-
Bussulykke Myrland, Hadsel kommune i Vesterålen | Bus accident, Myrland, VesterålenNordlandssykehuset oppdaterer saken | Updates coming shortly
Viktige tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende
Nordlandssykehuset fikk inn nærmere 400 svar i forbindelse med Hva er viktig for deg-dagen. Nå er resultatene klare.
Ida Kristin Dølmo, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 23.06.2023
Sist oppdatert 26.06.2023
Tirsdag 6. juni ble «Hva er viktig for deg»-dagen markert ved Nordlandssykehuset.
Det ble rigget til stands ved Nordlandssykehuset Lofoten, Vesterålen, Bodø sentrum og ved Salten Distriktspsykiatriske senter i Psykisk helse- og rusklinikken i Rønvik.
Pasienter og pårørende fikk anledning til å svare på spørsmålet «Hva er viktig for deg i møtet med oss?».
Hensikten med dagen:
- Å rette oppmerksomheten mot hele pasienten, ikke bare diagnosen.
- Å øke bevisstheten om forhold i dialogen mellom helsepersonell og pasient som fremmer trygghet og tillit.
- Å styrke oppmerksomheten på helsefremmende aspekter.
- Å motivere helsepersonell til å aktivt involvere pasienter i beslutninger om egen behandling og oppfølging. God medvirkning har positiv effekt for pasientens etterlevelse og mestring.
- Å minne oss på å inkludere kunnskap om pasientens livssituasjon, behov og preferanser i beslutningsgrunnlaget. Dette bidrar til kvalitet og pasientsikkerhet.
Over 300 pasienter og pårørende i Nordlandssykehuset svarte på spørsmålet. Det kom inn mange fine og interessante svar.
- Det som er viktig for flest er å «Bli sett», tett etterfulgt av «Bli hørt». Mange svarte også at trygghet, god oppfølging og familien er viktig for dem i møtet med oss, sier samvalgskoordinator Bente Fridtjofsen.
Brukes til forbedring
Svarene formidles ut til alle enheter, med håp om at det kan bidra til at ansatte i Nordlandssykehuset blir mer bevisst på hvordan vi møter pasienter og pårørende.
- For meg som samvalgskoordinator gir tilbakemeldingen nyttig bakgrunnsinformasjon i arbeidet med å styrke pasientinvolvering og samvalg. Det har også kommet tilbakemeldinger på konkrete erfaringer, som også videreformidles til aktuelle enheter, sier Fridtjofsen.
Nordlandssykehuset takker alle som tok seg tid til å svare på spørsmålet. Vi takker også Vilde Mikalsen og Stein Joar Olsen for nydelig musikalsk innslag, samt alle ansatte som bidro til en fin markering.