LofotENhelsetjeneste – et pilotarbeid for felles helsetjenester i Lofoten

Nordlandssykehuset og kommunene i Lofoten ønsker starte et pilotarbeid for å se hvordan de kan levere helsetjenester sammen. – Vi vil gå fra samhandling til samordning, og vil søke støtte til å pilotere dette arbeidet innenfor noen områder. Arbeidstittelen er LofotENhelsetjeneste.

Randi Angelsen, kommunikasjonssjef
Publisert 04.10.2024
En mann og en kvinne som står foran en bygning
Ordfører i Vestvågøy Jonny Finstad og administrerende direktør Siri Tau Ursin

Dette sier Siri Tau Ursin, administrerende direktør i Nordlandssykehuset og Jonny Finstad, ordfører i Vestvågøy på vegne av et samlet ordførerkorps i fastlands-Lofoten. Værøy og Røst sokner til sykehuset i Bodø, og det skal vurderes om det er områder disse kommunene også kan samarbeide med Lofoten om.

Pilotarbeidet er en felles ide med utgangspunkt i Nasjonal helse- og samhandlingsplan for perioden 2024-2027 og helseminister Jan Christian Vestres plan om én sammenhengende og sømløs helsetjeneste for innbyggere og fagfolk.

- Vi er glade for alle initiativer til samhandling og ønsker sammen med kommunene å finne gode arenaer for å prøve ut nye måter å levere tjenester på. Vi håper på gode prosjekter gjerne knyttet opp mot flere kommuner eller regioner, for dette er den framtidsrettede måten å jobbe på, sier Ursin.

Helsepersonell i verdensklasse

- Kommunene i Lofoten samarbeider i dag tettere enn noen gang før. Vi har også et nært og godt samarbeid med sykehuset vårt. Vi har ulike oppgaver, men felles utfordringer. Særlig vil mangel på helsepersonell og økonomi bli en stadig større utfordring. Ved å løse oppgavene sammen, i stedet for hver for oss, åpnes mange nye muligheter, sier ordfører Finstad.

- Våre nasjonale myndigheter ber oss om å tenke nytt og se på nye måter å organisere våre tjenester på. Moderne teknologi og økt digitalisering av helsetjenesten åpner for nye løsninger, som også kan bidra til å trygge og utvikle det lokale helsetilbudet i Lofoten, og samtidig vise ny vei nasjonalt for organisering av helsetilbud. Vi har helsepersonell i verdensklasse og vi har tanker om at ved å organisere oss som en bedre samorganisert helsetjeneste, vil vi stå bedre rustet til å møte framtidens helseutfordringer og lofotbefolkningens behov, sier Finstad og Ursin.

Utredning starter

Arbeidet med utredning starter allerede i år. Regjeringen har definert fire viktige pasientgrupper: Pasienter med flere kroniske sykdommer, skrøpelige eldre, personer med psykiske lidelser og barn og unge med langvarig behov for helsehjelp.

- Vi vil forholde oss til disse pasientgruppene. Klarer vi viske ut skillet mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten og skape en sammenhengende helsetjeneste til beste for pasientene? Dette ønsker vi å teste ut. Vi tror at vi i felleskap bedre kan sikre at vi har nødvendig fagpersonell fremover. Vi kan skape attraktive og livslange karriereløp i en felles helsetjeneste, som kan gi innbyggerne i Lofoten en ny dør inn i fremtidens helsetjeneste, sier Finstad og Ursin.

- Det å være pilot, er å gå foran og vise vei. Det vi håper å få til i Lofoten, kan bli til inspirasjon også for resten av regionen – og kanskje til og med nasjonalt, avslutter Ursin.