Vardesenteret mottok 200.000 kroner

Etter 124 år er det slutt for Bodø Sanitetsforening. De har derfor valgt å donere 200.000 kroner til Vardesenteret i Bodø.

Ida Kristin dølmo, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 19.10.2020
Sist oppdatert 26.09.2022
200.000 til Vardesenteret

Leder Sidsel Møllersen i Bodø Sanitetsforening, distriktssjef Brage Larsen Sollund i Kreftforeningen og senterkoordinator Katrin Aakre ved Vardesenteret i Bodø.

- Dette gjør at vi kan gi et bedre tilbud til kreftrammede, sier senterkoordinator Katrin Aakre ved Vardesenteret i Bodø.

Bodø Sanitetsforening har etter 124 år valgt å legge ned sin virksomhet. De har derfor gitt 200.000 kroner til Vardesenteret i Bodø. Vardesenteret har også tidligere mottatt donasjoner fra foreningen.

- De gavene vi har fått fra sanitetskvinnene har gjort at vi har hatt mulighet til å bygge nytt senter. Og det at en frivillig organisasjon gir donasjoner til en annen frivillig organisasjon er raust, sier Aakre.

Viktig møteplass

Leder Sidsel Møllersen i Bodø Sanitetsforening forteller hvorfor de valgte Vardesenteret.

- Dette er en viktig møteplass for personer med kreft, og for pårørende til personer med kreft. Å komme i en slik situasjon er vanskelig. Vi har noen hjertebarn vi har donert til, Vardesenteret er ett av dem, sier Møllersen.

Klinikksjef Olaug Kråkmo ved Medisinsk klinikk takker kvinnene for gaven.
- Når man har hatt en forening basert på frivillighet i 124 år, er det et eventyr av erfaringer, utfordringer og kapasitet av sanitetskvinnene. Dere har strikket metervis med plagg og bakt stabler av vafler og boller. En så stor gave som dere har donert står det respekt av.

Åpner opp enda mer

Også distriktssjef Brage Larsen Sollund i Kreftforeningen er takknemlig.

- Det er uvanlig at vi får så mye penger fra en frivillig organisasjon. Dere har laget kilometer med strikketøy, holdt kakesalg og mange andre ting. Dette er penger vi forvalter med ærefrykt.

Pengene skal brukes til videre oppussing og vedlikehold av Vardesenteret, samt å skape et hyggelig miljø for pasienter og pårørende.

- Målet er at Vardesenteret skal være et pusterom når man har det vanskelig. Koronapandemien har gjort det vanskelig å holde åpent, men nå skal vi åpne opp enda mer for de som har behov for det, sier Larsen Sollund.