Siri Tau Ursin blir ny administrerende direktør

Siri Tau Ursin (59) ble i ekstraordinært styremøte, mandag 17. januar, tilsatt som ny administrerende direktør i Nordlandssykehuset HF. Hun tiltrer i stillingen 28. februar.

Randi Angelsen, kommunikasjonssjef
Publisert 17.01.2022
Sist oppdatert 09.02.2022

Portrettbilde av Siri Tau Ursin

Siri Tau Ursin blir ny administrerende direktør ved Nordlandssykehuset.

​- Styret er svært fornøyd med at Siri Tau Ursin har takket ja til stillingen som administrerende direktør i Nordlandssykehuset. Siri Tau Ursin har en bred erfaring fra sykehusdrift og klinikk, hun har i tillegg en solid utdanning innen helseøkonomi og ledelse.  Siri Tau Ursin har erfaring fra flere deler av Nord-Norge og Helse Nord. Hun er en tydelig og samlende leder som får folk med seg og det blir viktig i de omstillingene foretaket står foran nå, sier styreleder i Nordlandssykehuset, Mari Trommald.

Siri Tau Ursin kommer fra stilling som administrerende direktør i Finnmarkssykehuset HF. Hun har tidligere vært enhetsdirektør for prehospitale tjenester ved Helgelandssykehuset HF. Hun har lang klinisk erfaring som anestesioverlege, og har hatt flere lederstillinger ved Stavanger universitetssykehus. I tillegg til medisinutdanning med spesialisering, har hun gradene Master of Health Economics, Policy and Management og Master of Health Management fra henholdsvis Storbritannia og Australia.

Siri Tau Ursin har vært medlem av Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helsetjenesten, har deltatt i utarbeidelsen av flere nasjonale veiledere inkludert Helsedirektoratets pandemiplanlegger, og er tidligere styremedlem i Gjør kloke valg-kampanjen. Videre har hun vært leder av Norsk Overlegeforening og sentralstyremedlem i Legeforeningen. Hun har også vært leder i Norsk Anestesiologisk Forening.

Ursin kommer fra Tau utenfor Stavanger, er gift med en Bodø-væring, og har fire voksne barn og ett barnebarn. Hennes eldste datter bor i Bodø mens den yngste bor i Mo i Rana, og Ursin gleder seg til å se mer til familien. Hun har jobbet i alle de nordnorske fylkene, og gjennomførte turnusårene sine på Hammerfest sykehus og i Alta kommune.

- Jeg takker for tilliten fra styret. Jeg trives veldig godt i Finnmark, men gleder meg samtidig over at jeg får muligheten til å ta fatt på nye og spennende oppgaver i Nordlandssykehuset, sier hun.

Tau Ursin tiltrer i stillingen som administrerende direktør i Nordlandssykehuset HF 28. februar.