Før du skal på sykehuset

På Nordlandssykehuset ønsker vi at du skal føle deg trygg og ha oversikt over det du skal igjennom. Da må vi sørge for at vi gir god og forståelig informasjon om din sykdom og behandling. Når du skal være hos oss over flere dager, vil vi gjøre vårt beste for at du skal kunne holde kontakt med venner og familie og legge til rette for skolegang om du ønsker dette.

Før behandling

Lurt å tenke på før behandling

Snakk med læreren din før du skal på en langvarig undersøkelse eller skal legges inn på sykehus. Fortell hva læreren kan si til klassen. Skal klassekameratene dine bare vite at du er borte, eller skal de få vite enkelte deler eller alt?

Snakk også med læreren om du skal gjøre skolearbeid under innleggelsen, eller avtal om du skal ta imot et skoletilbud på Nordlandssykehuset.

Det er helt greit om du ikke klarer eller vil tenke på skole når du er på sykehuset, du skal ikke anstrenge deg mer enn nødvendig.

Ved en innleggelse som varer noen dager, kan det likevel være greit å ta med skolebøker. Noen dager kan bli lange, og det gjør det enklere å ta del i undervisningen når du er tilbake.

Det er ikke alltid sykehusnettet er stabilt. Derfor kan det vært lurt å ha lastet ned noen serier eller filmer du liker slik at du har noe å se på mens du er på sykehuset.

Det er lurt å snakke med venner og familie i forkant av en innleggelse. Det er ikke alltid at du som pasient ønsker besøk, og det bør familie og venner være klar over. Det skal være greit å si nei til besøk.

Om du ikke klarer å si fra selv, kan du spørre helsepersonell om å hjelpe deg. Da blir dere enige om hvor lenge besøket skal vare, og helsepersonellet kan komme og si fra om at besøkstiden er over.

Snakk også med familien om hvordan de på best mulig måte kan støtte deg. Vil du de skal være med på deler eller hele behandlingen? Det kan være fint å ha noen du stoler på sammen med deg.

Mange opplever det som en støtte å ha med foreldre også etter man er fylt 18 år. Når du er 18 år, har du rett til å si at du ikke vil ha med deg familie på sykehus.

Ikke vær redd for å stille helsepersonell spørsmål! Det er både lurt og viktig å skrive ned spørsmålene på forhånd slik at du husker på alt du lurer på når du møter behandleren din.

Ingen spørsmål er dumme. Helsepersonell er opptatt av det beste for deg og å gi deg best mulig behandling.

Når du skal legges inn på sykehus er det lurt å planlegge hva du skal ha med deg. Vi har derfor laget forslag til en pakkeliste for deg:

• Komfortable klær (chille-klær)
  • Undertøy som du føler deg komfortabel i når du står foran legen
  • Pysj
  • Medisinene dine og andre hjelpemidler
  • Såpe, shampo, balsam, og parfymefri deodorant/kosmetikk
  • Tannbørste, tannkrem og andre nødvendige toalettsaker
  • Pute og pledd
  • Mobiltelefon/PC/nettbrett/spillkonsoll
  • Ladere
  • Tøfler/ kosesokker (det er ofte gulvkaldt)
  • Lesestoff