Ting å gjøre på sykehuset

Tiden på sykehus kan bety at det blir litt venting. Da er det fint at sykehuset har litt av hvert du kan gjøre på mens du venter.

Gutt og jente som spiller fotballspill

Ting å gjøre på​​ sykehuset

Biblioteket i sentrum har en liten samling av skjønnlitteratur for barn og unge. I tillegg har vi noen brettspill, puslespill og utstyr til fargelegging.

Dame og ung mann ler og ser på bøker

Vi som jobber her på skolen er lærere, og uansett hvilket klassetrinn du går på er du velkommen til oss. Vi har eget klasserom i 1. etasje. Hvis du er for syk til å komme til oss, kan vi komme på rommet ditt på avdelingen. Lærerne på sykehuset samarbeider med lærerne du har hjemme.

Nordlandssykehuset har et helt eget lekerom. «Stua» er åpen for alle barn og unge, søsken og foreldre.

På Stua finnes det mange forskjellige leker, bøker, spill og formingsaktiviteter. Her kan du leke alene, sammen med andre barn, foreldre eller søsken.

Det jobber en barne- og ungdomsarbeider på Stua som tilbyr pedagogisk opplegg. Det tilbys også pedagogiske lekeøkter på rom. Vi har også sangstunder flere ganger i måneden med sykehusprest Elin, hvor vi synger og spiller på instrumenter sammen.

Vi får besøk digitalt og fysisk av sykehusklovner på faste dager, som går rundt til barna og bidrar til å gjøre oppholdet på sykehuset bedre.

Dame som holder en flodhestbamse

Sykehusoppholdet medfører en forandring i barnets normale hverdag. Leken er viktig for barnets livskvalitet og legger grunnlag for barnets utvikling. Stua ønsker å normalisere hverdagen for barn så godt som mulig og ta vare på barnets friske sider ved hjelp av lek. Leken skaper tillit og kan forebygge stress, traumer, tilleggs-komplikasjoner og smertemestring. Leken hjelper barnet med å mestre sin situasjon og skape balanse mellom det syke og det friske.

Stua følger de samme tradisjonene og markeringene som barnehager og skoler gjør.

Stua er åpen hele døgnet, og bemannet mandag til fredag kl. 08.00-15.30.

En hylle med bokser med bøker på

Et vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel
En hylle med mat og drikke

Sist oppdatert 03.01.2024