Øker sikkerheten i Prinsens gate når nytt redningshelikopter settes i drift

12. desember tar SAR Queen over beredskapen fra Sea King. Som følge av at det nye helikopteret har sterkere rotorvind må plassen utenfor gamle hovedinngangen i Prinsens gate, i Bodø sentrum, begrenses for ferdsel ved landing og avgang.

Annette Fretheim Karlsen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 09.12.2022
Sist oppdatert 12.12.2022

Helikopter lander på landingsplattform

SAR Queen foretar en vellykket testlanding på helikopterlandingsplassen i Bodø i september 2021​.

- Det er satt opp skilt med blinkende lys som forteller at man skal forlate området. Det anmodes å følge skiltingen og forlate området ved blinkende rødt lys, sier sikkerhetssjef Øystein Hoel.

For å sikre at det ikke oppholder seg personell og andre forbipasserende er det nå satt opp skilt med lys i området rundt gamle hovedinngangen i Prinsensgate. Lyset skrus på når redningshelikopteret er på vei inn eller ut.

Bilde av skilt med helikopter avbildet

Varslingsskilt som blinker rødt ved helikopterets ankomst/avgang.

Følg anmodningene
Selv om landingsplassen i Bodø sentrum er 42 meter over bakken er det viktig å respektere varslingene i forbindelse med landing og avgang. SAR Queen har sterkere rotorvind enn Sea King, noe som kan medføre løse gjenstander i luften.

- Is, snø og annet kan bli tatt av rotorvinden fra helikopteret og kan i verste fall gjøre skade. Da er det viktig at alle forbipasserende respekterer varslingene fra skiltet, sier Øystein Hoel.

Men sikkerhetssjefen har forståelse for at skuelystne ønsker å se når «dronninga» ankommer taket på sykehuset i Bodø sentrum. Til det har han følgende tips:

- Det er forståelig at folk har lyst til å se og oppleve når helikopteret lander. Men, da er det fullt mulig å bevege seg ned mot Prinsens gate. Derifra får man nok den beste utsikten, avslutter Hoel.

Tiltakene som er iverksatt er gjort på bakgrunn av anbefalinger fra NAWSAR-prosjektet, som er anskaffelsesprosjekt for nye redningshelikoptre.

Kartutsnitt med rød merking

Det bes at gående innenfor det røde feltet forlater området ved rødt, blinkende lys.

SAR Queen til Vesterålen

​SAR Queen vil iløpet av desember utføre testlandinger på landingsplassen ved Nordlandssykehuset i Vesterålen. Dette for å teste tiltakene som er anbefalt. Likevel, det er Norsk Luftambulanse som gjennomfører flest landinger i Vesterålen og vil fortsatt være den største aktøren.