- En del av meg er her

- Det føles godt å la dette bildet henge her, sa Stephen Fu, under overrekkelsen av maleriet Engelen – fra frykt til håp, malt av Jarl Goli. Fu gir maleriet som en gave til Nordlandssykehuset, og du kan snart se det henge i Panorama cafe i 9.etasje i høyblokka i Nordlandssykehuset Bodø sentrum.

Helen K. Langfors Åsli, kommunikasjonsrådgiver. Foto: Ulrikke Jenssen Følvik, kommunikasjonsrådgiver.
Publisert 22.12.2022
Overrekkelse av bildet fra Fu
F.v.: lungelege Terje Tollåli, avdelingsleder Intensiv Astri-Marie Blegeberg, ass. klinikksjef Medisinsk klinikk og medlem av kunstutvalget Tove Beyer Kaspersen,  enhetsleder Analytisk enhet og medlem av kunstutvalget Tove Hvassing, enhetsleder Intensiv Floris Van Melis, kommunikasjonssjef og leder i kunstutvalget Randi Angelsen, seksjonsoverlege Intensiv Rønnaug Hammervold, intensivsykepleier Knut Dybwik og Stephen Fu.

Tilstede på overrekkelsen var det mange fra intensivenheten, lungemedisin og sykehusets kunstutvalg.

​Kunstverket er av Jarl Goli, som var godt kjent fra Tv-ruta men nå er en anerkjent samtidskunstner.
- Jarl Goli kjente Shirley Bottolfsen veldig godt, og dette er bildet av Shirley. Dette er Jarls minne av Shirley i Glasshuset der hun står omringet av folk, forteller Fu.

Stephen Fu kjente også Shirley godt, har vært en trofast giver og er nå en del av Shirleystiftelsen som ble opprettet etter hennes død. Maleriet var en gave fra Jarl Goli til Shirleystiftelsen, for å hjelpe dem. Til slutt kjøpte Stephen Fu bildet av stiftelsen, og bestemte seg for å donere det til Nordlandssykehuset, her han ble innlagt for covid i 2021.
- En del av meg er her, sa en rørt Stephen Fu. - Den kampen jeg hadde her i fjor, gjør at jeg ofte tenker på dere. Å la dette bildet være her, det føles godt. Det er en gave til meg selv, sa Fu, før han avslutter med; Jeg beundrer dere, dere gjør en helt vanvittig jobb.

Stephen Fu og maleriet

Maleriet heter Engelen - fra frykt til håp, og det er bilde av Shirley Bottolfsen, malt av Jarl Goli.

​- Det er en stor ære for Nordlandssykehuset å motta denne gaven. Jeg skulle hilse så mye fra direktør Siri Tau Ursin. Vi har vegger som trenger kunst, og her vil bildet bli til stor glede for ansatte, pasienter og pårørende. Mange kjenner din historie fra media, men mange her kjenner også din historie fra innsida. Det er mange fra intensiv enhet her i dag. Tusen takk for gaven, sa kommunikasjonssjef og leder for kunstutvalget i Nordlandssykehuset, Randi Angelsen.

Nordlandssykehuset får også gaver fra Shirleystiftelsen, bl.a. julegaver til barna som er innlagt på barneavdelingen i jula.