Nordlandssykehusets nye helt

Maskoten Hippo har flyttet inn på sykehuset. Han bor på Barneklinikken og er barnas (og de voksnes) gode venn!

Annette Fretheim Karlsen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 17.02.2022
Sist oppdatert 04.04.2023
​​​​​
Dame som smiler mens hun holder bamse

Barnelege Kirsti Agnethe Neset og Hippo er allerede blitt gode venner.

Torsdag 17. februar var det duket for fest på Barneklinikken, ikke bare for å feire at Hippo har flyttet inn, men han feiret også sin første bursdag!

- Dette er en stor dag for Barneklinikken. Og endelig kunne få ønske Hippo velkommen til oss. Vi har lenge vært inspirert av Rasmus på OUS, og nå har vi endelig vår egen maskot vi nå kan bruke i kommunikasjon med barn, sier barnelege Kirsti Agnethe Neset.

Dame holder Hippo

Hippo fikk taler fra kommunikasjonssjefen, representant fra Ungdomsrådet og fra overlege og prosjektleder Kirsti Agnethe Neset.

​Et barnevennlig sykeh​​us

Siden 2018 har barneklinikken, i samarbeid med et spesialteam ved Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (CL-teamet) arbeidet med prosjektet «Et barnevennlig sykehus». Målet med prosjektet er bedre ivaretakelse av barn og unge ved prosedyrer, undersøkelser og behandling i hele Nordlandssykehuset. Prosjektet er støttet av Helse Nord og ledes av barnelege Kirsti Agnethe Neset. Også Nordlandssykehustes Ungdomsråd har vært med i arbeidet med Hippo.

- Mange barn opplever engstelse når de kommer til sykehus. Enten de har vært her flere ganger eller det er første gangen. Gjennom Hippo ønsker vi å vise at vi får til det meste, sammen. Han tåler alt og kan være både pasient, lege og venn, sier barnelegen.

Før hun fortsetter:

- Hippo er en del av satsningen til «Et barnevennlig sykehus». Han skal være med å bedre kommunikasjonen mellom pasient og personale, og være til hjelp for å unngå fastholding og tvang (jf. Pasientrettighetsloven) for eksempel ved bruk av kanyler og innsetting av sonder.

Gruppe med fem personer  som smiler til kamera

Deler av arbeidsgruppen som har vært med i å realisere Hippo i prosjektet "Et barnevennlig sykehus". Fra venstre Line Skjærvik, Jørgen Edvinsen, Kirsti Agnethe Neset, Stine Hamlot og Katharina Nordeng. Marie Dahlskjær fra Ungdomsrådet har også vært sentral i arbeidet.

Bamse med blodtrykksmåler

Hippo viser hvordan man måler blodtrykket.

Søskenbarn ved Oslo Univers​​itetssykehus

Hippo er ikke alene om å være sykehusets helt. Ved Oslo Universitetssykehus (OUS) har de gjennom mange år hatt maskoten Rasmus. Han har gjort stort inntrykk på store og små, og ble i 2018 kåret til årets navn av Dagbladet. Og, det er ikke tilfeldig at Hippo kan skilte med å ha et søskenbarn på OUS. Det var etter et besøk på OUS av barne- og ungdomspsykiater Per Willy Antonsen og Kirsti Agnethe Neset at ideen om vår egen maskot ble født.

- Erfaringene fra Oslo universitetssykehus ga oss inspirasjon til å starte arbeidet med å finne vår egen maskot. I samarbeid med sykehusets kommunikasjonsavdeling har vi skapt vår Hippo sier barnelege Kirsti Agnethe Neset.

Inspirasjon til Hippo er hentet fra den store flodhesten i bronse, «Hippo erectus», som står i glassgata i sykehuset i Bodø. Skulpturen har fascinert barn fra første dag. Nå kommer Hippo i en myk og god utgave som skal brukes for å forberede barn på undersøkelser eller behandlinger som kan virke skremmende.

- Mange barn opplever engstelse når de kommer til sykehus. Vi vet av erfaring at det å bruke bamser eller dukker i samtale med barn, skaper åpenhet og trygghet. Vår Hippo skal brukes over hele sykehuset der barn kommer til behandling, sier klinikksjef ved Barneklinikken, Anita Kvarsnes.

Forsinket bu​rsdagsfest

Som de fleste andre har også Hippo kjent på pandemiens utfordringer. Bursdagsfesten, som skulle vært 6. januar, måtte utsettes. Og i dag kunne det endelig dekkes til langbord i Barneklinikken. Med ballonger, muffinser, gaver, egen Hipposang og besøk fra sykehusklovnene ble det en storslått 1-årsfeiring.

Muffins og konfetti på bordet

Hippo på hedersplassen og er klar for feiring!

- Hippo er endelig klar for å ønske velkommen, klemme, trøste og hjelpe alle barn som kommer til oss, avslutter Kirsti Agnethe Neset.

Hva er ​BUP CL?

​BUP CL er et konsultasjonsteam. BUP står for Barne- og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk - og CL står for «Consultation Liaison». Dette er en spesialisert form for konsultasjonspsykiatri som har til mål å binde sammen fagområdene pediatri og psykiatri, det vil si, gi et tilbud til barn og unge på sykehus som er i behov for psykologisk støtte eller behandling underveis i forløpet i somatisk sykehus.

BUP CL består i Nordlandssykehuset av tre fagstillinger; en barne- og ungdomspsykiater, en psykologspesialist og en familieterapeut (Etablert 2017).​