Sykehuskjøkkenet lager 420.000 måltider i året

Tirsdag 20. oktober er Kokkens dag.

Publisert 20.10.2020
Sist oppdatert 26.09.2022

Kokkens dag

De ansatte ved sykehuskjøkkenet står på 365 dager i året.

- Vi produserer cirka 420.000 måltider årlig, om lag 35.000 i måneden fordelt på somatikk og psykiatri. Det kommer også en del produksjon til kantiner i Rønvik, sier kjøkkensjef Ove Andor Belden ved Nordlandssykehuset.

I tillegg kommer det cirka 12.000 bestillinger i måneden til pasienter og avdelinger.

- Dette kan være alt fra kaffe til andre varegrupper innenfor næringsmidler, sier han.

365 dager i året

Ved hovedkjøkkenet i Nordlandsykehuset avdeling Bodø, har de 22,5 faste stillinger, inkludert administrasjon.

Kjøkkenet er inndelt i varemottak, produksjon, varmt-kjøkken, diett-kjøkken, oppvaskseksjon, pakkeavdeling og kjøle og fryselager.

Kokkens dag

Aktiviteten starter klokka 07.00 hver dag, med forberedelse til frokost, lunsjproduksjon, middag og kveldsmat. I tillegg kommer oppgaver som varemottak, renhold og hygiene, varebestillinger, kontrollsystem for matsikkerhet og produksjonsplanlegging.

- Arbeidet avsluttes klokka 19.30, 365 dager i året.

Riktig ernæring

Belden forteller at sykehuskjøkkenet har fokus rettet mot riktig ernæring.

- Ikke alle liker å spise det samme. Folk har preferanser, intoleranser og individuelle behov, både med tanke på sykdomsbildet og ernæringsstatus, samt tradisjoner og religion.

Kokkens dag
De har derfor laget et hefte med menyer og ønskekost, slik at pasientene har valgmuligheter.

- Dersom det for eksempel er kjøttkaker på menyen en dag, lager vi minst fem varianter. Det kan være uten mel, uten salt, glutenfri, eller uten svinekjøtt. 30 prosent av måltidene våre er diett/spesialkost, forteller han.

I ukedagene har sykehuskjøkkenet dreid bort fra søte kalorier, og samtidig økt forbruket av frukt og grønt til om 80.000 kilo i året.

- Vi baserer oss på normal husmannskost, gode rene produkter, lite farsemat, gode proteiner og balanserte måltider for å ivareta de viktige næringsstoffene, sier Belden.