Etter sykehusopphold

Gutt og jente som ser på hverandre

J​eg skal hjem

Før du reiser vil legen gjerne prate med deg og foreldrene dine. Legen forteller om hva dere må passe på etter operasjonen eller behandlingen og hva som vil skje videre.

Kanskje du skal begynne med noen nye medisiner? Eller kanskje du må holde deg i ro og være hjemme noen dager fra skolen? Kan hende må du vente en uke eller to før du er med på gymtimene?

Sykepleieren vil også gjerne prate med dere før dere drar. Hun eller han hjelper til hvis dere må ha med dere noe utstyr hjem. ​

Jeg skal til et annet sykehus

Kanskje må du til et annet sykehus for å gjøre flere undersøkelser eller få mer behandling. Kanskje må du reise med fly. Legene og sykepleierne på sykehuset du skal til, får beskjed om hva du har gjort mens du har vært hos oss.

Jeg skal tilbake på kontroll​​

Mange barn som har vært på sykehus må tilbake igjen senere - ofte flere ganger - for å sjekke hvordan det går eller for å få mer behandling.

På kontrollen vil legen undersøke deg og spørre hvordan du har hatt det etter operasjonen eller behandlingen. Noen ganger må du ta nye undersøkelser.

Tilbake på skole eller barnehage

Når du kommer tilbake på skolen eller barnehagen kan det være spennende for de andre å høre hvordan du har hatt det på sykehuset. Kanskje de har noen spørsmål som bare du vet svaret på? ​

Oversikt over brukerorganisasjoner

Vi har laget en alfabetisk oversikt over alle brukerorganisasjoner i landet, og hvem som har et likepersonstilbud.

Se alfabetisk oversikt
To hvite statuer som holder rundt hverandre
Sist oppdatert 29.02.2024