Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Utredning ved spise- og svelgevansker (dysfagi)

Spise- og svelgevansker (dysfagi) kan oppstå av ulike årsaker ved sykdom eller tilstand som omfatter vansker med munn-, tunge- og svelgemuskulatur, eller når nerveforsyninger til disse musklene svikter. Personer i alle aldere kan få spise- og svelgevansker. Dysfagi kan ha alvorlig og uheldig effekt på helse og livskvalitet. Tidlig og grundig vurdering av spise- og svelgefunksjon er nødvendig for at et tilpasset behandlingstilbud kan igangsettes.

Om utredningen

Vurderingsopphold for utredning spise- og svelgevansker er et tilbud for barn og voksne som har vansker med å innta mat og/eller drikke via munnen på grunn av forhold i munnhulen eller øvre del av svelget (ikke forhold i spiserøret).
 
Det må være behov for spesialisert, instrumentell utredning av svelgfunksjonen. Dette gjøres ved bruk av videofluoroskopi, (røntgenfilming av svelgingen) eller fleksibel endoskopisk evaluering av svelgfunksjonen (FEES).
 
Under oppholdet blir det vurdert hvordan svelging og spising fungerer, hvordan man eventuelt kan trene opp svelgefunksjon og hva man kan gjøre for at måltidene blir bedre.

 

Du må være vurdert som medisinsk avklart og -stabil før innleggelse.

I tillegg må du kunne samarbeide til en viss grad og klare å innta noe mat og drikke via munnen (minst 5 -10 ml). Barn med refluks-, oppkast- og vegringsproblematikk bør være ferdig utredet for dette før henvisning.

 

Henvisning og vurdering

Sykehus, fastlege eller spesialist kan henvise deg til vurderingsoppholdet. Henvisningen skal inneholde beskrivelser av områdene i sjekklisten under.

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, ev. navn på foresatte.
  2. Henvisers navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose, beskrivelse av spise og svelgefunksjon. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig.
  4. Relevante funn fra tidligere relevante undersøkelser, f.eks rgt øsofagus, manometri, gastroskopi, ØNH-undersøkelse, pH-måling.
  5. Dokumentasjon fra tidligere operasjoner (kreft munn/svelg).
  6. Rapport fra spesialpedagog og/eller logoped, funn ved måltidsobservasjoner.
  7. Informasjon om tidligere behandlingstiltak
    - Hvilken effekt hadde tiltakene?
  8. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  9. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  10. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  11. Ved henvisning til revurdering beskrivelse om tilkomne nye funksjonstap, gjerne med et konkret problemstilling tilknyttet spise- og svelgefunksjon.
  12. Ved henvisning til revurdering: hvilke lokale oppfølgingstiltak har blitt gjort? Vedlegg rapport fra logoped/spesialpedagog.
    
 
 

Før

Du mottar et spørreskjema som du skal fylle ut og returnere.

Vi ønsker at du tar med deg

  • dokumentasjon fra tidligere utredninger eller vurderinger
  • individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette
  • medisiner for 1 uke og oppdatert medisinliste (legemiddelliste). Medisinlisten må inkludere alle doseringer og alle behovsmedisiner, dette kan du få hos fastlegen din
  • ortopediske og andre hjelpemidler dersom du har det

Vi trenger informasjon om

  • du har behov for spesialkost
  • du har behov for tolk
  • du har behov for spesielle hjelpemidler, som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol

Behov for bistand

Har du personlig assistent, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) eller bor i bolig med bistand, er det viktig at du kontakter oss i god tid før innleggelse. Sammen med deg tar vi stilling til hvordan ditt behov best kan ivaretas under vurderingsoppholdet.

 

I visse tilfeller er det nødvendig å teste seg for motstandsdyktige bakterier før innleggelse. Nærmere informasjon om dette følger med innkallingsbrevet.

Under

Etter innleggelse vil du få

  • innkomstsamtale med sykepleier, logoped og lege
  • undersøkelse av lege
  • spiseobservasjoner/måltidsobservasjoner med logoped
  • klinisk kartlegging av svelgefunksjonen med logoped
  • kartleggingssamtale med klinisk ernæringsfysiolog ved behov

Kartlegging

Kartleggingen består av klinisk og instrumentell undersøkelse.

Den kliniske undersøkelsen inkluderer innkomstsamtale, gjennomgang av spørreskjemaet, undersøkelse av ansikts - og munnmuskulatur, strupehodefunksjon og måltidsobservasjoner.

Videofluororskopi (svelgerøntgen) er en instrumentell undersøkelse av orofaryngeal svelgefunksjon. Undersøkelsen innebærer svelging av forskjellige konsistenser av mat og drikke. Undersøkelsen gir ikke svar på eventuelle vansker i spiserøret.

En viktig del av oppholdet er opplæring av pasient og pårørende/omsorgspersonell om normal spise- og svelgefunksjon, samt rådgivning, veiledning og informasjon om mulige rehabiliterende og kompenserende strategier. Disse er individuelt tilpasset.

Tverrfaglig team

Du får et tverrfaglig team som består av lege, sykepleier, hjelpepleier/helsefagarbeider og logoped. Enkelte ganger er det behov for klinisk ernæringsfysiolog, fysioterapeut, ergoterapeut eller psykolog.

 

Ved behov vil vi tilrettelegge for at dine pårørende og eventuelle andre viktige personer får informasjon og veiledning under oppholdet hos oss.

Etter

Epikrise og dysfagirapport fra logoped sendes til henviser og fastlege. Med ditt samtykke sendes disse også til andre aktuelle oppfølgende instanser, som for eksempel logoped.

Vi vil komme med anbefaling om eventuelle videre utredninger/henvisninger og videre behandlings- eller rehabiliteringstiltak.

I noen tilfeller kan det også være aktuelt med oppfølging av tiltak via poliklinikken eller et nytt vurderingsopphold ved sykehuset.

Kontakt

Bodø, sentrum Logoped, Bodø

Kontakt Logoped, Bodø

Oppmøtested

Du finner logopedtjenesten i N4. Ta heisen til fjerde etasje i K-fløya og følg skiltingen til logoped.


En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Kart over bygg og parkering

 

Praktisk informasjon

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

For meny, se egen side

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Det er ønskelig at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk time når du ankommer sykehuset. Det står innsjekksautomater ved hovedinngangen og ved enkelte steder i alle etasjene. 

Her bruker du fødselsdato og etternavn for registrering.

Betaling

Du kan betale ved de samme innsjekkingsautomatene. Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang. Regn med noen ekstra minutter før oppgjøret blir klart i automaten.

Dersom du av ulike grunner ikke ønsker å betale på automaten, kan du henvende deg til vår ekspedisjon i 1. etasje. 

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Har du behov for assistanse til selvinnsjekk eller betaling, ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.