Tid og sted
Type arrangement
Arrangør
Påmelding
Helsepedagogikk
Helsepedagogikk handler om å legge til rette for læring som fremmer helse og mestringskompetanse hos brukere, pasienter og pårørende. Den pedagogiske funksjonen til fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten utøves i en kompleks kontekst, og det har betydning for den pedagogiske tilnærmingen. Det handler om møter med pasienter og pårørende i ulike situasjoner og på forskjellige arenaer; med ulike helseutfordringer, variasjon i alder, og med individuelle forutsetninger for læring og helsekompetanse.
Målet med å utdanne gode helsepedagoger er å øke helsekompetansen i befolkningen. Helsekompetanse er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Kompetanse i helsepedagogikk er grunnleggende for å møte behovene for informasjon, veiledning, undervisning og rådgivning i helse- og omsorgstjenesten.
Les mer om helsepedagogikk
Målgruppe
Kurstilbudet retter seg mot fagpersonerog brukerrepresentanter som jobber med pasient- og pårørendeopplæring individuelt og i grupper.
Det digitale kurset kan ha maksimum 11 deltakere, og det må være minst 5 påmeldte for å arrangere kurset.
Målsetting
Målsetting med kurset er at deltakerne får videreutviklet og styrket sin kompetanse innenfor fagfeltet, samt får reflektert over egen rolle i pasientmøter både individuelle og i grupper.
Vi ønsker også å stimulere og inspirere til at du vil være med å etablere eller bidra i eksisterende lærings- og mestringstilbud for pasienter og pårørende.
Læringsmål
- Har fått innføring i sentrale teorier og begreper innen helsepedagogikk.
- Kunne anvende helsepedagogiske metoder og verktøy i informasjon,undervisning og veiledning av pasienter og pårørende.
- Kunne bidra inn i lærings- og mestringstilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
- Reflektere over egen helsepedagogiske praksis.
- Anerkjenne pasienters og pårørendes erfaring og kompetanse.
- Anerkjenner verdien av et likeverdig samarbeid med brukerrepresentanter.
Godkjent som meritterende kurs
Kurset søkes godkjent som meritterende kurs hos aktuelle foreninger/forbund.
For at kursdeltager skal få kurset godkjent må en delta på alle fire kursdager.
Innhold
Kursets emner
- Hva er en god velkomst, og hvorfor er det viktig?
- Rammer for pasient- og pårørendeopplæring, herunder lærings- og mestringstilbud
- Brukermedvirkning, hva hvorfor og hvordan
- Mestrings- og endringsprosesser
- Kommunikasjon i relasjoner
- Relasjonskompetanse, holdninger og verdier
- Læring, didaktikk og metode
- Gruppen som redskap for læring
Kurset er utformet ved bruk av arbeidsmetoden ”Standard metode” som brukes i Lærings- og mestringstjenesten. Her samarbeider fagpersoner og brukerrepresentanter likestilt i planlegging, gjennomføring og evaluering av lærings- og mestringstilbud. Forelesere vil være rådgivere fra Lærings- og mestringssenteret, en gruppeveileder og lokale kursledere og brukerrepresentanter.
I kurset ser vi både på teoretisk forankring og ny forskning og knytter dette opp mot egne erfaringer. Vi deler praktiske eksempler og reflekterer over hva som skal til for å bli en god helsepedagog i møte med pasienter og pårørende.
Program
Program for kurset i 2021 finner du her:
Påmelding
Påmeldingsportalen: www.kunnskap.nlsh.no
Kursavgift
Kurset er gratis.
Nyttige nettadresser
Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse
Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-øst