Vardesenteret feiret offisiell åpning

Torsdag 27. oktober kunne det nye Vardesenteret i Bodø endelig markere offisiell åpning sammen med mange frivillige, givere og ansatte. Pandemien førte til at åpningen måtte utsettes i flere måneder.

Randi Angelsen, kommunikasjonssjef
Publisert 29.10.2021
To smilende damer med mange ballonger

Ingen fest uten ballonger. Lena Hansen, ansatt i Vardesenteret (t.v) sammen med Aasne Mælun fra kreftforeningen nasjonalt.

Vardesenteret er et tilbud til personer som har kreft eller har hatt kreft og deres pårørende. Sentrene drives i et samarbeid mellom Kreftforeningen og sykehusene der sentrene er lokalisert. Det nye Vardesenteret ligger fortsatt i fjerde etasje i pasienthotellet Zefyr, men har fått utvidet arealet betydelig. Det gjør det mulig å samle mange flere enn tidligere. Større plass gjorde det også mulig å åpne forsiktig etter hvert som befolkningen fikk koronavaksine.

Bygget stein ​​på stein

- Jeg er veldig glad for det vi har fått til, sa Brage Larsen Sollund fra Norsk kreftforening, under åpningen av det nye senteret. Han forklarte hvorfor sentrene kalles Vardesenter.

- Vardene er veivisere for de som skal over ukjente fjell. De er bygget stein på stein, av de mange som har gått forbi. Slik bygger vi også Vardesentrene i Norge, sa han og viste til de mange frivillige, likepersoner og givere som legger ned en betydelig innsats i Vardesentrene.

De frivillige sørger for alt fra hjemmebakst og vafler til organisering av kurs, innsamling og andre aktivitetstilbud. Derfor ble mange frivillige hedret med blomst og takk under den offisielle åpningen. Flere av Vardesenteret givere var også tilstede: Kristian Haubakk fra Sparebanken Nord-Norge, Bente Berg Sivertsen fra Martin Sivertsens minnefond og Lill Monica Pedersen, bruker av Vardesenteret som har solgt en mengde rosa sløyfer til inntekt for senteret nå i oktober var tilstede. I tillegg har senteret mange flere givere som ikke var tilstede under åpningen. ​

De frivillige er navet

Olaug Kråkmo, som representerte Nordlandssykehuset, takket alle de frivillige og ansatte for stor innsats for Vardesenteret gjennom flere år. Kråkmo er tidligere klinikksjef ved Medisinsk klinikk, som Vardesenteret tilhører faglig og administrativt gjennom klinikkens kreftavdeling. Fra den spede start i 2013 og frem til i dag har det skjedd mye.

- Vi har fått et nytt, tidsriktig og funksjonelt senter med en stor pool av frivillige og likepersoner som deltar i den daglige driften. En stor ros til alle dere som tilrettelegger og står trygt når mennesker som kommer til senteret er i en sårbar og krevende livssituasjon. Dere er selve navet i senteret, sa hun.

At Vardesenteret dekker et behov, viser den store økningen i antall brukere. Fra noen få brukere i den første tiden, til i dag der det er ca. 140 personer innom senteret i løpet av en måned.

Det finnes Vardesenter i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Bodø.

Blomster og fest for ansatte, frivillige og givere da Vardesenteret feiret offisiell åpning torsdag 28. oktober.

sju personer står sammen og smiler mot  kamera

Vardesenteret har fått flotte og utvidede lokaler i Zefyr hotel. Fra venstre kreftlege Astrid Dalhaug, kreftsykepleier Silje Bertnes, bruker Lill Monica Pedersen, Brage Larsen Sollund fra Kreftforeningen, Bente Berg Sivertsen fra Martins Sivertsens minnefond, frivillig Reidun Hoseth og Kristian Haubakk fra Sparebanken Nord-Norge.

Mann og dame står på kjøkkenet og smiiler mot kamera

Brage Larsen Sollund, distriktssjef for Kreftforeningen i nord, sammen med Bente Berg Sivertsen fra Martin Sivertsens minneforn, på kjøkkenet i Vardesenteret.

Se vår tidligere sak fra Vardesenteret med bilder fra nyoppussede lokaler