Pasienter og pårørende vil bli sett og hørt
Nordlandssykehuset fikk inn over 300 svar fra pasienter og pårørende i forbindelse med Hva er viktig for deg-dagen. Nå er resultatene klare.
Torsdag 6. juni ble «Hva er viktig for deg?»-dagen markert ved Nordlandssykehuset. Det ble rigget til stands i Lofoten, Vesterålen og Bodø, samt ved Salten Distriktspsykiatriske senter på Mellomåsen. Pasienter og pårørende fikk anledning til å svare på spørsmålet «Hva er viktig for deg i møtet med oss?».
Hensikten med dagen:
- Å rette oppmerksomheten mot hele pasienten, ikke bare diagnosen.
- Å øke bevisstheten om forhold i dialogen mellom helsepersonell og pasient som fremmer trygghet og tillit.
- Å styrke oppmerksomheten på helsefremmende aspekter.
- Å motivere helsepersonell til aktivt å involvere pasienter i beslutninger om egen behandling og oppfølging. God medvirkning har positiv effekt for pasientens etterlevelse og mestring.
- Å minne oss på å inkludere kunnskap om pasientens livssituasjon, behov og preferanser i beslutningsgrunnlaget. Dette bidrar til kvalitet og pasientsikkerhet.
Nærmere 200 pasienter og pårørende i Nordlandssykehuset svarte på spørsmålet. Vi fikk mange fine og nyttige tilbakemeldinger. Det som er viktig for flest er å «bli hørt»», tett etterfulgt av å «bli sett», «god og tilpasset informasjon» og «trygghet». Flere fremhevet betydningen av at vi som helsepersonell ser hele familien. Mange trakk også fram god kommunikasjon som viktig i møtet med oss.
Nordlandssykehuset takker alle som tok seg tid til å svare på spørsmålet, Larsen Knutsen & Sølve Eggebø, Tina & Stein, samt Vilde Mikaelsen for nydelige musikalske innslag, samt alle ansatte som bidro til en fin markering.