LIVET I NORDLANDSSYKEHUSET

Populær telefontjeneste hjelper mange

Timeservice yter viktig service til våre pasienter og pårørende som har spørsmål eller trenger å flytte sin oppsatte polikliniske time i Nordlandssykehuset. På kontoret er det full aktivitet og det er nesten litt vanskelig å få tatt bilder av alle tre samtidig uten at minst en er i en telefonsamtale.

Helen K. Langfors Åsli, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 07.12.2023
En gruppe kvinner med hodetelefoner
Fv. koordinator Wanja Willumsen, sekretær Aina Andreassen og i midten sekretær Inger Bordevich.

Kontoret er i et bygg litt for seg selv og nå er det nydelig julepyntet med juletre og julegodis på bordet. Timeservice kan ha hele 600 telefoner per dag, så det er til tider svært hektisk. Pasientene kan også be om å bli oppringt hvis de ikke ønsker å stå i kø, og det tar uansett som regel bare noen minutter før de får svar.

-  Alle får like svar og service, smiler koordinator Wanja Willumsen.

Du får alltid svar

Det er ikke alltid det passer med timen du som pasient er tildelt i en poliklinikk, og da er det greit å kunne ringe Timeservice som garanterer deg svar. De har åpent alle hverdager mellom kl. 08 – 15.30, og uansett om du har time i Bodø, Lofoten eller Stokmarknes, er det samme telefonnummer å ringe. Det er ikke alle pasienter som er fortrolige med de digitale mulighetene, og for dem er dette tilbudet ekstra viktig.

- Vi prøver å hjelpe pasientene med det meste, men endring av timer til en spesifikk dag må man snakke med timekontorene om. Vi ser ikke hva som finnes av ledige timer rundt om i de ulike poliklinikkene forteller Wanja.

Beskjeder mellom timeservice og timekontor sendes elektronisk, så timekontorene får kjapt beskjed om timer som må endres på, og dermed kan tilby andre som venter en time.

Viktig behov

Nordlandssykehuset har mange timekontor, og det er de som tildeler og endrer på timer.

Behovet for en egen servicetelefon kom etter tilbakemeldinger fra pasienter som hadde utfordringer med å få svar på de ulike timekontorene. Telefonen ringer, det gjør den. Kontoret ble opprettet i 2019, og i 2022 hadde de hele 95.000 telefoner. Til nå i år har de allerede besvart ca 93.000 og regner med at tallet blir høyere enn i -22.

- Dere er bare tre stykker, får dere juleferie?

- Ja, ler Wanja, vi har flinke vikarer. Det kreves en del opplæring så det er ikke bare-bare å gå rett inn som vikar her, men vi har heldigvis flinke folk som kjenner Nordlandssykehuset godt, sier hun.

De tre trives godt på jobb, og er fornøyd med lyse fine kontorer.

Tjenesten er en del av driftsserviceavdelingen og tilhører samme seksjon som sentralbordet. Disse  har kontor rett over gangen for hverandre og er til sammen 15 fast ansatte + noen vikarer i seksjonen. Til jul skal de på julekonserten til ansatte med bandet Elsk i Domkirken, og de ønsker alle sine kolleger i sykehuset og alle pasienter en riktig god jul.

Det er bare å ringe om det er noe!

Timeservice - Endring av time
Telefontid: 08.00-15.30