- Gleder meg til å komme på jobb hver dag

Evy Tollånes (56) har vært sykepleier i over 30 år: Nå har hun startet på ny avdeling, samtidig som hun tar master i klinisk sykepleie.

Publisert 21.10.2020
Sist oppdatert 26.09.2022
Evy Tollånes

For tiden jobber Tollånes med en master i klinisk sykepleie. For anledningen får hun sjekket blodtrykket sitt.

Evy Tollånes går inn på kjøkkenet på sengeposten i A9 og skjenker seg en kopp kaffe. En kollega kommer inn og forteller en vits.

56-åringen får latterkrampe og tviholder i kaffekoppen.

- Ingen dag er lik

Tollånes startet arbeidskarrieren som lærerassistent.

- Men jeg følte ikke jeg kom nært nok på menneskene. Det ble ikke rett, forteller hun.
Hun startet derfor å vaske på operasjonsstuene, samt være assistent på sykehuset i Bærum.

- Det var dette som var riktig. Jeg søkte meg derfor inn på sykepleierstudiet i Bodø.

Tollånes har nå vært sykepleier i over 30 år, og i mai startet hun å jobbe ved sengeenheten på Ortopedisk, øre-nese-hals og øye ved Nordlandssykehuset.

Evy Tollånes

Sykepleier Evy Tollånes og student Stein Arve Solem-Solstad ved sengeenheten på Ortopedisk, øre-nese-hals og øye.

- Jeg gleder meg til å komme på jobb hver dag. Det er høyt tempo, og det fordrer til mye samarbeid. Vi hjelper hverandre, og det er alltid noen å spørre om hjelp. Det er stor bredde og variasjon på de faglige utfordringene i avdelingen.

Hun er også glad i pasientgruppen på sengeenheten.

- Alle pasienter er ulike og krever ulike ting av deg. Dette er et veldig spennende fagfelt, og det er stor variasjon i sykdomsbildet. Ingen dager er lik. Det handler om å se hver pasient og deres behov. At de blir sett og hørt.

Sosial gjeng

Til tross for at hun er mye eldre enn mange av sine kollegaer, trives 56-åringen på jobb.

- Det er bare positivt. Jeg har blitt tatt godt imot og har fått lov til å være ny og bruke tid. Noen ganger er det stor fart, da handler det om å prøve å ta rollen selv.

På fritiden finner hun gjerne på sosiale aktiviteter med kollegaene.

- Det er en sosial gjeng med mye godt humør. Jeg føler jeg har kommet på innsiden av gjengen. Det er godt å møtes utenfor jobb i normale klær og å bli kjent med hverandre. Det knytter oss sammen. Det henger i veggene her, at vi bryr oss om hverandre. Det setter jeg stor pris på, sier hun og tilføyer:

- Jeg oppfordrer nye sykepleiere til å komme. Det er utrolig mye å lære, og jeg føler jeg har landet litt i meg selv.