Starter opp tarmscreening til alle 55-åringer

Det nasjonale screeningprogrammet for tarmkreft sender i løpet av mars ut de første invitasjonene til alle som er født 1967 eller tidligere.

Annette Fretheim Karlsen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 15.03.2023
Person som holder plastrør
Foto: Kreftregisteret
Det betyr at alle som har Nordlandssykehuset som sitt nedslagsfelt i Salten, Lofoten og Vesterålen og har fylt 55 år, vil få invitasjon til å delta.

Det nasjonale screeningprogrammet har som mål å oppdage tarmkreft så tidlig som mulig. Det er Kreftregisteret som har ansvaret for driften av tarmscreeningsprogrammet.

Testen tas ​​selv

Deltakere til programmet får først tilsendt informasjon om tilbudet, deretter kommer det et prøvesett i posten. Metoden som brukes i det norske screeningsprosjektet er test for blod i avføringen. Avføringsprøven tas hjemme og sendes deretter inn til analyse. Analyser i regi av det nasjonal tarmscreeningsprogrammet gjøres ved Akershus Universitetssykehus.