I Felles Kompetansemodul (FKM) er det lagt opp til gruppeveiledning som anbefalt læringsaktivitet (LA) innen flere og ulike læringsmål (LM). Se oversikt i nedenfor.
Gruppeveiledningen for LIS 2/3 skal være felles for hele Nordlandssykehuset. Dvs. deltagelse på tvers av spesialiteter i gruppene på de tre sykehuslokasjonene. Ulike fagretninger kan berike hverandre i gruppediskusjonene, øke faglig forståelse på tvers av faggrenser og bidra til en felles holdning innen ulike FKM-områder. Veiledningen må også sees i tilknytning til andre FKM-aktiviteter. Fagspesifikk veiledning/veiledningsgrupper kommer i tillegg.
Gruppen vil bestå av 10-13 deltagere og ledes av to gruppeveiledere, hvorav minst en er spesialist og en har gruppeveiledningserfaring. Veiledningsgruppen vil gå regelmessig over år. LIS er medlem i samme gruppe hele tiden for å sikre kontinuitet og kjennskap til de andre deltagerne, og den vil suppleres med nye LIS når noen slutter.
Gruppeveiledningen foregår 6 ganger à to timer årlig, og LIS må delta minimum 12 ganger i løpet av spesialiseringsforløpet. Regelmessig og aktiv deltagelse er en forutsetning for godkjenning. Fravær meldes på forhånd til
Kristina B. Slåtsve. Gruppeveilederne fører tilstedeliste.
Hensikten er å ha en kjent, stabil og forutsigbar gruppe. Dette gir mulighet for å ha gode drøftinger med et personlig preg omkring de LM som gruppeveiledningen skal omfatte, samt andre temaer og utfordringer som LIS står i. Deltagelsen forutsetter forberedelse ved at LIS tar med egne problemstillinger til drøfting. LIS skal også få tilbakemelding på sin deltagelse og sitt arbeid, slik at en kan kunne endre og utvikle seg faglig og profesjonelt, jfr. veilederen i kompetansevurdering av leger
Gruppeveiledningen foregår enten mandag, tirsdag eller onsdag kl. 14.00 – 16.00.
Vi vil fortløpende sette sammen grupper og fordele ledige plasser.
Du vil i god tid før oppstart få nærmere informasjon om tid, sted og arbeidsformen i gruppen.
FKM læringsmål
Etikk: |
|
|
FKM LM-04 |
Kommunikasjon: |
|
- Kunne bruke kommunikasjonsferdigheter som verktøy i behandlingen (terapeutisk).
|
FKM LM-19
|
- I sin kliniske praksis må legen ikke bare forholde seg til sin egen usikkerhet, men også medisinens iboende usikkerhet. Pasienter kommer i stor grad i kontakt med helsevesenet på grunn av usikkerhet om hva som er årsaken til plager og symptomer
|
FKM LM-21 |
- Spesialisten må ha et repertoar av metoder for å kunne kommunisere på en måte som er tilpasset svært ulike situasjoner. Det er spesialistens ansvar å kommunisere på en måte som skaper en så trygg ramme som mulig for kommunikasjonen, og som gjør at pasient/pårørende/andre forstår hva som kommuniseres. Betydningen av god og tilpasset skriftlig informasjon og dialog øker med økt bruk av e-helse, for eksempel gjennom e-konsultasjon og kjernejournal
|
FKM LM-22
|
Lovverk: |
|
- Forstå ansvaret som legespesialist i ivaretakelsen av lovlighet, forsvarlighet, standardisering og god praksis
|
FKM LM-46 |
Systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse: |
|
- Forstå legespesialistens ulike roller (eks faglig leder, teamleder, prosjektleder) og forskjellen på disse rollene og rollen som linjeleder.
|
FKM LM-71
|
- Kunne reflektere over hvordan egne egenskaper, holdninger og verdier påvirker arbeidsmiljøet og rollen som arbeidstaker, leder og kollega.
|
FKM LM-73 |