Det første møtet

Ekspedisjonsområdet er ofte den første kontakten pasientene har med sykehusene. Møt de ansatte bak skranken.

Publisert 12.11.2020
Sist oppdatert 13.10.2022

Ekspedisjonen K1

I ekspedisjonen i K1 er det fire ansatte. Her åpner de henvisninger, setter opp timer, henviser til andre sykehus og sender epikrise til fastlegene, for å nevne noe.

Mariell Flataker jobber i ekspedisjonen K1 ved Kirurgisk/Ortopedisk poliklinikk ved Nordlandssykehuset Bodø.

I denne ekspedisjonen er det fire ansatte.

- Her gjør vi alt fra å åpne henvisninger, sette opp timer, henvise til andre sykehus og sende epikrise til fastlegene, til å sørge for at pasientene betaler for timen, forteller hun.

Under koronapandemien har det vært ekstra mange oppgaver, da mange pasienter dessverre har vært nødt til å flytte timen sin. Det er det de ansatte i ekspedisjonen som gjør.

- Det har nok vært mye frustrasjon hos pasientene, men det skjønner vi. De har jo ventet på timene sine, og vi forstår at folk kan bli frustrerte, sier Flataker.

I K1 har de fort 120-150 pasienter innom i løpet av en dag. For å hindre smitte, screenes både pasienter og ledsagere når de kommer inn i sykehuset.

Selv om det er mange arbeidsoppgaver og hektiske dager, trives de svært godt i jobben sin.

Ekspedisjonen K1

På grunn av koronapandemien, har dessverre mange av pasientene måttet flytte på timene sine. - Det har nok vært mye frustrasjon hos pasientene, men det skjønner vi, sier Flataker.

- Vi har det veldig bra sammen, og vi har et fantastisk arbeidsmiljø. Det er på grunn av kollegaene vi trives så godt på jobb, sier helsesekretær Hege Olaussen.