens navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid. (Fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  5. Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus.
  6. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  7. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  8. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen?
    Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  9. Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten?
    Hvilken effekt hadde tiltakene?
    Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  10. Har pasienten en individuell plan?
  11. Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen.
  12. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig / privat) for samme tilstand/diagnose?
    Dersom ja:
  13. Hva har lokale oppfølgingsopplegg bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?

  • Hva har tilkommet av nytt funksjonstap?

Epikrise fra siste opphold vedlegges


Før

Vi sender deg et spørreskjema som skal fylles ut og  returneres, samt informasjonsark til foreldre/foresatte med mer detaljert beskrivelse av innholdet i oppholdet og informasjon om hva de skal ta med seg til sykehuset.

Vi trenger å vite om du behov for spesialkost eller tolk. Da må du si ifra om dette i god tid og senest en uke før innleggelse.

Medisiner

Oppdatert medisinliste skal medbringes ved innleggelse. Kontakt fastlegen din i forkant av oppholdet slik at han/hun sender deg din medisinliste.

Ta også med de medisinene du bruker i dag slik at vi får en oversikt over din nåværende behandling og kan sikre kontinuitet. Medisinene leveres sykepleier ved innleggelse.

Ved kortere innleggelse kan det være hensiktsmessig at du bruker dine egne medisiner. Medisiner i gruppene A og B vil likevel alltid måtte leveres sykepleier og bruken blir kontrollert.


Under

Under oppholdet gjør vi først og fremst en strukturert kartlegging av spise– og svelgefunksjon. Dette gjør vi  for å kunne legge til rette for sikker og adekvat inntak av mat, drikke og medisiner.

Du vil møte et tverrfaglig team med logoped, sykepleier og lege. Ergoterapeut, fysioterapeut og sosionom er tilgjengelig ved behov.

Utredningen består av kliniske og instrumentelle undersøkelser.

Den kliniske undersøkelsen inkluderer innkomstsamtale med pasient- / pårørende som kan gi relevante opplysninger, gjennomgang av spørreskjemaet, undersøkelse av ansikts – og munnmuskulatur, strupehodefunksjon og måltidsobservasjoner.

Den instrumentelle undersøkelsen innebærer videofluoroskopi-undersøkelse (svelgerøntgen) av orofaryngeal svelgefunksjon (munn / svelg). Undersøkelsen gir ikke svar på eventuelle vansker i spiserøret.


Etter

Når du kommer hjem får du og din fastlege/henvisende instans tilsendt epikrise og dysfagirapport. Her vil anbefalinger til tiltak bli beskrevet. Rapporten kan sendes direkte til aktuelle samhandlingspartnere etter samtykke fra deg som pasient, evt. av pårørende.


Kontaktinformasjon

Logoped, Bodø
Oppmøte
Du finner logopedtjenesten i N4. Ta heisen til fjerde etasje i K.fløyen og følg skiltingen til logoped.


Telefon
75 53 40 00
mandag - fredag 0730 - 1530
Be sentralbordet sette deg over til logoped.
Bodø, sentrum
Besøksadresse
Parkveien 95(Kart)
Parkveien 95, 8005 Bodø
Telefon
75 53 40 00
mandag - søndag 0000 - 2400

Dekning av reiseutgifter

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Parkering Bodø sentrum

Parkeringen i Bodø sentrum koster kr. 17,- pr time i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med Easy Park-appen, kode 8149.

Kartet under viser parkeringsplasser for besøkende.


Planlegg reisen til Nordlandssykehuset

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.

Trenger du drosje? Ring Nordland taxi, tlf. 07550

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Praktisk informasjon

Biblioteket, Bodø sentrum

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.

Plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Kantine, Bodø sentrum

Panorama kafè finner du i 9. etasje, se vår Facebookside

Åpningstider:

Kl. 09.30-19.00 på hverdager. Helg og høytider: stengt.

Kantinen har bankterminal.

Kiosk, Bodø sentrum

Narvesen ligger i 1. etasje og har følgende åpningstider:

  • Hverdager: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.30-20.00
  • Søndag: 11.00-20.00

Røyking

​​Det er satt opp en røykebu til venstre for den gamle hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område. For å komme seg inn i sykehuset igjen må man benytte inngangen ved siden av apoteket.

Trådløst nettverk

I Bodø og i Lofoten er det tilgang  på internett, men du må ha brukernavn og passord. Dette får du enten i resepsjonen eller hos den aktuelle klinikken du er på.

Lappene gir deg tilgang for enten ett døgn eller en uke.

Zefyr hotell, pasienthotell Bodø

Zefyr Hotell ligger på sykehusområdet og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?