Høreapparattilpassing
Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som kan hjelpe deg å høre bedre. Høreapparatet kan ikke erstatte normal hørsel, men om det er godt tilpasset kan det gi en bedre hverdag.
I forkant av denne timen har du vært til høreapparatvurdering. Da får du informasjon om ulike høreapparattyper, og i samråd med audiograf kan du velge hvilken variant du skal få.
NAV har avtaler med ulike høreapparatleverandører, og hørselssentralen har tilgang på de samme høreapparatene som private aktører. NAV dekker høreapparater inntil en gitt sum. Enkelte apparater vil derfor ha en egenandel. Du vil få informasjon om egenandel dersom det er aktuelt.
Før
Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.
- Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig?
- I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
- Hvilke forventninger har du?
Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.
Under
En audiograf vil utføre ulike hørselsmålinger. Deretter vil behovet for høreapparat bli vurdert. En audiograf har særlig kunnskap om audiologi (læren om hørsel og lyd), høreapparater og annet audiologisk utstyr, og hvordan disse kan tilpasses brukere med ulike former for hørselstap.
Audiografen tilpasser høreapparatet etter hørselstapet ditt, og du får det deretter på utlån. Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg noen som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får, dersom du ønsker det.
Hvor lang tid tar behandlingen/undersøkelsen?
Hvor lang tid det tar, vil variere. Ta kontakt med ditt behandlersted for informasjon om din time.
Etter
Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.
Etter tildeling av høreapparat kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om du får problemer med høreapparatet, hvis du skal bestille time eller om det trenger justering.
Har du fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.
Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Din audiograf hjelper deg med søknad og videre prosess.
Det er ditt ansvar å forsikre høreapparat.
Kontakt
Kurs
- Tinnituskurs - BodøTo dagers lærings- og mestringskurs for deg som har Tinnitus og en av dine nærmeste pårørende.Tinnituskurs - Bodø27.februar2025Flere datoer
- Yrkesaktive høreapparatbrukere - BodøTre dagers lærings- og mestringskurs for deg som er yrkesaktiv høreapparatbruker og en av dine nærpersoner.Yrkesaktive høreapparatbrukere - Bodø10.februar20253 dager