Ett år i nye lokaler

13. februar er det ett år siden Nyfødt intensiv ved Nordlandssykehuset Bodø flyttet inn i nye og fine lokaler i B6. Slik har året vært for de små pasientene, foreldre og de ansatte.

Publisert 13.02.2021
Sist oppdatert 16.02.2021

Nyfødt intensivSpesialsykepleierne Katrine Talle og Marit Jensen ved Nyfødt intensiv synes det er godt å komme inn i nye lokaler. - Her har vi god plass og enerom til alle pasienter. I tillegg er det familievennlig, sier de.

Ett år har gått fort. Vi har bodd oss til i den nye avdelingen og behandlet omtrent 200 spedbarn her siden flyttingen, sier assisterende enhetsleder Hanne Sofie Ramstad Andreasson.

- Vi trives veldig godt i lyse, mer romslige omgivelser. Her har vi også bedre tilgang på tilpasset utstyr, forteller hun.

117 dager

Nyfødt intensiv ved Nordlandssykehuset Bodø tar imot familier fra hele Nordland. Enheten behandler for tidlig fødte barn fra svangerskapsuke 26, og syke nyfødte barn.

Hvert år tar de imot om lag 250 nyfødte barn som trenger hjelp.

- Mange familier har måtte tilbringe flere uker innlagt på Nyfødt Intensiv dette året, og en familie var her i hele 117 dager. Da er det viktig at fasilitetene er optimale og at familien kan få være sammen, sier Andreasson.

Assisterende enhetsleder Hanne Sofie Ramstad. Den nye avdelingen har ti sengeplasser.

Legger til rette

Pandemien har dessverre gitt begrensninger også for pårørende til de minste på sykehuset.

- Men vi tilrettelegger så godt det lar seg gjøre. Vi har i økende grad gjennomført videokonsultasjoner ved hjemmebehandling, slik at de som også bor utenfor Bodø kan reise hjem tidligere. Det har vært travelt her på nyåret, med full avdeling og alle rom i bruk, sier Andreasson og legger til:

- Vi har en flott stab med dyktige og positive medarbeidere.