Sykler til Paris til inntekt for kreftsyke barn

Onsdag 15. februar er det den internasjonale barnekreftdagen. I år sykler overlegene Kristin Wasland og Lars Haukland til Paris til inntekt for kreftsyke barn.

Publisert 15.02.2023

Overlegene Lars Haukland og Kristin Wasland sykler i år Oslo-Paris for Team Rynkeby Salten, til inntekt for Barnekreftforeningen. De tar med seg seksjonsleder Brian Morsund i avdeling for kvalitet i e-helse. Til neste år håper de flere ansatte i Nordlandssykehuset melder seg på rittet.

- Å jobbe med kreftsyke barn er helt spesielt fordi vi jobber med hele familier og forholder oss til barn og foreldrene mye nærmere. Det er mye redsel for hvordan det skal gå, og de tilbringer mye tid på sykehus. Behandlingen barna får er tøff, intensiv og langvarig med mye komplikasjoner, og andre barn i familien opplever å bli satt på vent. Det er mye følelser involvert når en familie rammes av kreft. ​​

Det sier overlege Lars Haukland ved Nordlandssykehuset Bodø.

Medfødte genforandringer

Onsdag 15. februar er det den internasjonale barnekreftdagen. I Nordland har forekomsten av kreft hos barn vært stabil i svært mange år, men vi får fem-seks nye tilfeller hvert år. Denne forekomsten er stabil i hele Norge og på verdensbasis.

- Vi ser ikke den samme økningen som hos voksne, da det i all hovedsak er medfødte genforandringer som gir kreft hos barn, og ikke miljøpåvirkning, sier Haukland.

Hvert år har Nordland cirka to tilfeller av leukemi (blodkreft), to tilfeller av hjernesvulster og to tilfeller med annen type kreft, eksempelvis nyre-, muskel-, skjelett-, eller lymfekreft.

- Overlevelsen økte kraftig da cellegiftene kom på 1980-tallet, og den har siden da vært på gjennomsnittlig 85 prosent for barnekreft generelt, men med variasjon mellom krefttypene. Det har vist seg vanskelig å øke overlevelsen, men det skjer en langsom bedring med mer avanserte behandlingsmetoder og medisiner.

Godt samarbeid

For 2022 hadde Nordlandssykehuset fem barn med nyoppdaget kreft, men da var spredningen i type kreft vesentlig større.

- Vi hadde da barn med lymfekreft (lymfom), kreft i nyre, kreft i lever, hjernesvulst og bekkensvulst, men ingen tilfeller av leukemi, som er det vanligste for oss, sier Haukland.

Behandlingen av disse barna styres av barneavdelingen ved UNN, men Nordlandssykehuset gir deler av behandlingen for mange av barna.

- Dette gjelder i alle fall for barn i Salten, men barn på Helgeland og i ​​Lofoten/Vesterålen med sjeldne krefttyper får all behandling ved UNN, sier han og legger til:

- Det er et godt samarbeid mellom sykehusene der barnas og familienes beste, og ønsker, er med på å avgjøre hvilken behandling som gis ved hvilket sykehus.

Sykler til Paris

I sommer skal tre ansatte fra Nordlandssykehuset Bodø sykle Oslo-Paris for Team Rynkeby Salten til inntekt for Barnekreftforeningen Norge. Sammen med Wasland og Haukland, skal også seksjonsleder Brian Morsund i a​​​vdeling for kvalitet og e-helse bli med.

Brian Morsund på sykkel

Brian Morsund ved målgang på Vättenrundan 315 km i Sverige 15. juni 2019. Morsund har syklet denne fem ganger sammen med kollegaer fra Team Rynkeby Salten og andre Team Rynkeby-lag i Norden. I år sykler han Team Rynkeby Salten for femte gang.

Team Rynkeby består av en gjeng trimglade syklister fordelt på 62 lokale lag i ni land. I 2020 donerte Team Rynkeby over 88 millioner kroner til organisasjoner som hjelper barn med kritisk sykdom (kilde: team-rynkeby.no​).

- Vi synes dette er en fin ting å gjøre. Vi kan skape en endring, også utenom jobb, sier Kristin Wasland.

Mens det er første gang Wasland setter seg på sykkelsetet fra Oslo til Paris, er det femte året for Haukland.

- Vi jobber med barn og familier som blir rammet av kreft, og det er viktig å bidra med penger. Det var et stort steg da vi fikk cellegift på 80-tallet, men siden da har det skjedd en mikroskopisk forandring. Det koster å drive med forskning, sier Haukland.

På spørsmål om Wasland er klar til løp, svarer hun:

- Jeg håper å bli det. Jeg puster tungt når jeg løper i trappene på sykehuset. Jeg er en slow starter, men er utholdende når jeg først setter i gang, ler Wasland.