En statue i en park

Kunst i Nordlandssykehuset

Skulpturparken

Skulpturene finner du i parken ved hovedinngangen og ved apotekinngangen.

Er du med på Kunstjakten? Klikk her

Skulpturparken er laget av kunstnerne Inghild Karlsen (Norge) og Bo Bisgaard (Danmark). Skulpturene i parken er store menneskefigurer utført i polert betong med marmorgrus i blå og sorte farger. Mellom dem er det plassert lysskulpturer med kupler i en varm rød farge. Skulpturene har doble uttrykk. De er hunnkjønn fra den ene siden og hannkjønn fra andre siden. Dette gjør at hver figur har forskjellig innhold alt etter hvor en ser de fra. De viser på denne måten at sykehuset er et sted for alle mennesker uten preferanse til kjønn, etnisitet eller andre forhold som kan oppleves som ulikheter.

En statue i en park

Foto: Werner Zellien

Skulpturparken har en «replikk» plassert på terrassen på motsatt side av bygget. Dette viser en dobbel menneskefigur, støpt i betong med hvit marmorgrus og er lavere enn skulpturene ved inngangspartiet.

Sammen danner kunstverkene iøynefallende grupperinger som utstråler liv, vilje og kraft.

Skulpturene i parken er 3,20 – 3,80 meter høye. Lyskuplene er 6 – 8 meter.

Skulpturen på terrassen er 1,60 høy.

Sist oppdatert 17.01.2024