Klinisk forskning på akutt intermitterende porfyri og bruk av karbohydratrik kost som behandling

Prosjektet har som mål å utforske hvordan kosthold kan påvirke symptomer og sykdomsforløp hos personer over 18 år med akutt intermitterende porfyri (AIP).

Om studien

Formålet er å forske på karbohydratrik kost som behandling av akutt intermitterende porfyri (AIP), og å undersøke hvordan sykdomsaktiviteten ved AIP påvirkes av blodsukker- og insulinnivå, aminosyrenivå, tarmens bakterieflora, betennelse og fysisk aktivitet.

Videre er formålet å undersøke om det er mutasjoner i kroppens energifabrikk (mitokondrier) og energinivå i celler ved AIP, og hvordan dette påvirkes av sunn karbohydratrik kost sammenlignet med sunn kost med et mer gjennomsnittlig innhold av karbohydrater.

Les mer om studien

Prosjektside i Cristin (Current research information system in Norway)

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 27.01.2024 fram til 31.10.2027

Hvem kan delta?

Inklusjonskriterier

• Har akutt intermitterende porfyri (AIP).

Eksklusjonskriterier:

• Har ikke AIP
  • Under behandling som ledd i annen klinisk forskning på AIP
  • Graviditet
  • Diabetes
  • Under 18 år

Du vil få innkalling til fire oppmøter på medisinsk poliklinikk på Nordlandssykehuset Bodøl. Oppmøtene er rett før og etter hver fire ukers kostplan.

Se samtykkeskjema/informasjonsskriv

Hva innebærer studien?

Du vil i fire uker følge en karbohydratrik og sunn kostplan, og du vil i en annen fire ukers periode følge en mer gjennomsnittlig og sunn kostplan. Mellom de to kostplanene er det fire ukers pause. Total oppfølgingstid er 12 uker. Du kan være med å bestemme oppstartsdato og vi forsøker tilpasse oppmøtedatoer til når det passer best. Du vil sende inn urinprøver hjemmefra.

Kostplanene kan tilpasses individuelt om det er noe man ikke tåler.

• University of Oslo
  • Nord University