Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
  • Informasjon til pasienter som ikke kommer seg til time som følge av raset i Vågan
    Pasienter som har planlagte avtaler og som ikke kan møte, vil bli kontaktet av sykehuset for ny avtale. Pasienter kan også selv kontakte Timeservice på telefon 75571000. Telefontid er 08.00 – 15.30.

Elektronisk meldingsutveksling, avvik

Kommunen skal varsle Helse Nord IKT ved stans i meldingsutvekslingen, og Helse Nord IKT videreformidler varslet til helseforetakene.

Melding om stans mottas i Helse Nord IKT hele døgnet, alle dager. Det er ønskelig at kommuner varsler ved nedetid ut over fire timer, både ved planlagt nedetid og ved uventet hendelse.

Varsle på telefon: 07022

Varsle på epost:  meldingsansvarlig@hnikt.no

Ved varsel til helseforetak skal man anslå forventet nedetid om mulig. Når meldingsutvekslingen er oppe og går igjen, sender man ut varsel om dette.

Nødkontakter
Kommunen har ansvar for å gjøre helseforetakene kjent med hvordan kommunene kan kontaktes («nødkontakter») ved nedetid.

Helseforetakene ønsker personuavhengige epostadresser og mobilnummer/vakttelefonnummer som alltid er betjente.

Krav til elektronisk meldingsutveksling

Flytskjema elektronisk meldingsutveksling

Avvik knyttet til faglig innhold i PLO-meldinger, mangel på opplysninger som skulle stått i PLO-meldingen, manglende svar iht. frister og lignende skal meldes via meldingstypen «Forespørsel». 

Meldinger som er sendt på feil person eller til feil mottaker skal varsles med meldingen «Tilbakemelding om feil i mottatt melding».

Hendelser som avviker fra bestemmelsene i tjenesteavtalene sykehuset har med kommunene og/eller hendelser som avviker fra forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter, skal ikke meldes via meldingen «Tilbakemelding om feil i mottatt melding». Hendelser som knyttes til dette skal meldes som samhandlingsavvik til aktuelle kommuner/helseforetak. 

​ 

Sist oppdatert 13.06.2023