- Vi er limet i virksomheten

Tirsdag 26. januar er portørens dag. Portørene ved Nordlandssykehuset Bodø gjennomfører drøyt 46.000 pasientoppdrag i året.

Ida Kristin Dølmo, kommuikasjonsrådgiver
Publisert 26.01.2021
Sist oppdatert 19.09.2023
Portør med sykehusseng

Mye av dagen går med på å forflytte pasienter, men også frakte senger til og fra pasientrom. – Man må lære noen mekanismer med sengene, slik at de ikke krasjer i veggene, sier Arne.

Det piper i smarttelefonen til portør Terje Hongset. Det har kommet inn et nytt oppdrag til portørene i Nordlandssykehuset Bodø.

- Her ser vi hvor pasienten skal hentes, til hvilket klokkeslett og om det haster, forklarer Terje og trykker på telefonen.

Det er bildediagnostikk som har bestilt pasienttransport til et pasientrom. Dataene viser også at pasienten er koronafri. Terje har lunsj og sender derfor oppdraget videre til en kollega.

Tøyser med pasientene

Terje sitter sammen med kollega Arne Olaussen, avdelingsleder Fred-Asle Nordvik og elev Preben Løknes.

I løpet av 2020 hadde portøravdelingen ved Nordlandssykehuset Bodø om lag 46.500 pasientoppdrag. Det innebærer å følge pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger.

- Man må alltid oppføre seg med verdighet og gjøre en ordentlig jobb. Det er mange pårørende som synes situasjonen er vanskelig, men når vi går med pasienten og kommer ned i kjelleren, har vi de gode samtalene, sier Arne og smiler.

- Vi ser alltid an pasienten, men de aller fleste ønsker at vi skøyer litt. Vi er alltid på tilbudssiden. Noen ganger blir vi godt kjent med pasientene, spesielt hvis de ligger lenge inne i forbindelse med strålebehandling. Det er utrolig hva man får ut av en sånn tur, sier han.

Bilde av portører

Fra venstre: Terje Hongset, Arne Olaussen, avdelingsleder Fred-Asle Nordvik og elev Preben Løknes. Portørene i sykehuset er selvforsynte med kursing i hjerte-lungeredning. - Det er heldigvis sjelden vi har behov for det, forteller de.

Avfallshåndtering

Det å være portør, innebærer mye mer enn å frakte pasienter i sykehuset. De flytter pasientsenger, transporterer blod ved akutte situasjoner, frakter mat ut til avdelingene tre ganger om dagen og transporterer sterilt utstyr til avdelingene, for å nevne noe.

Portørene har også ansvaret for avfallshåndteringen ved Nordlandssykehuset i sentrum, Rønvik, Mellomåsen og fra luftambulansen.

- Vi sorterer drøyt 2.000 kilo avfall daglig. Vi makulerer cirka åtte tonn sensitive dokumenter hvert år og bruker om lag 32.000 esker med risikoavfall i året. Dette blir sterilisert og destruert som restavfall, forklarer Fred-Asle.

Pappsøppel

Nordlandssykehuset Bodø har avfallsdunker og avfallsrom i samtlige etasjer. - Å håndtere søppel er en av de mest undervurderte jobbene i sykehuset, sier Fred-Asle. Her er det elev Preben Løknes (16) som får æren av å håndtere pappavfallet.

Totalt produseres det cirka 800.000 kilo avfall bare i Bodø sentrum hvert år.

- Vår jobb er å holde orden på hele huset, sier Terje.

Det blir derfor mye bevegelse i løpet av en dag.

- Portører som håndterer avfall, har opp til 15.000-20.000 skritt i løpet av en dag. Selv når de kjører med truck blir det mye gåing, sier Fred-Asle.

Økt rekruttering

Portøravdelingen i Nordlandssykehuset Bodø har 17 ansatte og to lærlinger.
For tiden har de elev Preben Løknes (16) i praksis. Han går førsteåret helse- og oppvekst ved Bodø videregående skole.

- Jeg synes dette virker som et interessant felt å jobbe i. Alle dager er forskjellige. Nesten alle på kullet mitt hadde lyst på praksis hos portørene, forteller 16-åringen.

Portører i seng

I løpet av ett år har portørene om lag 46.500 pasientoppdrag. - De aller fleste skryter veldig av at de får god oppfølging fra sykehuset, sier portørene.

- Det er mange som vil prøve seg hos oss, bekrefter Fred-Asle.

- Vi er den eneste avdelingen ved Nordlandssykehuset som slipper inn VG1-elever i Bodø, og for tiden har vi to lærlinger. I dag har portør blitt et fag. I 2019 hadde Nordlandssykehuset den første fagutdannede, legger han til.

Fylte heisen med fiskeboller

Selv om portørene ofte møter svært syke pasienter, er det mye humor blant gjengen. De forteller historien om da en av portørene skulle dytte en matvogn inn i heisen.

- Vognen var fylt av 30 tallerkener med fiskeboller og hvitsaus. Portøren tok tak og skjøv vognen inn i heisen. Det han ikke så, var at heisen og gulvet ikke var på samme nivå, slik at det ble fiskeboller og hvitsaus i hele heisen, ler Fred-Asle.

- Det var bare å begynne å rydde opp, det.

Spesielt under utbyggingen av sykehuset, kunne det forekomme uhell.

- Slikt skjer. Vi er mennesker, men hvis du tenker på hvor mange turer vi har, er det lite uhell. Når det først skjer, får man høre det i noen dager etterpå, legger Arne til og ler.

Ønsker flere kvinner

Mange av portørene ved Nordlandssykehuset trives så godt i faget at de blir værende i flere tiår.

- Dette er en yrkesruppe som etter hvert har blitt mer og mer verdsatt i sykehuset. Vi har også blitt en forynga gruppe, sier Fred-Asle og legger til:

- Men den er veldig mannsdominert.

- Det er ingen grunn til at kvinner ikke kan jobbe som portører. Vi ønsker flere kvinner, det hadde vært bra for arbeidsmiløet, sier Arne.

Karene gjør seg klare til oppdrag igjen. Matpausen er over, og Arne, Terje og Preben gjør seg klare til dyst.

- Uten oss hadde det ikke gått rundt. Vi er limet i virksomheten, avslutter Fred-Asle.