Fysikalsk medisin og rehabilitering
Enhet for fysikalsk medisinsk og rehabilitering (FMR) og ambulant rehabiliteringsteam Salten (ART Salten) driver tverrfaglig poliklinikk, dag- og døgnbehandling i tillegg til ambulant rehabilitering. Leger ved FMR har også rådgivende rolle for ART Vesterålen og Lofoten. En av legeressursene ved FMR er tilknyttet Enhet for Helse i Arbeid, og det er muligheter for LIS å ha en del av sitt utdanningsløp der.
Nordlandssykehuset HF (NLSH) har over 4000 medarbeidere med lokalisasjoner i Bodø, Lofoten og Vesterålen. Vi har sykehusfunksjoner på lokalt, fylkes- og regionalt nivå. Nordlandssykehuset er også en stor utdanningsinstitusjon for leger, psykologer, sykepleiere, bioingeniører og andre faggrupper i spesialisthelsetjenesten. Vi har et voksende forskningsmiljø både innen somatikk og psykiatriske fag.
Sykehuset har søkt godkjenning som utdanningsinstitusjon helt eller delvis i 32 spesialiteter for leger, og har samarbeidsavtaler med flere universitetssykehus om spesialiseringsperioder.
Fagsjef hos direktøren har overordnet ansvar for LIS utdanningen. Utdanningskoordinerende overlege (UKO) er ansatt direkte hos Fagsjef, og har ansvar for den daglige oppfølgingen av ny spesialistordning i sykehuset og løpende kontakt med Det Regionale Utdanningskontoret (RegUt). Sykehuset har også et Overordnet utdanningsutvalg med representanter fra de ulike klinikkene, lokasjonene, LIS, overleger, HR og Fagavdelingens ulike ansatte. Alle overordnede problemstillinger og rutiner drøftes her.
Hvert fag har et eget Utdanningsutvalg med representant fra LIS og overleger samt en administrativ leder med beslutningskompetanse. Utdanningsutvalget skal påse at avdelingen har oppdatert fagkunnskap og kompetanseplaner og gjennomfører veiledning og andre fagspesifikke tiltak. I Utdanningsutvalget sitter også Utdanningsansvarlige overlege (UAO), jfr rutine for utdanningsansvarlige overleger i Nordlandssykehuset. Alle større fag har frikjøp av spesialist i 10-20 prosent stilling som utdanningsansvarlig overlege.
Les mer om oss og jobbmulighetene her
Følg eller kontakt oss på: Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram eller X.
Medisinsk klinikk består av ni avdelinger fordelt mellom våre lokalisasjoner i Bodø, Lofoten og Vesterålen. Medisinsk klinikk har totalt 750 ansatte og innehar spesialister i de fleste indremedisinske spesialitetene samt akutt og mottaksmedisin, nevrologi, hud, onkologi, reumatologi og fysikalsk medisin og rehabilitering. Medisinsk klinikk har i tillegg til sin funksjon som lokalsykehus, en rekke fylkesfunksjoner (gammel sentralsykehusfunksjon) og noen regionale funksjoner som utredning og behandling av sykelig overvekt.
Medisinsk klinikk Bodø
Medisinsk klinikk Vesterålen
Medisinsk klinikk Lofoten
Om faget Fysikalsk Medisin og rehabilitering
Fysikalsk medisin og rehabilitering er en medisinsk spesialitet som omfatter forebygging, diagnostisering, behandling og rehabilitering hos personer som på grunn av medisinske lidelser har eller står i fare for å få langvarig funksjonshemming. Spesialiteten skal fremme fysisk og kognitiv funksjon, atferd og livskvalitet.
FMRs virksomhet ved Nordlandssykehuset
LIS 3 skal i løpet av tjenesten ved tverrfaglig FMR og HIA-poliklinikk/Enhet for FMR og ART få bred generell erfaring i utredning/ håndtering av ovenfor nevnte problemstillinger/fagområder innen fysikalsk medisinsk og rehabilitering. Det er en klar målsetting at tjenesten skal tilpasses LIS 3 sitt utdanningsbehov og/eller stadium i spesialisttjenesten.
Nye LIS tas imot av avdelingsoverlege til en introduksjonsdag første arbeidsdag. Denne omfatter omvisning i poliklinikken, introduksjon til andre lege kolleger og medlemmer av tverrfaglige team. Det gis også praktisk hjelp med ID-kort, arbeidstøy, telefon, kontor, IKT-tilganger og tilgang til det elektroniske journalsystemet (DIPS) samt gjennomgang av de viktigste rutiner og prosedyrer for klinisk arbeid ved avdelingen. Det er også satt av tid første dag til å ta nødvendige e-læring, sette seg inn i interne rutiner/prosedyrer i Docmap og bli kjent med læringsmål for utdanningen i kompetanseportalen. I løpet av første uke har LIS praktisk opplæring og følge med erfaren LIS eller overlege i poliklinisk virksomhet, samt deltagelse/hospitering på FRAM mestringsorientert gruppe tilbud.
Nordlandssykehuset arrangerer regelmessig klinikkovergripende kurs/opplæring for ulike grupper ansatte inkludert leger gjennom Seksjon for Kunnskapsbygging. Det er mulig å følge ulike opplæringsprogrammer. For eksempel Forbedringsutdanning som vil dekke flere Læringsmål i Felles Kompetansemodul. Alle klinikker/avdelinger har løpende internundervisning for LIS som gjenspeiler de nye Læringsmålene i hver spesialitet og Felles kompetansemodul.
Oversikt over aktuelle kurs finner du her
Det gjennomføres undervisning 100-105 minutt pr uke i 46 uker. Annenhver uke er det regional undervisning på telematikk for alle enheter i Helse Nord. Denne undervisning er strukturert slik at den skal sikre gjennomgang av de mest relevante tema i Rehabiliteringsmedisin og Fysikalsk medisin. En gang i måneden er det Nasjonal Fjernundervisning på Telematikk. Resterende undervisning organiseres lokalt/internt., jfr. årlig undervisningsprogram som vedtas av utdanningsutvalget, hvor LIS er representert og deltar aktiv i utarbeidelsen.
Den overordnet målsetting for simulering og ferdighetstrening i Nordlandssykehuset er:
Nordlandssykehuset kan vise til en lang rekke kvalitets-, innovasjons- og forskningsprosjekter. Hva forskning angår, så er dette et område som stadig øker i omfang i foretaket. Det er i dag etablert interne forskningsgrupper innen blant annet nevrologi, psykiatri, akuttmedisin og immunologi. Foretakets ansatte oppmuntres til å involvere og engasjere seg i aktiviteten. Forskningsprosjektene er innenfor en rekke ulike områder, som helsetjenesteforskning, klinisk forskning, psykiatri/rus og laboratorieforskning.
Les mer om forskningen ved Nordlandssykehuset HF
I Medisinsk klinikk er det per oktober 2022 23 stk. med doktorgrader og 8 stk. som er i ph.d.-løp. Av pågående ph.d.-løp er flere av disse LIS 2/3, som gjennomfører dette parallelt med sin stilling som LIS. Klinikken har også fire professorater, fire førsteamanuensiser og det er flere leger som underviser 5. og 6. års medisinerstudenter fra Universitetet i Tromsø.
I tillegg til de fagspesifikke læringsmålene (LM) og læringsaktivitetene (LA), skal læringsmålene i Felles kompetansemodul (FKM), som er felles for alle spesialitetene, oppnås. Disse dekker et grunnleggende sett av kompetanse som LIS må tilegne seg og kunne bruke for å fylle alle delene av legerollen optimalt. Felles kompetansemodul for del 2 og 3 inneholder til sammen 24 læringsmål med ulike læringsaktiviteter.
Temaene i FKM skal dekkes i løpet av et 5 års spesialiseringsløp etter gjennomført LIS 1 tjeneste.
Se oversikt over læringsmål og anbefalte læringsaktiviteter fra Helsedirektoratet
Nordlandssykehuset HF har valgt å lage en felles klinikkovergripende løsning for å dekke hele FKM. Denne administreres av Fagavdelingen med utdanningskoordinerende overlege.
Noen av temaene har vært del av internundervisningen i ulike spesialiteter tidligere, men hensikten med å samle dem i en egen kompetanseplan er at alle LIS 2/3 i ny ordning skal ha samme grunnforståelse innenfor disse områdene. Opplæringen vil foregå som forelesninger, organiserte diskusjoner, lesning, langsgående forbedringsarbeid, kurs og gruppeveiledning.
Selv om det holdes egne læringsaktiviteter innenfor FKM, skal temaene likevel integreres i klinisk praksis. Det vil si at også veiledere, supervisører og ledere må sette seg inn i alle læringsmålene og læringsaktivitetene i FKM, slik at disse også kan diskuteres i klinisk veiledning og praksis.
For mer info om hvordan signering av de ulike læringsaktivitetene skal foregå, kan du lese mer om felles kompetansemodul ved Nordlandssykehuset.
Nordlandssykehuset har et sterkt fokus på supervisjon og veiledning av leger i spesialisering. I det daglige vil leger i spesialisering følges opp av fast ansatte spesialister som supervisorer arbeidet.
Oppnådde læringsaktiviteter og læringsmål skal dokumenteres i Kompetanseportalen. Du har krav på og kan be om løpende tilbakemelding på eget arbeid, men du vil også motta vurdering fra din veileder. De fleste avdelinger innfører nå evalueringskollegium som form for vurdering (dvs planlagt møte med avdelingens spesialister og eventuelt deg for drøfting av faglig progresjon og planlegging av videre kvalifisering/tjeneste.
Mer informasjon om kompetansemodulen finner du her
Oppnådde læringsaktiviteter og læringsmål skal dokumenteres fortløpende i Kompetanseportalen, som sendes til veileder for godkjenning. LIS har krav på og kan be om løpende tilbakemelding på eget arbeid, men vil også motta vurdering fra veileder når de møtes en gang per måned.
For LIS 3 spesialisering innen fysikalsk medisinsk og rehabiliterings kan en god del av læringsmålene oppnås ved tverrfaglig FMR poliklinikk/Enhet for FMR og ART i løpet av 1,5 -2 års tjeneste. Vi anslår at LIS 3 kan blant annet oppnå følgende læringsmål: LM 1-2, LM 4-6, LM 8-13, LM 16-26, LM 28-38, LM 40-61, LM 63-64, LM 66-72, LM 74-75, LM 78-82, LM 84, LM 88, LM 98, LM 102. Jfr. nasjonal godkjent standard for FMR vedtatt av HD i 2018, som er nærmere beskrevet i nyopprettet Kompetanseportalen for hver enkelt LIS. Og skal mer konkretiseres i Individuell utdanningsplan.
Vi vil ha behov for å oppnå resterende av læringsmålene utenfor eget HF, som er ivaretatt med avtalen med Universitetssykehus i Nord Norge /UNN i Tromsø. Vi anslår at behov for slik tjeneste kan være mellom 24 - 36 mnd., avhengig av utfall av pågående godkjenningsprosess ved HD og LIS sin utdanningsstatus/fremgang.
Det er i tillegg inngått interne avtaler med nevrologisk, ortopedisk, reumatologisk, medisinsk og VOP-avdeling ved Nordlandssykehuset som sideutdanning.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen en indivuduell utdanningsplan. Se individuell utdanningsplan her.
Innen fire uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. Det er din leder som er ansvarlig for å lage din gjennomføringsplan. Dette følger av overenskomsten del A2 §6.1. Denne skal sikre en effektiv gjennomføring av spesialiseringsløpet ditt. Gjennomføringsplanen er et grovt utdrag av foretakets utdanningsplan, og viser på hvilke arena du skal gjennomføre din spesialiseringen din ved for å oppnå alle læringsmål og aktiviteter i din utdanningsplan, som tildeles i kompetansemodulen. Av hensyn til avklaringer med samarbeidsforetak, bør planen vise tidsperioder som gjennomføres hos hovedarbeidsgiver, og evt. planlagte spesialiseringsperioder hos samarbeidsforetak, angitt med tentativ dato og avtalt normert varighet (normalt satt i fagavtaler mellom to foretak).
Senere endringer i den individuelle utdanningsplan avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder, og tilgjengeliggjøres i Kompetanseportalen.
Alle avdelinger/spesialiteter et Utdanningsutvalg bestående av minimum en overlege, en LIS og en med administrativt ansvar. Utdanningsutvalget har ansvar for å planlegge og gjennomføre en god utdanning for LIS både faglig og driftsmessig. I tillegg skal hver spesialitet ha en utdanningsansvarlig overlege med særskilt oppmerksomhet på avdelingens utdanningsplan, oppfølging og veiledning av LIS og videreutvikling av utdanningen. Utdanningsansvarlig overlege er medlem i utdanningsutvalget. Sykehuset har en Utdanningskoordinerende overlege som er sykehusets representant inn i Regionalt Utdanningskontor lokalisert på UNN.
Det er tillitsvalgte for LIS ved alle klinikker. Tillitsvalgt bistår i flere ulike prosesser, blant annet ansettelsessaker, endring og godkjenning av tjenesteplaner, vaktorganisering, tilpasning av tjenesteplaner og enkelte personalsaker. Vi etterstreber å ha et godt samarbeide mellom ledelse og tillitsvalgte ved Nordlandssykehuset HF.
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med avdelingsoverlege, Aleksandar Kondic, aleksandar.kondic@nordlandssykehuset.no