Gruppe på åtte personer som smiler

Brukerutvalget

Nordlandssykehusets brukerutvalg skal bidra til å skape et best mulig sykehus for pasienter og ansatte. Brukerutvalget er et forum for innspill fra organisasjonene, pasienter og pårørende.

Har du tips til Brukerutvalget? Send oss en e-post (vi behandler saker på overordnet nivå, og ikke enkeltsaker)

​Leder av Brukerutvalget sitter i Nordlandssykehusets styre, med tale- og forslagsrett.​

Leder: Paul Daljord, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)

Nestleder: Gunn Strand Hutchinson, Samarbeidsforum av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO)

Medlemmer:

• Ole André Korneliussen, Mental Helse
  • Marie Dahlskjær, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
  • Linn Christin Sø​​​​torp, RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet
  • Gunn Varberg Blandford, Kreftforeningen
  • Wiggo Nilsen, Nordland​ eldreråd
  • Anna-Emilie Langås Vadnem, Samisk representant
  • Danielle Johanna Hansen, Leder Ungdomsrådet, Ungdomsrådsrepresentant
Varamedlemmer

• Hege Sørheim Larsen, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)​
  • Marte Imingen, Samarbeidsforum av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO)
  • Carl Eliassen, MARBORG
  • Anja Pettersen, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
  • Espen Akerborg, RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet
  • Per Dalhaug, Kreftforeningen
  • Simon Johnsen, Nordland eldreråd
  •  Nils Lennart Ranberg​Samisk representant
  • Olav Wiik Moland, Nestleder ungdomsrådet

​Brukerutvalget skal jobbe for at brukersynspunkt gis en sentral plass i utforming av pasienttilbud i Nordlandssykehuset og at brukersynspunkt fremgår i rapportering etter plan- og meldesystemet og i beslutningsgrunnlag som fremmes for administrasjon og styrer. ​

Medlemmer i brukerutvalget benytter skjemaet nedenfor til reiseregning og honorar.

• Reiseregninger utbetales hver torsdag.
  • Honorarer utbetales den 12. hver måned. Honorarskjemaet må registreres innen den 25. måneden før for å komme med i utbetalingen.  ​
Møtehonorar til brukermedvirkere, fastsettes som følger:
  • ​​Fysiske møter, heldags: kr. 2080,-
  • Telefonmøter/videomøter over 2,5 timer, ifølge oppsatt møtetid: kr. 2080,-
  • Telefonmøter/videomøter inntil 2,5 timer, ifølge oppsatt møtetid: kr. 1040,-
  • I prosjekter med mange korte møter over en relativt kort periode utbetales timelønn etter satsene i Statens personalhåndbok, kr 486,- pr time.
  • Deltakelse i utvikling og gjennomføring av lærings- og mestringskurs har egne satser.
​​Godtgjørelse til leder og nestleder av brukerutvalg/ungdomsråd (Helse Nord)
  • Årlig godtgjørelse for leder kr. 27 700,-
  • Årlig godtgjørelse for nestleder kr. 20 300,-
Foredrag/innlegg på konferanser
  • Deltagelse på møter og konferanser hvor utgifter til reise, diett og/eller konferanseavgift påløper, skal godkjennes på forhånd av foretaket. Det utbetales i utgangspunktet ikke honorar for deltakelse på kurs/konferanse. Dersom brukerrepresentanten inviteres til å holde innlegg, skal reiseutgifter og honorar primært dekkes av arrangør. ​
  • Foredrag/innlegg på konferanser kan godtgjøres i henhold til program. Forberedelse av originalforedrag kan honoreres med inntil 4 timers forberedelse (timesats 486,-) .
  • Dersom foredraget er holdt tidligere, kan representanten kreve 1 time forberedelse. Avtaler om godtgjørelse av foredrag skal inngås før oppdraget aksepteres.

Reiseregning brukermedvirker Nordlandssykehuset HF.xls

Honorarskjema brukermedvirkning.pdf

Honorarskjema brukermedvirkning - flere oppdrag samlet

​ ​