Trygg akuttmedisin gir bedre samarbeid

Det regionale prosjektet Trygg akuttmedisin har som mål å kvalitetssikre pasientbehandlingen og spare verdifull tid ved tre vanlige, tidskritiske akuttmedisinske tilstander: akutt hjerneslag, akutt hjerteinfarkt og de mest alvorlige infeksjonene (sepsis). Nå er kursingen av helsepersonell i gang i Helsefellesskapet Lofoten, Vesterålen og Salten.

Ida Kristin Dølmo, kommunikasjonsrådgiver og Inger-Åse Knudsen Didriksen, rådgiver
Publisert 18.10.2024
Øvelse i førstehjelp

Foto: Kjell Gunnar Skodvin

- Dette er praktisk samhandling mellom alle aktørene i hele helsevesenet til det beste for pasientene våre, sier klinikksjef Svein Arne Monsen i Prehospital klinikk i Nordlandssykehuset.

Kvalitetssikre pasientbehandlingen

Trygg akuttmedisin er et regionalt kvalitetsforbedringsprosjekt som nå skal innføres i kommune- og spesialisthelsetjenesten i hele Nord-Norge. Opplæringen er drevet gjennom et lokalt samarbeid mellom de enkelte kommuner og spesialisthelsetjenesten i sine områder.

Prosjektet har som mål å kvalitetssikre pasientbehandlingen og spare verdifull tid ved tre vanlige, tidskritiske akuttmedisinske tilstander.

Trygg akuttmedisin har derfor utviklet standardiserte pasientforløp for akutt hjerneslag, akutt hjerteinfarkt og de mest alvorlige infeksjonene (sepsis). Enten ringer pasienter eller pårørende 113 selv, eller symptomene oppdages av hjemmesykepleien eller på sykehjemmet. Målet er at AMK , legevakt, ambulansetjenesten og leger på sykehusene så raskt som mulig ved hjelp av klare handlingsplaner og god kommunikasjon skal ta de rette valgene.

Helsepersonell møttes

Onsdag 16. oktober ble den første kursdagen i Nordland arrangert på Rognan hotell i Saltdal kommune.

Her møttes mellom 35 og 40 deltagere fra ambulansetjenesten, hjemmesykepleien, sykehjem, legesenter, AMK og Medisinsk klinikk ved Nordlandssykehuset for å ha simuleringstrening på de tre tidskritiske satsningsområdene.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Ansatte fra ambulansetjenesten, hjemmesykepleien, sykehjem, legesenter, AMK og Medisinsk klinikk ved Nordlandssykehuset møttes denne uken i Saltdal for felles kursdag.

Gjennom bruk av felles kommunikasjonsplaner, sjekklister og nødnett, fikk hele behandlingskjeden i fellesskap nødvendig og praktisk øvelse.

- Samhandling i praksis må øves, og simuleringstreningen i Saltdal ga deltakerne mulighet til å prøve metodene utviklet av trygg akuttmedisin. Suksesskriterier for å lykkes er felles situasjonsforståelse og god kommunikasjonsflyt mellom alle roller i behandlingskjeden. Dette oppnås i større grad gjennom flerpartssamtaler på nødnett som inkluderer personellet ute hos pasient, leger på sykehuset og AMK, sier kommuneoverlege Kjell Skodvin i Saltdal kommune.

Flere kursdager

Skodvin legger til:

- I slike samtaler vil man parallelt få tatt avgjørelser om behandling på stedet som samsvarer med transportmuligheter for pasienten til korrekt behandlingssted.

På denne måten vil helsepersonell fungere bedre overfor pasientgrupper som har alt å vinne på kvalitetssikret behandling uten unødige forsinkelser.

- Dette gir trygg akuttmedisin, både for pasientene og helsepersonellet, sier kommuneoverlegen.

Kursdagen på Rognan var den første av en rekke planlagte kursdager som skal gjennomføres i forskjellige kommuner i Nordland i løpet av kommende høst og vinter.