HELSENORGE
Logoped, Bodø

Utredning ved spise- og svelgevansker (dysfagi)

Spise- og svelgevansker, dysfagi, kan oppstå av ulike årsaker ved sykdom eller tilstand som omfatter vansker med munn-, tunge- og svelgemuskulatur, eller når nerveforsyninger til disse musklene svikter.

Personer i alle aldere kan få spise- og svelgevansker. Dysfagi kan ha alvorlig og uheldig effekt på helse og livskvalitet. Tidlig og grundig vurdering av spise- og svelgefunksjon er nødvendig for at et tilpasset behandlingstilbud kan igangsettes.


Innledning

Vi tilbyr utredning med eventuelt kort opphold for barn og voksne som har vansker med å innta mat og / eller drikke via munnen, dvs dysfagi.

Henvisning og vurdering

Din fastlege eller en spesialist kan henvise.

Henvisningen bør inneholde følgende informasjon:

  • Hovedproblemstillingen
  • Sykehistorie, som inkluderer næringsstatus, respirasjonsstatus
  • Relevante funn fra relevante undersøkelser (f.eks. kliniske nevrologisk, ØNH, pH-måling, røntgen øsofagus) 
  • Dokumentasjon fra tidligere operasjoner (kreft munn/svelg)
  • Rapport fra spesialpedagog, logoped, måltidsobservasjoner
  • Informasjon om tidligere behandlingstiltak
Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, ev. navn på foresatte.
  2. Henvisers navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose, beskrivelse av spise og svelgefunksjon. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig.
  4. Relevante funn fra tidligere relevante undersøkelser, so, f.eks rgt øsofagus, manometri, gastroskopi, ØNH-undersøkelse, pH-måling.
  5. Dokumentasjon fra tidligere operasjoner (kreft munn/svelg).
  6. Rapport fra spesialpedagog og/eller logoped, funn ved måltidsobservasjoner.
  7. Informasjon om tidligere behandlingstiltak
    - Hvilken effekt hadde tiltakene?
  8. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  9. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  10. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  11. Ved henvisning til revurdering beskrivelse om tilkomne nye funksjonstap, gjerne med et konkret problemstilling tilknyttet spise- og svelgefunksjon.
  12. Ved henvisning til revurdering: hvilke lokale oppfølgingstiltak har blitt gjort? Vedlegg rapport fra logoped/spesialpedagog.
 


Før

Du mottar et innkallingsbrev og et spørreskjema som du skal fylle ut og returnere. Foreldre/foresatte til barn skal få detaljert informasjon om oppholdet samt informasjon om det som skal tas med.

Vi ønsker at du tar med deg

  • dokumentasjon fra tidligere utredninger eller vurderinger
  • individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette
  • medisiner for 1 uke og oppdatert medisinliste (legemiddelliste). Medisinlisten må inkludere alle doseringer og alle behovsmedisiner, dette kan du få hos fastlegen din
  • ortopediske og andre hjelpemidler dersom du har det

Vi trenger informasjon om

  • du har behov for spesialkost
  • du har behov for tolk
  • du har behov for spesielle hjelpemidler, som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol

Behov for bistand

Har du personlig assistent, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) eller bor i bolig med bistand, er det viktig at du kontakter oss i god tid før innleggelse. Sammen med deg tar vi stilling til hvordan ditt behov best kan ivaretas under vurderingsoppholdet.

Motstandsdyktige bakterier

I visse tilfeller er det nødvendig å teste seg for motstandsdyktige bakterier før innleggelse. Nærmere informasjon om dette følger med innkallingsbrevet.


Under

Oppholdet varer i to dager og består av en strukturert kartlegging av spise– og svelgefunksjon. Ut ifra dine behov kan oppholdet også gjennomføres som videokonsultasjon på dag 1 og oppmøte på dag 2. Revurdering kan ofte gjøres poliklinisk i løpet av én dag.

Ved innleggelse vil du få

  • innkomstsamtale med sykepleier, logoped og lege
  • undersøkelse av lege
  • spiseobservasjoner/måltidsobservasjoner med logoped
  • klinisk kartlegging av svelgefunksjonen med logoped
  • kartleggingssamtale med klinisk ernæringsfysiolog ved behov

Kartlegging

Kartleggingen består av klinisk og instrumentell undersøkelser.
Den kliniske undersøkelsen inkluderer innkomstsamtale, gjennomgang av spørreskjemaet, undersøkelse av ansikts - og munnmuskulatur, strupehodefunksjon og måltidsobservasjoner.

Videofluororskopi (svelgerøntgen) er en instrumentell undersøkelse orofaryngeal svelgefunksjon. Undersøkelsen innebærer svelging av forskjellige konsistenser av mat og drikke. Undersøkelsen gir ikke svar på eventuelle vansker i spiserøret.

En viktig del av oppholdet er opplæring av pasient og pårørende/omsorgspersonell om normal spise- og svelgefunksjon, samt rådgivning, veiledning og informasjon om mulige rehabiliterende og kompenserende strategier. Disse er individuelt tilpasset.

Tverrfaglig team

Du får et tverrfaglig team som består av lege, sykepleier, hjelpepleier/helsefagarbeider og logoped. Enkelte ganger er det behov for klinisk ernæringsfysiolog, fysioterapeut, ergoterapeut eller psykolog.


Etter

Epikrise og dysfagirapport fra logoped sendes til henviser og fastlege. Med ditt samtykke sendes disse også til andre aktuelle oppfølgende instanser, som for eksempel logoped.

Vi vil komme med anbefaling om eventuelle videre utredninger/henvisninger og videre behandlings- eller rehabiliteringstiltak.

I noen tilfeller kan det også være aktuelt med oppfølging av tiltak via poliklinikken eller en ny vurderingsopphold ved sykehuset.


Kontaktinformasjon

Parkering Bodø sentrum

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med Easy Park-appen, kode 8149.

Kartet under viser parkeringsplasser for besøkende (klikk for større format).


Pasientreiser

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Planlegg reisen til Nordlandssykehuset

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.

Trenger du drosje? Ring Nordland taxi, tlf. 07550

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Praktisk informasjon

Apotek

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Åpent alle hverdager fra kl. 09.00-15.00.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Frisør

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Kantine (Kafé Panorama)

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Kiosk

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 06.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-21.00
  • Søndag: 10.00-21.00

Prest

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Nordlandssykehuset i Bodø sentrum og Rønvik har to prester tilgjengelig som står til disposisjon som et fortrolig menneske å snakke med enten du er pasient, pårørende eller personell. Prestene har taushetsplikt.

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


Røyking

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Zefyr hotell, pasienthotell

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.

Fant du det du lette etter?