- Videokonsultasjon er et veldig godt alternativ

Dette sier Marie Dahlskjær, leder for Ungdomsrådet i Nordlandssykehuset. Hun har vært pasient i Nordlandssykehuset gjennom mange år. Her forteller hun om sine erfaringer med å bruke videokonsultasjon i møte med behandler.

Senter for klinisk støtte og dokumentasjon (SKSD)
Publisert 10.03.2022

Portrettbilde Marie Dahlskjær

​1. Hvordan opplevde du å ta i bruk videokonsultasjon med din behandler?

Det har fungert veldig godt og har vært veldig fint når det er «kun» samtaler. Jeg har også hatt en del telefonkonsultasjoner.

Selv bor jeg nært sykehuset og kan også lett møte til de fysiske timene, men de som bor langt unna sparer tid og krefter ved å slippe å reise inn til sykehus. Spesielt kronikere som ofte har timer på sykehuset.

2. Hvilken verdi har det vært for deg å kunne gjennomføre konsultasjonene via video og ikke fysisk?

Jeg har spart mye tid og energi, og det er kjempefint å slippe å bruke så mye tid på sykehuset. Ofte har man konsultasjoner som varer en halvtime. Ved å ta det på video slipper man unna med å for eksempel bruke hele dagen.

Kroniske syke har også få dager man kan ha fravær, uansett om man får legeerklæring fra sykehuset. Mange har nok også kjent på at man ønsker å bruke den lille energien man har, på venner og familie istedenfor å bruke opp energien på å reise til og fra behandling/konsultasjoner. Man bruker nok tid og energi på sykdommen.

3. Er det noe som oppleves som enklere å ta opp når konsultasjonen gjennomføres via video, eller motsatt?

Jeg tror det kan være enklere for flere, spesielt dersom man skal snakke om et vanskelig tema. Det er uansett viktig at man trygger pasientene på å gjøre digitale konsultasjoner. Personlig har jeg ikke vært redd for digitale konsultasjoner/møter. Vi ser jo på sosiale media at unge personer deler mye problemer digitalt og at de ikke er redde for det.

4. Oppleves videokonsultasjon trygg?

Ja, absolutt! Jeg vet hvor strengt det er, sikkert fordi jeg sitter i Ungdomsrådet og Brukerutvalget. I begynnelsen var man redd for om noen kunne få med seg hva som skjedde, men etter mye og lang erfaring, er jeg trygg på å bruke digitale løsninger som privatperson. Flere andre har nevnt, nå i koronatiden, at det er veldig bra med videokonsultasjoner istedenfor at all behandling stopper opp. Dersom alt hadde blitt stengt ned og ingen hadde fått behandling, hadde det gjort mye skade!

Jeg har kun hatt én opplevelse hvor videokonsultasjon med fastlege måtte erstattes med «vanlig» telefonsamtale på grunn av dårlig kvalitet på bildet. Ellers har det ikke vært noen problemer.

5. Hvordan har det vært å koble seg opp til konsultasjonen?

Jeg synes det er lettvint uansett hvilken plattform man bruker. Men, jeg tror det kommer an på hvilken aldersgruppe man snakker med. Alle er ikke like vant til internett og mail.

Jeg har koblet meg opp via SMS, og det har fungert veldig fint!

6. Hvilken enhet har du brukt for å koble deg opp til møte? (telefon, PC, nettbrett)

Jeg har brukt alt, alt etter hva jeg har følt for og hva jeg har hatt i nærheten. Det er litt slitsomt å holde telefonen når man har konsultasjoner som varer lenge. Jeg bruker stort sett PC. Det er enklest.

7. Oppsummert?

Det er en fin løsning og et godt alternativ, men husk at det burde være slik at pasientene kan velge selv om de vil ha video- eller fysiske konsultasjoner. Noen har kanskje vansker med å ha en samtale via skjerm, mens for andre er det enklere enn fysisk oppmøte. Brukerne må få velge selv.

Jeg synes også det er fint at man har blitt «tvunget» til digitalisering på grunn av pandemien. Nå vet mange at det finnes alternativ, uavhengig av pandemi eller ikke.

Dame som trener med slynge mens behandler ser på

Selv om videokonsultasjon og digital kontakt med lege har fungert godt, setter Marie ekstra pris på å få komme innom sykehuset for trening, ulik behandling og ellers oppfølging.​