Geir-Ove og Morten vil spre budskap om psykose

Denne våren har de psykiatrisk sykepleierne Geir-Ove Amundsen og Morten Knutsen laget to informasjonsvideoer om psykose og behandlingstilbudet ved Regionalt enhet for psykoser

Publisert 08.07.2020
Sist oppdatert 08.06.2022
Regionalt enhet for psykoser
Geir-Ove Amundsen og Morten Knutsen har laget to informasjonsvideoer om psykose og behandlingstilbudet ved Regionalt enhet for psykoser.
- Vi ønsker å gjøre informasjonen tilgjengelig for folk flest, og håper den kan ha en effekt.

Det sier psykiatrisk sykepleier Morten Knutsen ved Nordlandssykehuset.

Sammen med spesialsykepleier Geir-Ove Amundsen, helsepersonell og skuespillere, har han laget to informasjonsvideoer om psykose og behandlingstilbudet ved Regionalt enhet for psykoser.

Psykologspesialist Erling Kvig forteller i videoen blant annet om hvem som rammes, hvordan symptomene oppstår og prognosene for tilstanden.

- Målet er at filmene skal være nyttig for alle som ønsker å vite litt om psykose. Vi ønsker at de skal være tilgjengelige og forståelige for alle. Man trenger ikke være helsepersonell for å få nytte av dem, sier Knutsen.

Digital informasjon

Bakgrunnen for prosjektet er familiedagene, som har blitt arrangert et par ganger i året.
- Da har vi invitert pasienter og pårørende fra hele Nord-Norge til undervisning og foredrag. De har da også hatt mulighet til å stille spørsmål om hva deres nærmeste gjennomgår, forteller Knutsen.

Fordi det er mye som skal klaffe med et slikt arrangement, har det vært vanskelig å gjennomføre.

- Når disse samlingene blir gjennomført et par ganger i året, når de jo kun ut til en brøkdel av de berørte. Det gjelder også kun de pasientene som er innlagt på det tidspunktet, samt deres pårørende.

I vinter fikk de derfor ideen om å lage en onlinebasert filmundervisning, som nå har blitt realisert.

- Fordelen er at vi når ut året rundt til der folk er, sier han.

Hektisk hverdag

Prosjektet har gått fint, men utfordringen har vært å få tid til å gjennomføre det.

- Vi har fått hele dager der vi kunne jobbe med filmene, men vi har vært avhengige av at det passer for de andre som er involvert, sier Amundsen.

De har også vært prisgitt været og generell logistikk.

- Derfor har det gått flere måneder før vi ble ferdige. Har vi kun holdt på med dette, ville vi vært ferdige lenge før, sier Knutsen og tilføyer:

- Vi har hatt en imøtekommende ledelse som har lagt til rette for at dette har vært mulig.

Subjektive opplevelser

En annen ting de legger vekt på som har vært utfordrende, er å fortelle om tilstanden.

- Psykose er veldig subjektive opplevelser. Vi har laget scener med eksempler på hvordan det er å være i psykose. Å visualisere dette kan bli klisjéfylt og uforståelig. Det er en hårfin balanse mellom det å få til noe som folk kan få noe ut av, og å trø feil, sier Amundsen.

Selv om det er de to som har hatt ansvar for prosjektet, har det vært flere involvert fra idéfase til ferdig produkt.

- Dette har vært veldig givende og artig å holde på med. Nå håper vi å få dette implementert i det daglige, og at folk får det med seg, sier de.

Se videoene på Nordlandssykehusets YouTube-kanal: