Signerte avtale

Nordlandssykehuset signerte tirsdag 22. desember avtale med Anue. Sykehuset tar med det del i et pilotprosjekt som skal gjøre det enklere å donere og å bruke donormelk i sykehuset.

Ida Kristin Dølmo, Kommunikasjonsrådgiver
Publisert 22.12.2020

ANUE og klinikksjef

Klinikksjef Anita Kvarsnes og Jeanette Grønnslett i Anue. Kvarsnes sier det har blitt kastet mye morsmelk på grunn av kontaminering. Det håper hun det blir slutt på nå.

- De nye beholderne vil lette arbeidet med testing av donormelk i morsmelkbanken. Det er spennende å få være med å teste ut produktet, sier klinikksjef Anita Kvarsnes ved Barneklinikken i Nordlandssykehuset.

Morsmelk som første måltid

Anue ble opprettet i 2018 av barnesykepleier Jeanette Grønnslett. Hun har jobbet med premature og syke nyfødte barn de siste 12 årene, åtte av dem ved Nordlandssykehuset Bodø. Hun er også sertifisert ammeveileder.

- I dag settes bokser med morsmelk på benken til tining for å få tatt en melkeprøve. Deretter fryses melken ned igjen. Jeg har gått og irritert meg over disse boksene og sett behov for endring, forteller Grønnslett.

Nå har hun designet en ny beholder for oppbevaring av donormelk. Målet er at alle barn skal få morsmelk som sitt første måltid.

- Med vår beholder fyller melkedonoren selv melk i Enfit-pipettelokket. Når melken kommer inn til melkebanken, kan melkebankansatte enkelt skru pipetten av. De trenger dermed ikke utsette melken for en tiningsprosess, ei heller en potensiell forurensning.

Beholderen gjør det med andre ord mulig å ta en melkeprøve av donormelken, uten å være i kontakt med den. Den nye beholderen gjør også at man enkelt kan porsjonere ut melken fra beholderen med sprøyte.

- Man har et tett system hele veien, fra melken produseres hjemme hos donor og til den porsjoneres ut til barnet i sykehus.

Melkedonor-hjelpemiddel

Jeanette Grønnslett forteller at den nye beholderen er kompatibel med brystpumpe, slik at morsmelken havner direkte i beholderen.

Flere bruksområder

Anue har testet ut ulike prototyper i samarbeid med helsepersonell, donorer og inneliggende mødre ved Nordlandssykehuset. De har også jobbet tett med melkebanken ved Oslo universitetssykehus og på Sykehuset Østfold Kalnes.

- Det har vært viktig for oss å få en bekreftelse fra brukerne på at vi tenker rett. Forhåpentligvis har vi designet enn løsning som blir bra når det slippes ut på markedet neste år.

I piloten med Nordlandssykehuset skal de teste ut konseptet ved Nyfødt intensiv og Barnemedisin.

- Vi ønsker å teste ut om peg- og sondebarn kan ha nytte av disse beholderne. Vi vil ferdigstille brukermanualen og finne ut hvordan sykehuset ønsker at vi skal pakke og levere varene. Vi har også sett andre bruksområder for pipetten som vi nå ønsker vi å teste ut, sier Grønnslett og avslutter:

- Å få signert avtalen med Nordlandssykehuset betyr at vi har en kunde klar, som har troen på prosjektet. Det betyr mye at vi får dette til hjemme i Bodø med lokal støtte. Det er kjempeartig, og den beste julegaven vi kunne fått.

Signering av avtale

Klinikksjef Anita Kvarsnes ved Barneklinikken, Jeanette Grønnslett i Anue og direktør Paul Martin Strand ved Nordlandssykehuset under kontraktsigneringen tirsdag.