Først i nord med fagbrev som portører

Portørfaget har blitt en del av helsefagopplæringen, og denne uken fikk fire portører tildelt sitt fagbrev etter bestått fagprøve som portør.

Randi Angelsen, kommunikasjonssjef
Publisert 02.10.2020
Sist oppdatert 05.09.2022

Portører

Med fagbrev og blomster: Fra venstre Børge Seivaag, Mikael Brattøy, Eivind Stavem Aagnes og Adrian Eide Dalheim.

- Vi er de første i Helse Nord som har portører med fagbrev. Det er vi veldig glade for, sier en stolt avdelingsleder, Fred-Asle Nordvik i portøravdelingen ved Nordlandssykehuset.

Adrian Eide Dalheim er den første i nord som har gjennomført et ordinært fireårig lærlingeløp før fagprøven, det vil si to år på skole og to år i lære. Han fikk sitt fagbrev onsdag sammen med Mikael Brattøy, Eivind Stavem Aagnes og Børge Seivaag, som tok fagprøven som praksiskandidater. Det vil si 60 måneder praksis hvor de har jobbet innenfor fagplanen for portørfaget.

Fra før er det én ansatt ved Nordlandssykehuset som har tatt fagprøven.

- Mer enn å trille pasienter

Portørene i Nordlandssykehuset er en del av Prehospital klinikk.
Portørfagbrev

Adrian Eide Dalheim og Fred-Asle Nordvik.

Portørene gjør mer enn å trille pasienter. De skal kunne alt fra hjerte- og lungeredning og skal fremover også inngå i mottaksteamet når Nordlandssykehuset starter opp med landinger på helikoptertaket, sier Nordvik.

20 portører er allerede utdannet og klare til å ta imot helikopter på taket. Teori med reglement og arbeidsoppgaver før og etter mottak, brannkurs, røykdykkerkurs og nødnettsopplæring inngår.

- Det som gjenstår er et besøk på 330 for å bli bedre kjent med Seaking og de som jobber der. I tiden frem til første landing vil vi gjennomføre mye trening på den jobben vi skal gjøre før landingene.

41.000 pasientoppdrag

Portørene har i tillegg også avfallshåndtering i sykehuset, samt mattransport ut til sengeposter og poliklinikker.

De gjennomfører:
  • Drøyt 41.000 pasientrettede oppdrag i året
  • Transporterer cirka 14.600 matvogner i året
  • Sorterer cirka 1.650 kg avfall daglig, samt noe spesialavfall.
Gratulerer til våre dyktige portører!