Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
  • Informasjon til pasienter som ikke kommer seg til time som følge av raset i Vågan
    Pasienter som har planlagte avtaler og som ikke kan møte, vil bli kontaktet av sykehuset for ny avtale. Pasienter kan også selv kontakte Timeservice på telefon 75571000. Telefontid er 08.00 – 15.30.

Fagkurs

Grunnkurs i helsepedagogikk, digitalt

Digitalt grunnkurs i helsepedagogikk for tverrfaglig helsepersonell og brukerrepresentanter. Deltakere må delta på alle fire kursdager.

Tid og sted

Type arrangement

Kurs

Arrangør

Digitalt kurstilbud

Påmelding

Helsepedagogikk

Helsepedagogikk handler om å legge til rette for læring som fremmer helse og mestringskompetanse hos brukere, pasienter og pårørende. Den pedagogiske funksjonen til fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten utøves i en kompleks kontekst, og det har betydning for den pedagogiske tilnærmingen. Det handler om møter med pasienter og pårørende i ulike situasjoner og på forskjellige arenaer; med ulike helseutfordringer, variasjon i alder, og med individuelle forutsetninger for læring og helsekompetanse. 

Målet med å utdanne gode helsepedagoger er å øke helsekompetansen i befolkningen. Helsekompetanse er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Kompetanse i helsepedagogikk er grunnleggende for å møte behovene for informasjon, veiledning, undervisning og rådgivning i helse- og omsorgstjenesten. 

Les mer om helsepedagogikk

Målgruppe

Kurstilbudet retter seg mot fagpersonerog brukerrepresentanter som jobber med pasient- og pårørendeopplæring individuelt og i grupper. 

Det digitale kurset kan ha maksimum 11 deltakere, og det må være minst 5 påmeldte for å arrangere kurset.

Målsetting

Målsetting med kurset er at deltakerne får videreutviklet og styrket sin kompetanse innenfor fagfeltet, samt får reflektert over egen rolle i pasientmøter både individuelle og i grupper. 

Vi ønsker også å stimulere og inspirere til at du vil være med å etablere eller bidra i eksisterende lærings- og mestringstilbud for pasienter og pårørende.

Læringsmål

  • Har fått innføring i sentrale teorier og begreper innen helsepedagogikk.
  • Kunne anvende helsepedagogiske metoder og verktøy i informasjon,undervisning og veiledning av pasienter og pårørende.
  • Kunne bidra inn i lærings- og mestringstilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
  • Reflektere over egen helsepedagogiske praksis.
  • Anerkjenne pasienters og pårørendes erfaring og kompetanse.
  • Anerkjenner verdien av et likeverdig samarbeid med brukerrepresentanter.

Godkjent som meritterende kurs

Kurset søkes godkjent som meritterende kurs hos aktuelle foreninger/forbund. 
For at kursdeltager skal få kurset godkjent må en delta på alle fire kursdager.

Innhold

Kursets emner

  • Hva er en god velkomst, og hvorfor er det viktig?
  • Rammer for pasient- og pårørendeopplæring, herunder lærings- og mestringstilbud
  • Brukermedvirkning, hva hvorfor og hvordan 
  • Mestrings- og endringsprosesser
  • Kommunikasjon i relasjoner
  • Relasjonskompetanse, holdninger og verdier
  • Læring, didaktikk og metode
  • Gruppen som redskap for læring 

Kurset er utformet ved bruk av arbeidsmetoden ”Standard metode” som brukes i Lærings- og mestringstjenesten. Her samarbeider fagpersoner og brukerrepresentanter likestilt i planlegging, gjennomføring og evaluering av lærings- og mestringstilbud. Forelesere vil være rådgivere fra Lærings- og mestringssenteret, en gruppeveileder og lokale kursledere og brukerrepresentanter.

I kurset ser vi både på teoretisk forankring og ny forskning og knytter dette opp mot egne erfaringer. Vi deler praktiske eksempler og reflekterer over hva som skal til for å bli en god helsepedagog i møte med pasienter og pårørende.

Program

Program for kurset i 2021 finner du her: 

Program for digitalt kurs i helsepedagogikk nov 2021.pdf


Program for 2023 kommer. 

Kontakt